به گزارش مسیر اقتصاد مالیات بر خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی به دو دسته مالیات بر مالکیت خودرو و مالیات سالانه بر خودرو تقسیم بندی می شود. در ادامه سلسله گزارشات قبلی که به بیان مالیات بر خودرو در کشور اتریش، آلمان، دانمارک، فنلاند و هلند پرداخته شد، در این گزارش به بیان قوانین مالیات بر خودرو در کشور ایتالیا پرداخته می شود.
نرخ ۲۰ درصدی مالیات خرید خودرو در ایتالیا
مبنای مالیات ثبت خودرو در کشور ایتالیا بر پايه قدرت موتور بر حسب کیلووات است. همچنین مالیات را کسي می پردازد که خودرو به نام وي ثبت شده است. به اين ترتیب براي خودروها تا قدرت ۵۳ کیلووات مبلغ ۱۵۰ يورو و براي خودروهاي با قدرت بیش از ۵۳ کیلووات به ازاي هر کیلووات ۳ يورو به مالیات اضافه مي شود.
علاوه بر مالیات ثبت خودرو، مالیات استانی خودرو نیز توسط استانداری ها تعیین می شود که نرخ آن بر اساس نوع خودرو و حجم سیلندرها بر حسب سی سی تعیین میشود. نرخ این مالیات در هر استان متفاوت است. از طرف دیگر مالیات خريد خودرو، معادل مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده و نرخ آن ۲۰ درصد است و تنها براي افراد معلول و ناتوان تا ۴ درصد کاهش مييابد. همچنین نقل و انتقال میان اشخاص حقیقی نیز از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.
دریافت مالیات سالانه دولت ایتالیا بر حسب قدرت موتور
مالیات هاي سالانه خودرو با توجه به نوع آن و قدرت موتور تعیین مي شود. به اين ترتیب که قدرت موتور بر حسب کیلووات در ۲.۵ يورو ضرب می شود و عدد به دست آمده مالیات خودرو را نشان مي دهد. همچنین اگر خودروها از نظر آلايندگي «ضد محیط زيست» شناخته شوند، مشمول مالیات هاي جريمه اي ميگردند.
جدول زیر درآمد حاصل از مالیات بر خودرو، سهم از GDP و سهم از کل درآمد مالیاتی در ایتالیا را طی سال های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۶ نشان می دهد. همانطور که مشخص است به طور میانگین در هر سال حدود ۱ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را مالیات خودرو تشکیل می دهد.
کاهش آلایندگی خودروها نتیجه اعمال مالیات سالانه
میانگین سن خودروها در کشورهای اروپايی نظیر ایتالیا حدود هشت سال است؛ از این رو مالیات سالانه خودرو در نتیجه ی افزايش تعداد خودروها، درآمد قابل توجهی را برای دولت ها ایجاد می کند.
اما، از ديگر سو مالیات ثبت خودرو بر میزان خريد خودروهای نو اثر داشته و از آنجا که خودروهای جديد از فناوری بهتر و به دنبال آن آلايندگی کمتری برخوردار هستند، می توان اين مالیات را برای هدف های زيست محیطی در نظر داشت.
همچنین مالیات سالانه ی خودرو یک منبع ثابت و قابل اتکاء برای کسب درآمد دولت محسوب می شود؛ اگر چه می تواند با معیارهای زيست محیطی تعديل گردد، اما اثر کمتری بر تصمیمات خريد خودروی نو دارد.
منبع: یوروپا، انرژی پولیسی و آپ کامنز