به گزارش مسیر اقتصاد مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست دوشنبه با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیون خودرو در کشور تولید می شود، گفت: کارشناسان معتقدند برای اینکه بتوان این میزان خودرو را تولید و در مقابل تعدادی خودروی فرسوده را از بازار مصرف خارج کرد، باید به ازای هر خودروی وارداتی ۵ خودرو اسقاط شود؛ همچنین به ازای هرخودرویی که بیش از ۸.۵ لیتر مصرف سوخت دارد، باید تعدادی خودرو از رده خارج شوند.
وی با بیان اینکه اسقاط خودروی داخلی به نوعی با واردات خودرو گره خورده است، گفت: به همین دلیل در حال حاضر ثبت سفارش اتومبیل متوقف شده است و به تبع آن اتومبیلی در داخل اسقاط نمی شود[۱].
افزایش اسقاط خودروهای فرسوده با مصوبات دولت
در ایران به دلیل کشش بازار و عدم توانایی صنایع خودروسازی در تامین مالی اسقاط خودروهای فرسوده، فراهم کردن منابع لازم همواره از چالش های اصلی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بوده است.
از همین رو قانون اسقاط در برابر واردات خودرو، منابع قابل توجهی را برای اسقاط خودروهای فرسوده فراهم نمود. این قانون موجب شد تا منابع لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از بودجه عمومی کشور (که به همه مردم اختصاص دارد) صرف نشود و هزینه های آن را افرادی که خواهان خودروهای وارداتی هستند و عموما در دهک های بالای درآمدی قرار دارند، تامین نمایند و سبد هزینه های دهک های متوسط و پایین جامعه تحت تاثیر قرار نگیرد.
شنیده ها حاکی از آن است که طی دو هفته آینده دولت مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو را ابلاغ خواهد کرد. با افزایش تعرفه واردات مصوبه های اسقاطی هیئت دولت نیز تحت الشعاع قرار گرفته و امکان کاهش آمار اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد.
پینوشت:
[۱] خانه ملت کد خبر: ۳۵۶۰۹۲