۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۰۱۱ ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: مالیات
۰

علی ملک زاده کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در یک برنامه رادیویی ضمن اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: برای تحقق این درآمدها، سازمان مالیاتی باید زیرساخت‌های لازم از جمله مهمترین آن یعنی سامانه مودیان را هرچه زودتر فراهم کند. کاهش نرخ مالیات حقوق نیز از نقاط ضعف جدی لایحه بودجه است که یک تخفیف مالیاتی ۳۰ درصدی به درآمدهای بالا محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد علی ملک‌زاده با حضور در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو در مورد نقاط قوت و ضعف مالیات به عنوان یکی از منابع مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و زیرساخت های لازم برای تحقق آن به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

رشد واقعی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۶ درصد است

علی ملک زاده مسئول گروه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی با اشاره رشد اسمی ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور گفت: طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ میزان درآمدهای مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان است که بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، رشد واقعی آن با کسر اثر تورم، ۱۶ درصد است.

وی افزود: برای تحقق این میزان درآمد مالیاتی، سازمان مالیات نیازمند انجام سه اقدام جدی است. اقدام اول مقابله با فرار مالیاتی از مسیر گزارش اشخاص ثالث یا اصطلاحا سوت‌زنی است. اقدام دوم به کارگیری مالیات علی‌الحساب است که به افزایش وصولی مالیات و کاهش وقفه در وصول کمک می کند. اقدام سوم نیز راه اندازی سامانه مودیان است.

کم‌کاری سازمان مالیاتی در راه‌اندازی یک زیرساخت مهم

ملک زاده در ادامه با انتقاد از سازمان امور مالیاتی به خاطر کم کاری و تاخیر در راه اندازی سامانه مودیان گفت: سامانه مودیان سابقه دیرینه ای در نظام قانونگذاری کشور دارد. این سامانه تحت عنوان «صندوق مکانیزه فروش» در سال ۸۳ الزام اجرایی کرد و به تناوب در سال های بعد از آن در قوانین مختلف و حتی قوانین بودجه روی آن تاکید شد اما هیچ گاه اجرایی نشد. تا اینکه در سال ۹۸ قانون مستقل آن در مجلس تصویب شد. متاسفانه دولت با تاخیر در اجرای آن و با وجود گذشت حدود یکسال از پایان مهلت قانونی دولت، هنوز این سامانه راه اندازی نشده است.

مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت

کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی موارد دیگری که در تحقق درآمدهای مالیاتی بودجه بسیار موثرند را برشمرد و گفت: در بند «ض» تبصره ۶ لایحه بودجه، معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی برداشته شده است. اگر این بند تصویب و اجرایی شود درآمد بسیار زیادی نصیب دولت می شود که طبق برآوردهای اندیشکده اقتصاد مقاومتی، این رقم حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که قابل توجه است.

وی افزود: تعیین نرخ ارز مبنای حقوق ورودی گمرکی نیز عامل بسیار مهمی در تحقق درآمدهای مالیاتی است که در لایحه بودجه سال آینده نرخ اعلامی سامانه بانک مرکزی مبنا خواهد بود. ملک زاده با اشاره به بی قانونی صورت گرفته در سال جاری مبنی بر لحاظ نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای نرخ سامانه مبادله الکترونیکی بانک مرکزی گفت: به خاطر تخلف انجام گرفته در امسال، میزان درآمد مالیات بر واردات به رقم حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان مصوب نخواهد رسید و اکنون با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات بر واردات بوده است.

تخفیف مالیاتی دولت در لایحه بودجه به حقوق‌های بالا

ملک زاده در پایان با اشاره به یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: در این لایحه بر خلاف قانون بودجه سال جاری، نرخ مالیات بر حقوق و پلکان های آن کاهش یافته است و بالاترین نرخ ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. این اقدام دولت موجب تخفیف مالیاتی ۳۰ درصدی به کسانی است که حقوق های بالا دریافت می کنند و این مسئله در شرایط کسری بودجه به هیچ وجه مورد قبول نیست.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.