۲۱ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۵۶۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

هند ساخت یک بندر بزرگ جدید در سواحل غربی خود را برای تقویت ارتباطات تجاری جهانی و افزایش تجارت با روسیه تصویب کرده است. این بندر جریان تجارت را از طریق کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) و کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEEC) تسهیل خواهد کرد. این بندر در میان ده بندر کانتینری بزرگ جهان قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود یک میلیون شغل ایجاد کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند اعلام کرد که ساخت یک بندر بزرگ در سواحل غربی این کشور را برای اتصال به شبکه‌های اصلی تجاری جهانی و تقویت تجارت با روسیه تصویب کرده است.

بندر جدید وادهاوان، شاهراه تجارت هند و روسیه

بر اساس این اعلامیه، این بندر که قرار است در وادهاوان در ایالت ماهاراشترا ساخته شود، به جریان تجارت از طریق کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) و کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEEC) کمک خواهد کرد.

کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) به طول ۷۲۰۰ کیلومتر که در سال ۲۰۰۰ پیشنهاد شد، قرار بود کالاها را از هند به روسیه از طریق ایران به عنوان جایگزینی برای مسیر سنتی کانال سوئز حمل کند. با این حال، INSTC هنوز به طور کامل اجرا نشده است. با توجه به افزایش شدید تجارت بین هند و روسیه، این مسیر دوباره اهمیت پیدا کرده است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در سفر جولای خود به مسکو بر اهمیت بهبود ارتباطات با روسیه تأکید کرد که به معنای توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) است. دو کشور هدف تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰ را تعیین کرده‌اند.

سال گذشته در نشست جی ۲۰ در دهلی نو، توافقنامه‌ای برای کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEEC) امضا شد که هدف آن بهبود ارتباطات و یکپارچگی اقتصادی بین آسیا، خلیج فارس و اروپا بود. با این حال، این پروژه به دلیل درگیری بین اسرائیل و گروه‌های مقاومت در غزه با تاخیر مواجه شده است.

ایجاد یک میلیون شغل با پروژه جدید تجاری

سرباناندا سونووال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند، اخیرا در پارلمان اعلام کرد که هزینه ساخت بندر وادهاوان، شامل خرید زمین، ۷۶ هزار و ۲۲۰ روپیه (۹ میلیارد دلار) خواهد بود.

سونووال گفت که این بندر از طریق مشارکت بخش عمومی و خصوصی به رهبری اداره بندر جواهارال نِهرو و هیئت دریایی ماهاراشترا توسعه خواهد یافت. وی انتظار دارد این پروژه یک میلیون شغل ایجاد کند. این مقام مسئول در ماه فوریه به روزنامه The Hindu Businessline گفت که این مرکز پس از تکمیل فاز اول ساخت، قادر به جابجایی ۱۵ میلیون TEU (هر TEU معادل ۲۰ فوت) کانتینر و پس از راه‌اندازی فاز دوم، ۲۳.۲ میلیون TEU خواهد بود.

طبق گزارش روزنامه The Economic Times، این بندر پس از تکمیل، در بین ۱۰ بندر کانتینری بزرگ جهان قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی شود. دولت هند در حال حاضر ۱۲ بندر بزرگ در سراسر کشور اداره می‌کند.

منبع: راشا تودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.