۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۸۱۲ ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به تازگی قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا، باهدف حذف تقاضای کاذب دلالان در بازار خودرو، تا حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است. اما افزایش قیمت کارخانه خودروها، اگر بدون تضمین درخصوص «افزایش تولید و عرضه» انجام شود، به حذف دلالان از بازار خودرو منجر نمی‌شود. خروج سرمایه‌های سوداگرانه از بازار خودرو تنها زمانی محقق می‌شود که امکان خرید خودرو از کارخانه، برای بخش زیادی از متقاضیان واقعی فراهم شده باشد.

مسیر اقتصاد/ خودروسازان داخلی به تازگی با هماهنگی وزارت صمت، قیمت خودروهایشان را تا حدود ۱۸ درصد افزایش دادند. طرفداران افزایش قیمت کارخانه خودروها معتقدند درحال حاضر عمده تقاضای موجود در بازار خودرو از سوی دلالان است و خریداران واقعی خودرو عملا قیمت بازاری خودروها را پرداخت می‌کنند.

گردش مالی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دلالی خودرو

«افزایش تقاضا» به دلیل حضور گسترده دلالان از یک سو و «کمبود عرضه» به دلیل نبود شفافیت و نظم در فرآیند فروش خودروها از سوی دیگر، دلایل اصلی تفاوت قیمت خودروها در بازار غیررسمی و کارخانه است؛ که در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد. گردش مالی حاصل از تفاوت قیمت خودرو در بازار غیررسمی و کارخانه سالانه ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که عمده آن به جیب دلالان می‌رود.

موافقان افزایش قیمت خودرو معتقدند اگر گردش مالی عظیم بین قیمت خودروها در کارخانه و بازار غیررسمی به جای دلالان به جیب خودروسازان برود، آن‌ها می‌توانند زیان انباشت خود را جبران کنند و به مرور با تولید و عرضه بیشتر محصولات، شرایط را برای ایجاد تعادل در بازار خودرو فراهم نمایند.

افزایش قیمت کارخانه خودرو برای حذف دلالان کافی نیست

اما نکته مهم اینکه افزایش قیمت کارخانه خودروها به تنهایی برای حذف دلالان از بازار خودرو کافی نیست و لازم است انگیزه اصلی آن‌ها از بین برود. ریشه اصلی شکل گرفتن یک قیمت غیر رسمی برای خودروها در خارج از کارخانه، کمبود عرضه از سوی خودروسازان است. به نحوی که موجب شده است همه خریداران اصلی امکان دسترسی به خودرو را نداشته باشند و این مسئله بسیاری از سرمایه‌ها را باهدف کسب سود از دلالی در بازار خودرو، به سمت خرید خودرو از کارخانه‌ها سوق داده است.

علاوه بر این ایجاد شکاف قیمتی بین قیمت کارخانه و قیمت خرید خودرو در بازار غیررسمی، انگیزه مردم برای ثبت نام بیشتر در عرضه خودروسازان را افزایش داده و عملا تقاضا بیش از مقدار واقعی افزایش یافته است. در چنین شرایطی افزایش قیمت کارخانه خودرو به تنهای نمی‌تواند به کاهش انگیزه دلالان برای کسب سود از بازار خودرو منجر شود.

افزایش تیراژ خودروسازها تنها راه حذف دلالان

برای پایان دادن به سوداگری و دلالی در بازار خودرو، تنها راه موجود افزایش تیراژ تولید خودرو از سوی خودروسازان داخلی است؛ به نحوی که امکان دسترسی به خودرو عرضه شده از سوی کارخانه برای بخش زیادی از متقاضیان واقعی فراهم گردد و خریداران خودرو انگیزه‌ای برای مراجعه به دلالان برای خرید خودرو نداشته باشند.

تنها در چنین شرایطی است که سرمایه‌هایی که با هدف دلالی به بازار خودرو آمده‌اند، از این بازار خارج می‌شوند و تنها خریداران واقعی در عرضه‌های خودروسازان ثبت نام می‌کنند و نتیجه آن نیز از بین رفتن قیمت غیررسمی در بازار خودرو خواهد بود.

افزایش قیمت باید مشروط به شفافیت و افزایش عرضه باشد

بنابراین افزایش قیمت کارخانه خودروها، بدون الزام به افزایش تیراژ تولید، نه تنها به خروج دلالان و کاهش قیمت کارخانه و بازار غیررسمی منجر نمی‌شود، بلکه می‌تواند به افزایش این فاصله نیز دامن بزند.

از این رو انتظار می‌رود هرگونه افزایش قیمت کارخانه خودرو در وهله اول منوط به افزایش قابل توجه تیراژ تولید و عرضه آن به بازار باشد و در وهله دوم پیش شرط هایی همچون «افزایش عمق ساخت داخل» «کنار گذاشتن فعالیت‌های غیرمرتبط با خودروسازی»، «اصلاح سهامداری توردرتو» و «شفافیت در پرداخت حقوق و دستمزد مدیران و دیگر هزینه‌ها» برای خودروسازان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.