۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۱۸۱ ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

رضا الفت نسب رئیس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها را اقدامی موثر در خدمت رسانی مطلوب به کسب و کارهای کشور دانست و افزود: برای تحقق اهدافی همچون ایجاد شفافیت در فرآیندهای صدور مجوزها و رفع امضاهای طلایی، نظارت مداوم دستگاه‌های متولی لازم است.

رضا الفت نسب رئیس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به الزامی شدن استفاده نهادها و سازمان‌ها از درگاه ملی مجوزهای کسب و کار در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: موضوع استفاده از درگاه ملی مجوزها از حدود ۲ سال قبل مطرح شده بود و قرار شد به صورت پایلوت توسط اصناف مورد استفاده قرار بگیرد و حالا همه وزارتخانه‌ها، نهادها و سیاست‌ها ملزم به استفاده از این سامانه شده‌اند.

فراهم بودن زیرساخت‌های درگاه ملی مجوزها لازمه خدمات‌رسانی مطلوب

وی ادامه داد: در صورتیکه همه مجوزها از طریق این سامانه اعطا شود و دیگر نیازی به گرفتن استعلام از سایر مراجع نباشد، می‌تواند اقدامی قابل قبول باشد اما موضوع مهم فراهم شدن زیرساخت‌ها برای آمادگی بیشتر این سامانه برای خدمات‌رسانی است. به عنوان نمونه بعد از پایان تعطیلات نوروزی امسال سامانه ثبت احوال قطع بود و به همین علت هیچ مجوزی در کشور صادر نمیشد. بنابراین نباید به طور متناوب چنین اتفاقی روی دهد. دستگاه های اجرایی باید هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند تا چنین چالش هایی به وجود نیاید.

الفت نسب تصریح کرد: متمرکز شدن یک سامانه برای دادن مجوز اقدام مناسبی است اما در صورت آماده نبودن زیرساخت ها بسیاری از کارها قابلیت انجام نخواهند داشت و مشکل‌زا می شود.

لزوم نظارت مداوم بر درگاه ملی مجوزها به منظور شفاف‌سازی فرآیندها

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد این سامانه برای بهبود و تسریع در روند مجوزدهی گفت: ارائه مجوز طی ۱۵ روز برای انواع کسب‌ و‌کارها هدفی است که برای این سامانه در نظر گرفته شده است. باید برای محقق شدن این هدف و تعجیل در روند مجوزدهی سیستم نظارتی باشد تا در صورت عبور از زمان تعیین شده برای ارائه مجوزها، هشداری مبنی بر رسیدگی به این موضوع داده شود و پیگیری برای دلیل طولانی شدن روند انجام بگیرد.

رئیس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تاکید کرد: درگاه ملی مجوزها باید با نظارت داوم دستگاه متولی همراه باشد تا شفاف‌سازی مناسبی در حوزه فرآیندهای صدور مجوزهای کسب‌وکار انجام بگیرد، در غیر اینصورت نمی‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد شفافیت و رفع امضاهای طلایی را فراهم کند. دولت عزم خود را برای استفاده از این سامانه توسط همه دستگاه ها و سازمان ها جزم کرده است ولی باید همه قطعات این پازل به درستی چیده شوند تا بتواند مثمر ثمر باشند.

مجوزدهی سیستماتیک موجب حذف انحصارطلبی و امضای طلایی

الفت نسب با بیان اینکه رفتارهای سلیقه ای از طریق این سامانه به حداقل خواهد رسید، ادامه داد: تاکنون فروش امضا برای دریافت مجوزها انجام می‌گرفت اما اگر همه مجوزها به شیوه سیستماتیک انجام بگیرد، انحصارطلبی‌ها و امضاهای طلایی حذف خواهند شد و می‌تواند در وقت و هزینه افراد صرفه جویی کند. در نتیجه این اقدام دولت با بازدهی زیادی همراه می شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ارائه مجوزها از طریق یک سامانه انجام نگرفته بود و این اقدام تازه و جدیدی است به همین علت باید درباره استفاده از این درگاه آموزش های لازم داده شود تا همه درخواست کنندگان با روش صحیح استفاده از این سامانه آشنا شوند.

اجباری شدن دریافت اینماد یکی از مشکلات اصلی مجوزدهی

الفت نسب با بیان اینکه مشکل مجوزدهی در کسب و کارهای اینترنتی مانند دیگر کسب و کارها وجود ندارد، افزود: ما در بخش خود چنین مشکلاتی نداریم و بیشتر اجباری شدن دریافت اینماد به یکی از مشکلات اصلی در این عرصه تبدیل شده است که امیدواریم این قانون در آینده لغو گردد.

وی در ادامه گفت: واحدهای تولیدی و دانش بنیان و نوآورانه برای دریافت مجوزها با مشکلات زیادی روبرو هستند و مجبور به دریافت چندین استعلام از مراکز مختلف هستند. همین مسئله آغاز و ادامه کار را برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان با سختی همراه می کند اما درصورت تجمیع همه استعلام ها در یک سامانه تسهیلگری برای تولیدکنندگان فراهم می شود.

الفت نسب با اشاره به ضرورت همکاری و تعامل میان همه نهادها با این سامانه گفت: این زنجیره باید بین همه نهادهای خصوصی و دولتی شکل بگیرد زیرا سود اصلی به شهروندان خواهد رسید تا بدون صرف زمان زیاد در مراجعه فیزیکی به دستگاه ها در منزل خود خدمات مناسب را دریافت کنند.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.