۲۸ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۴۲۱ ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

برزیل میزان تولید مرغ را از تقریبا صفر تن در سال ۱۹۶۰ به ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش داده و به بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت مرغ در جهان تبدیل شده است. این کشور با سه تحول عمده در ژنتیک، تغذیه و فرآیند پرورش، شاخص عملکرد صنعت طیور را بهبود بخشید. همچنین با ایجاد تمرکز تصمیم‌گیری، موجب یکپارچگی، انسجام و بهبود قانونگذاری در این حوزه شده است.

مسیراقتصاد/ یکی از کشورهایی که در چند دهه اخیر توانسته است، رشد فزاینده‌ای در تولید مرغ از لحاظ کمی و کیفی داشته باشد، برزیل است، به طوری که میزان تولید مرغ از تقریبا صفر تن در سال ۱۹۶۰ به ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است و این کشور را به بزرگ ترین صادرکننده گوشت مرغ در جهان تبدیل کرده است. در این گزارش تصویر کلی از وضعیت صنعت طیور کشور برزیل ارائه می‌شود:

تقلید سیستم یکپارچه تولید از آمریکا توسط شرکت‌های برزیلی

تا قبل از ۱۹۶۰ میلادی پرورش مرغ در برزیل به شیوه‌ای کاملا سنتی و خانگی انجام می‌شد و مصرف مرغ، محدود به مناسبت‌های خاص بود. اما در دهه ۶۰ و همزمان با پیدایش کشتار صنعتی و همچنین گسترش شرکت‌های بزرگ سادیا[۱] و پردیاگو[۲] مرغداری در این کشور شروع به صنعتی شدن نمود؛ در این مقطع شرکت سادیا برخی از کارکنان خود را به آمریکا فرستاد تا سیستم تولید یکپارچه و همچنین فناوری‌های مورد استفاده در این صنعت را اتخاذ نماید. این اقدامات سبب شد سه تحول عمده در ژنتیک، تغذیه و فرآیند پرورش طیور بعد از ۱۹۶۰ در صنعت طیور برزیل رخ دهد. این تحولات سبب بهبود شاخص عملکرد در صنعت طیور برزیل شد.

فرآیند تولید گوشت مرغ در برزیل

به طور کلی برای تولید مرغ گوشتی چند مرحله شامل: انتخاب ژنتیکی (لاین) تولید جوجه‌های مولد و جوجه‌های گوشتی (مرغ اجداد و مادر)، پرورش مرغ گوشتی، کشتار و فرآوری و فعالیت‌های تجاری برای فروش طی می‌شود.

در برزیل حلقه لاین جزء سیستم تولید یکپارچه عمودی شرکت‌ها نیست و این مرحله توسط واردات (عمدتا آمریکا) انجام می‌شود. مراحل اجداد و مادر جزء سیستم یکپارچه عمودی شرکت‌های بزرگ است، البته مزارع مرغ مادر متعدد مستقل نیز در برزیل وجود دارد که شرکت‌های یکپارچه با آنها به صورت قراردادی کار می‌کنند. مرحله پرورش مرغ گوشتی عمدتا با عقد قرارداد شرکت‌های یکپارچه عمودی با مزرعه‌های گوشتی انجام می‌شود و پس از تولید، مرغ‌ها کشتار و فرآوری شده و روانه بازار داخلی و خارجی می‌شوند.

باید توجه داشت که در برزیل دو کار هست که شرکت‌های بزرگ آن را انجام نداده‌اند، یکی توسعه ژنتیک به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد و همچنین ارزان‌تر بودن واردات آن و دیگری فرآیند پرورش مرغ‌ها که به دلیل ارزش افزوده کم به مزرعه‌های قراردادی سپرده شده است.

تمرکز تصمیم‌گیری در تشکیلات صنعت طیور برزیل

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین انجمن موجود در ارتباط با طیور در برزیل اوبابف[۳] است که آوریل سال ۲۰۱۰ از تلفیق انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مرغ برزیل و انجمن طیور برزیل[۴] به وجود آمده است.

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مرغ برزیل[۵] در سال ۱۹۷۶ توسط ۹ شرکت با هدف توسعه صادرات گوشت مرغ و همچنین ایجاد یک نماینده از صنعت مرغ در تعامل با دولت و جامعه ایجاد گردید، این نهاد همواره به دنبال بازارهای جدید برای گوشت مرغ در سراسر دنیا بود.

انجمن طیور برزیل در سال ۱۹۶۳ تاسیس گردید. هدف این نهاد تجاری توسعه صنعت طیور از لحاظ فنی، اقتصادی و سیاسی از طریق یکپارچه کردن و انسجام دادن به کل فعالیت‌های این حوزه بوده است. انجمن طیور برزیل در حقیقت نماینده صنعت طیور برزیل از دیدگاه حاکمیت بوده و فعالیت‌های آن بر این مبنا متمرکز شده که به دنبال کیفیت، سلامت و قوانینی باشد که بتواند یک رشد کامل و پیوسته برای صنعت به همراه داشته باشد.

همانطور که گفته شده این دو انجمن در سال ۲۰۱۰ با هدف متمرکز کردن تصمیم‌گیری‌ها در یکدیگر ادغام شدند. امروزه اعضای این نهاد، ۷۰ درصد تولید مرغ کشور برزیل و همچنین ۹۷ درصد صادرات گوشت مرغ این کشور را بر عهده دارند. اکثر انجمن‌های دیگر نیز همانند انجمن تولیدکنندگان برزیلی جوجه گوشتی، انجمن ملی تولیدکنندگان تجهیزات صنایع طیور و… ذیل این تشکل فعالیت می‌کنند و در نتیجه کل تصمیم‌گیری‌های صنعت در انجمن متمرکز شده است.

دولت به جای مذاکره مستقیم با شرکت‌های مختلف با این نهاد تعامل می‌کند، این نهاد حق قانون‌گذاری ندارد ولی دولت پیش از وضع قوانین در حوزه طیور ابتدا با این نهاد تعامل کرده و به نوعی بازخورد خود را برای اعمال سیاست‌های خود از صنعت را دریافت می‌کند.

نقش محدود دولت برزیل در تنظیم بازار گوشت مرغ

وزارت کشاورزی برزیل[۶]، مسئولیت مدیریت این حوزه را از طرف حاکمیت بر عهده دارد، از طریق نهاد دولتی آپکس[۷] که با اوبابف قرارداد همکاری امضا نموده، رایزنی با کشورهای مختلف از طریق برگزاری همایش‌ها و زمینه‌سازی برگزاری جلسات با فعالان اقتصادی و تجار در کشورهای دیگر را بر عهده گرفته است.

در کل، نقش دولت برزیل در این صنعت به صورت نظارتی است و عمده فعالیت آن در نظارت بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها است؛ دولت در تنظیم بازار و قیمت آن هیچ‌گونه دخالتی ندارد و مکانیزم قیمت تنها بر اساس عرضه و تقاضا است.

منبع:
جیران، علیرضا، پالوج، مجتبی، ۱۳۹۵،‌ ساختار نوین در صنعت طیور کشور، چاپ اول، تهران، موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی

www.indexmundi.com

پی‌نوشت:

[۱] sadia

[۲] perdiago

[۳] UBABEF

[۴] ABEF

[۵] UBA

[۶] mapa

[۷] APEX

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.