۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۹۹۰ ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی در توسعه تجارت منطقه‌ای، گفت: دیپلماسی اقتصادی ضعیف سبب شده است فرصت‌های زیادی را در رابطه با توسعه تجارت منطقه‌ای از جمله توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه از دست بدهیم.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از بازار کشورهای عراق و سوریه به ظرفیت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها پرداخته شد.

دیپلماسی اقتصادی ضعیف؛ دلیل از دست رفتن فرصت‌های تجارت با عراق و سوریه

در این نشست فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس فراکسیون استان‌های مرزی و مرزنشینان مجلس با اشاره به موانع توسعه تجارت منطقه‌ای گفت: یکی از چالش های اصلی توسعه تجارت منطقه ای که در فراکسیون استان های مرزی و مرزنشینان مورد بررسی قرار گرفته است عدم هماهنگی میان دستگاه های مربوطه از جمله بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. موضوع دوم این است که تحول اقتصادی در هر کشوری، نیاز به دیپلماسی اقتصادی فعال دارد. این موضوع همچنان در کشور ما ضعیف است و همین ضعف و انفعلال سبب شده است فرصت های زیادی در رابطه با توسعه تجارت منطقه ای از جمله توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه از دست دهیم. موضوع سوم این است که تحولات سیاسی نیز بر روابط اقتصادی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: رویکرد جدید بازیگران سیاسی این ضرورت را به همراه دارد که ما نیز متناسب با شرایط جدید، تصمیمات جدیدی بگیریم تا بتوانیم به سهولت تجارت منطقه ای کمک کنیم. پیشنهاد میشود که کمیته های تخصصی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود که هر کدام متولی بسترسازی برای توسعه تجارت با کشورهای منطقه شود و با ارتباط با بخش خصوصی و همچنین دستگاه های دولتی، موانع توسعه تجارت شناسایی و برطرف شوند.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.