به گزارش مسیر اقتصاد ساختار نهادی هند با طراحی سلسلهمراتبی از یک ظرفیت سیاستگذاری تجاری بهینه برخوردار است. «بازاریابی و توجه به مناسبات بازار» یکی از مولفههای اصلی در طراحی نهادی در کشور هند به شمار میرود؛ از این رو شوراهای ترویج صادرات، هیئتهای کالایی و دیگر موسسات تخصصی در راستای ارتقای آن تلاش میکنند.
شوراهای ترویج صادرات و هیئتهای کالا در هند
شوراهای ترویج صادرات و هیئتهای کالا، مؤسسات کلیدی ارتقای صادرات ساختار نهادی هند هستند. این شوراها برای خدماترسانی و پشتیبانی از محصولات خاص و بخشهای صنعتی ایجاد شدهاند. بر این اساس 20 شورای توسعه صادرات[۱] و 7 هیئت کالا[۲] در ساختار نهادی هند وجود دارد. بدین ترتیب وظایف شوراهای توسعه صادرات هند شامل موارد ذیل است:
- بازاریابی: ارائه مناسبات بازارهای صادراتی شامل «فرصتهای صادراتی»، «شناسایی واردکنندگان و توانمندسازی آنها»، «شناسایی نظام تجاری و تعرفهای مبادی وارداتی به صورت مستمر» و «راهنمایی، کمک و مشاوره به واحدهای شرکتی در برنامههای صادراتی» از مهمترین کارویژههای شوراهای ترویج محسوب میشود.
- بازخورد مداوم اطلاعات بازار: علاوه بر ارائه خدمات بازاریابی، این موسسات متعهد میشوند که با ارائه مداوم بازخورد اطلاعات بازار به شرکت های صادراتی به توسعه بازارهای صادراتی منجر شوند. این شوراها و هیئتهای کالایی از طریق گزارشنامهها، بخشنامهها موارد مربوط به اطلاعات آماری و فهرست واردکنندگان را تهیه میکنند. دفاتر کالا در شوراهای ترویج برای جمعآوری اطلاعات جامع بازار اقدام میکنند. این دفاتر برای بررسی بهتر بازارها از بستر نمایشگاهها و کنفرانسها استفاده کرده و با هیئتهای تجاری گفتگو میکنند.
- ۳) سخنگوی صنعت[۳]: شوراهای ترویج به عنوان «سخنگوی بخش صنعت» عمل میکنند. همچنین به دنبال تغییر در سیاستهای دولت هستند و بر روی برخی کالاهای صادراتی در حوزههای خاص تأثیر میگذارند.
- ۴) پوشش صنایع: فهرست جامعی از صنایع و محصولات توسط شوراهای مختلف ارتقای صادرات و هیئتهای تجاری، مقامات ویژه و انجمنهای صنعتی بررسی و تهیه میشوند.
هیئتهای بازرگانی در ردیفهای کالایی
هیئتهای بازرگانی[۴] کالا مسئولیت توسعه کشت، افزایش بهرهوری، فرآوری، تحقیق، توسعه و بازاریابی هستند. آنها همچنین با تشویق سرمایهگذاریهای تعاونی، ارتقای کیفیت و بازاریابی محصول از طریق مزایده، پاداش کافی را برای تولیدکنندگان تضمین میکنند. در مجموع هفت هیئت بازرگانی در کالاهای چای، قهوه، تنباکو، لاستیک، زغال سنگ، ادویهجات، ترشیجات و ابریشم تشکیل شده است. علاوه بر این متولیان ویژهای برای ترویج برخی از محصولات[۵]دریایی، غذاهای فرآوری شده و غیره ایجاد شدهاند.
خدمات فنی و تخصصی پشتیبان
دامنه نقشآفرینی دولت هند در بازاریابی صادراتی مواردی از جمله «بستهبندی»، «کنترل کیفیت»، «پوشش ریسک»، «تبلیغات» و «امور مالی» را تحت پوشش قرار میدهد.
پشتیبانی، مشاوره و راهنمایی دولت هند در زمینه «بسته بندی»
به صورت کلی بستهبندی نقش مهمی در بازاریابی صادراتی دارد؛ چراکه به دلیل ماهیت متناقض انتظارات مشتریان خارجی بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. مشتریان در بازارهای خارجی همواره بر یک بستهبندی مستحکم اصرار دارند تا از ایمنی فیزیکی کالا اطمینان حاصل کنند. در عین حال بر سهولت در باز کردن بستهبندی دارند. از این رو دولت هند «موسسه بستهبندی»[۶]را برای پشتیبانی، مشاوره و راهنمایی در زمینه بسته بندی تاسیس کرده است.
این موسسه در وهله اول درگیر سازماندهی برنامههای آموزشی در زمینه فناوری بستهبندی است. همچنین به عنوان موسسهای برای آزمایش، ارزیابی بسته محمولههای خطرناک و مجوز برای صدور گواهینامه سازمان ملل برای صادرات شناخته شده است. همچنین این موسسه در حال توسعه استانداردهای ملی بستهبندی و بستههای سازگار با محیطزیست است.
پوشش خطرات و ریسکهای تجاری
دولت هند شرکت ضمانت و اعتبار صادراتی[۷] را به منظور پوشش خطر عدم پرداخت توسط خریداران خارجی و خطر سیاسی مسدود کردن انتقال وجوه را پوشش میدهد. این شرکت از طریق طرحهای ویژهای مانند «ضمانت اعتبار بستهبندی»، «تضمین اعتبار پس از حمل» و «ضمانت مالی به صادرکنندگان» کمک میکند.
پینوشت و منبع:
[۱] Export Promotion Councils
[۲] Commodity Boards
[۳] Mouthpiece of Industry
[۴] Commodity Boards
[۵] pecial Authorities for Some Products
[۶] Indian Institute of Packaging
[۷] Export Credit and Guarantee Corporation
انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی