۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۵۵۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

گروه بریکس عضویت کشورهای دیگر را در دستورکار قرار داده است و دو کشور عربستان و آرژانتین از جمله محتمل‌ترین گزینه‌ها هستند. عضویت این دو کشور در بریکس، به تقویت نفوذ این گروه در غرب آسیا و آمریکای لاتین منجر خواهد شد و با توجه به اینکه این دو کشور قدرت بالایی در بازار انرژی و فناوری دارند، مزایای ژئواکونومیکی و ژئوپلیتیکی بسیاری برای بریکس درپی خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد از آغاز قرن بیست و یکم، جهان شاهد تغییر در موازنه قدرت جهانی، با ظهور قدرت های اقتصادی و سیاسی جدید بوده است. یکی از بارزترین نمونه‌های این تغییر، ظهور کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به عنوان یک بلوک قدرتمند بین منطقه‌ای در صحنه جهانی است. این گروه از کشورها، که برخی از سریع‌ترین اقتصادهای جهان را دارند، برای ترویج نظم جهانی چندقطبی و به چالش کشیدن سلطه قدرت‌های سنتی غربی با یکدیگر همکاری کرده‌اند. بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها، عربستان و آرژانتین احتمالا به زودی به گروه بریکس بپیوندند که باعث تقویت بلوک نظم جهانی چند قطبی می‌شود. به گفته سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، عربستان سعودی برای پیوستن به کشورهای بریکس ابراز علاقه کرده است. اگر این اتفاق بیفتد، پیوستن این دو کشور از نظر سیاسی و اقتصادی به نفع این گروه و کل جهان خواهد بود.

نتیجه برد-برد در پیوستن عربستان و آرژانتین به بریکس

عربستان سعودی یک بازیگر مهم منطقه‌ای و جهانی در سیاست جهانی است، از همین روی پیوستن آن به بریکس، نفوذ اقتصادی و سیاسی قابل توجهی را برای این گروه ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال، عربستان سعودی شریک ارزشمندی در منطقه برای این گروه بوده و به ارتقای ثبات در غرب آسیا کمک خواهد کرد. علاوه بر این، عربستان سعودی با ظرفیت تولید بیش از ۷۰ میلیون تن در سال، یکی از بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی جهانی است. در مجموع، پذیرش عربستان سعودی در بریکس شریک قابل اعتمادی در بخش انرژی برای اعضای این کشور فراهم و به ثبات در بازار جهانی نفت کمک می‌کند. برعکس، عضویت آرژانتین مزایای اقتصادی ارزشمندی برای این گروه به همراه خواهد داشت و به ارتقای تجارت و سرمایه گذاری بین بریکس و آمریکای لاتین کمک می‌کند. بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی آرژانتین ۴۰۶.۲ میلیارد دلار است که آن را بیست و سومین اقتصاد بزرگ جهان می‌کند. علاوه بر این، آرژانتین دارای بخش تولید نیرومندی بویژه در صنایع هوافضا و خودروسازی است. عضویت آرژانتین در BRICS به سایر اعضا اجازه ورود به این صنایع را می‌دهد و به تحریک همکاری در زمینه تولید کمک می‌کند.

با وجود اینکه آرژانتین و عربستان سعودی در چند سال گذشته با چالش‌های اقتصادی مواجه بودند، پیوستن به بریکس می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای دسترسی به بازارهای جدید و رشد اقتصادی برای آنها فراهم کند. به عنوان مثال، در مورد عربستان سعودی، پیوستن به گروه بریکس فرصت‌های جدیدی در راستای سرمایه‌گذاری و تجارت برای این کشور فراهم می‌کند که به تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی آن به صادرات نفت کمک می‌کند. اضافه شدن عربستان سعودی به بریکس به ویژه از نقطه نظر تغییر مداوم به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر که احتمالاً منجر به کاهش تقاضا برای نفت در سال‌های آینده خواهد شد، نیز بسیار مهم است. در واقع، گنجاندن عربستان سعودی در بریکس به این کشور دسترسی به فناوری‌ها و تخصص‌های جدید می‌دهد که برای تلاش‌های ریاض برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و ایجاد مشاغل جدید بسیار مهم است
به همین ترتیب، در پی بحران اقتصادی مداوم در آرژانتین، پیوستن به بریکس فرصت‌های جدیدی را برای تجارت و سرمایه‌گذاری برای آن فراهم و به تحریک اقتصاد و ایجاد مشاغل جدید کمک می‌کند. بحران اقتصادی مداوم در آرژانتین با ویژگی تورم بالا، کسری مالی و کسری تجاری بزرگ، گروه بریکس را به فرصتی جدید برای این کشور تبدیل کرده است. پیوستن به BRICS دسترسی آرژانتین را به فناوری‌ها و تخصص‌های جدید فراهم می‌کند که برای تلاش‌های این کشور برای مدرن‌سازی اقتصاد و ایجاد مشاغل جدید بسیار مهم است.

مزایای ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک

از نقطه نظر ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک، کشورهای بریکس سال‌ها برای ایجاد نظم جهانی بی‌طرف‌تر و عادلانه تلاش می‌کنند و گنجاندن عربستان سعودی و آرژانتین در این گروه، این تلاش‌ها را بیشتر تقویت می‌کند. گروه بریکس به عنوان یک بلوک اقتصادی بر روی پیشنهادات متنوعی برای ارتقای این نظم جهانی چندقطبی کار کرده است. به عنوان مثال، ایجاد بانک توسعه جدید و ترتیبات ذخایر مشروط، که برای ارائه منابع مالی جایگزین برای کشورهای در حال توسعه طراحی شده، یک ابتکار کلیدی بریکس است. گنجاندن عربستان سعودی و آرژانتین در این گروه این ابتکارات را بیشتر تقویت کرده و منابع و حمایت بیشتری را برای این تلاش‌ها فراهم می‌کند.

به همین ترتیب، از منظر استراتژیک، گنجاندن عربستان سعودی و آرژانتین در بریکس، ثبات و همکاری منطقه‌ای را در صحنه جهانی ارتقاء می‌دهد. عربستان سعودی و آرژانتین بازیگران کلیدی منطقه هستند و می‌توانند شریک ارزشمندی برای کشورهای بریکس در این منطقه باشند. در نتیجه، پیوستن احتمالی عربستان سعودی و آرژانتین به بریکس، مزایای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. اضافه شدن دو قدرت منطقه‌ای به بریکس، نفوذ این بلوک را در مناطق خاصی بیشتر کرده، نظم جهانی چندقطبی را تقویت، فرصت‌های جدیدی برای رشد و توسعه فراهم، ثبات و همکاری منطقه‌ای را ترویج و تبادلات فرهنگی و آموزشی را تقویت می‌کند.

منبع: پولیتیکس تودی

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.