به گزارش مسیر اقتصاد توکیو و استانهای اطراف به عنوان بزرگترین منطقه شهری در جهان با حدود ۳۸ میلیون نفر جمعیت و با بیش از ۱۵,۰۰۰ نفر در کیلومترمربع به عنوان یکی از پرجمعیتترین شهرها محسوب میشود. منطقه شهری پوشش داده شده در این شهر بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع بوده که بزرگتر از بوستون و لسآنجلس در آمریکا است. منطقه شهری توکیو ۱۰۰ کیلومتر از ایستگاه توکیو فاصله دارد و سیستم حمل و نقل ریلی آن عمدتاً از قطارهای حومهای تشکیل شده است که توسط شرکتهای خصوصی به نمایندگی از شرکتهای مترو و JR (راهآهن ملی) اداره میشوند.
طبق آمار بیشترین تعداد مسافر ورودی به ایستگاههای خطوط حومهای شهر توکیو مربوط به ایستگاه شینجوکو با ۳.۵۳ میلیون مسافر در روز، ایستگاه شیبویا با ۳.۱ میلیون مسافر در روز و ایستگاه ایکهبوکورو با ۲.۷ میلیون مسافر در روز میباشد. همچنین JR East (راهآهن ملی شرق) دارای ۳۷ خط راه آهن حومهای در منطقه شهری توکیو است که ۵۶.۷٪ از مقیاس شبکه را تشکیل میدهد. برخی از خطوط مترو و خطوط حومه شهر به گونهای طراحی شدهاند که به هم متصل شوند تا بتوانند با هم در حمل و نقل حومه شهری در منطقه شهری توکیو شرکت کنند.[۱]
سرعت بالا ویژگی مشترک ۵ خط مهم و پرتقاضای حومهای در منطقه بزرگ توکیو
طبق بررسیهای صورت گرفته راهآهن ملی شرق ژاپن، ۵ خط مهم Yamanote JR، Chūō–Sōbu، Keihin-Tōhoku، Keiō، Keiyo منطقه بزرگ توکیو نشان میدهد، سرعت مطلوب جزو ویژگیهای مشترک همه خطوط هستند.
خط حومهای Yamanote JR
خط Yamanote یکی از مشهورترین و پراستفادهترین خطوط قطار حومهای در توکیو است. این خط یک حلقه کامل در اطراف توکیو ایجاد میکند که حدود ۳۵ کیلومتر را پوشش میدهد و در ۲۹ ایستگاه توقف میکند.
این خط دارای ایستگاههای مهمی از جمله شینجوکو، شیبویا، هاراجوکو، ایکبوکورو، اوینو و آکیهابارا و ایستگاه توکیو میباشد. این ایستگاهها به عنوان مراکز حمل و نقل مهم عمل میکنند و به خطوط دیگر، مترو و اتوبوس دسترسی دارند. همچنین سرعت قطارهای حومهای در این خط به طور متوسط ۹۰ کیلومتر بر ساعت است.[۲,۳]
خط حومهای Chūō–Sōbu
این خط از شرق و غرب در سراسر توکیو، بین ایستگاه چیبا و ایستگاه میتاکا امتداد دارد. این خط منفرد JR است که از دایره خط Yamanote عبور می کند و به عنوان یک شریان اصلی برای مسافران محلی و همچنین سایر مسافران عمل میکند. همچنین سرعت قطارهای حومهای در این خط به طور متوسط ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.[۲,۳]
خط حومهای Keihin-Tōhoku
خط Keihin-Tohoku یک مسیر پرجابجایی است که توکیو را با استانهمسایه کاناگاوا و سایتاما متصل میکند. این خط از اومیا در شمال تا یوکوهاما در جنوب در حال خدمت دهی میباشد و از ایستگاههای مهمی مانند توکیو، شیناگاوا و کاوازاکی عبور میکند. همچنین سرعت قطارهای حومهای در این خط به طور متوسط ۹۰ کیلومتر بر ساعت است.[۲,۳]
خط حومهای Keiō
خط Keio یکی از خطوط راهآهن خصوصی است که خدمات قطار حومه را از مرکز توکیو به حومههای غربی ارائه میدهد. این خط ایستگاه مرکزی توکیو، شینجوکو را به مقاصدی مانند چوفو، هاچیوجی و تاما سنتر متصل میکند. همچنین سرعت قطارهای حومهای در این خط به طور متوسط ۸۰ الی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.[۲,۳]
خط حومهای Keiyo
خط JR Keiyo دارای طولی برابر با ۴۳ کیلومتر طول است که بخش هایی از این خط زیرزمینی یا مرتفع هستند. این خط همراه با خط یوکوهاما، خط نامبو و خط موشینو، بخشی از حلقه مگا توکیو است. همچنین سرعت قطارهای حومهای در این خط به طور متوسط ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میباشد.[۲,۳]
شاخصههای مطلوبیت قطارهای حومهای شهر توکیو چیست؟
با توجه به بررسی ۵ خط مهم حومهای در منطقه توکیو عوامل موفقیت در شاخصههایی از جمله دقت و سرعت میانگین ۱۱۰ کیلومتر بر ساعتی در ارائه خدمات، سرفاصله زمانی کم در ساعات اوج و سایر ساعات خدمت دهی، تعداد خطوط مجزا، تکنولوژی به کار رفته در راهآهن حومهای و همچنین سیستم گسترده و کارآمد راهآهن حومهای در شهر نیز از عوامل جذب تقاضا به سمت سیستم قطارهای حومهای است.
پینوشت:
[۱]: L. Peng, C. Wang, and J. Wu, “Study on the operation mode of suburban railway at home and abroad and the inspiration to Beijing,” in Journal of Physics: Conference Series, IOP Publishing, 2019, p. 052066.
[۲]: https://www.jrailpass.com
[۳]: سایت شرکت راه آهن شرق ژاپن
انتهای پیام/ مسکن