به گزارش مسیر اقتصاد برنامه بلندپروارانه جاده ابریشم جدید چین از ۶ سال قبل و باهدف تقویت زیرساختهای کشورهای هدف به منظور توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی آنها با چین، در دستورکار مقامات این کشور قرار گرفته است.
در جاده ابریشم جدید کشورهای آفریقایی یکی از مهمترین مقاصد سرمایههای چینی برای توسعه زیرساختها هستند. به طور خاص کشور چین در پروژه جاده ابریشم برنامه ویژهای برای کشورهای شرق آفریقا تدارک دیده است و پروژههای زیرساختی متعددی را در این کشورها تعریف نموده است.
کنیا یکی از مهمترین کشورهای همکار در جاده ابریشم چین
کنیا کشوری فقیر در شرق آفریقاست که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر جعیت دارد و از ابتدای قرن بیست و یکم میلادی به طور ویژه به توسعه همکاریهای اقتصادی با چین روی آورده است.
به طور خاص توسعه زیرساختهای ریلی کشور کنیا یکی از پروژههای اساسی بود که در قالب ابرپروژه جاده ابریشم جدید چین در دستورکار مقامات دو کشور قرار گرفت.
افتتاح خط ریلی ۵۰۰ کیلومتری کنیا با سرمایه ۱.۵ میلیارد دلاری چین
در همین راستا در سال ۲۰۱۷ ساخت یک خط ریلی با نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر طول که شهر بندری مومباسا در شرق کنیا را به نایروبی، پایتخت این کشور متصل میکند، با سرمایهگذاری چینی و اجرای کامل از سوی شرکتهای چینی، در دستورکار قرار گرفت.
از زمان شروع احداث این خط ریلی در سال ۲۰۱۷ تا به حال، بخشهایی از آن مورد استفاده قرار گرفته بود و به تازگی این خط ریلی ۵۰۰ کیلومتری به طور کامل افتتاح شده و به این ترتیب اتصال ریلی دو شهر بزرگ مومباسا در شرق کنیا با نایروبی در غرب این کشور برقرار شده است.
مزایای تجاری و اقتصادی راهاندازی خط ریلی مومباسا-نایروبی
این خط ریلی بزرگترین پروژه زیرساختی کنیا از زمان استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۶۳ تا به حال محسوب میشود و در عین حال یک پروژه کاملا چینی است؛ به طوریکه سرمایه، اجرا و حتی بخشی از نیروی کار آن از سوی کشور چین تأمین شده است. با وجود این در زمان ساخت این خط ریلی بیش از ۲۵ هزار نفر از مردم کنیا برای احداث خط راه آهن و ایستگاههای قرار بین راهی مشغول به کار شده اند.
اتصال ریلی دو شهر مومباسا و نایروبی از طریق این خط ریلی موجب میشود روزانه ظرفیت و سرعت انتقال مسافر و محمولههای باری بین این دو شهر مهم به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ و این مسئله نقشی ویژه در توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی کنیا با دیگر کشورهای جهان دارد. این خط ریلی زمان انتقال مسافر و بار بین دو شهر را از نزدیک به یک شبانه روز به کمتر از ۵ ساعت کاهش داده است.
علاوه بر این چین قصد دارد در سالهای آتی این خط ریلی را توسعه دهد و با اتصال ۶ کشور آفریقایی دیگر به آن، یک شبکه ریلی گسترده در شرق قاره آفریقا ایجاد نماید.
۴۰۰ شرکت چینی در کنیا مشغول فعالیت هستند
با وجود این خط ریلی ۵۰۰ کیلومتری مومباسا-نایروبی تنها زمینه همکاریهای دوجانبه اقتصادی و تجاری چین با کشور کنیا نیست. مقامات چینی در سالهای اخیر بارها به کنیا سفر کردهاند و توافقات گستردهای را در زمینه توسعه دیگر زیرساختهای ارتباطی از جمله اینترنت و ایجاد صنایع متعدد در این کشور منعقد نمودهاند.
به گفته مقامات چینی درحال حاضر بیش از ۴۰۰ شرکت چینی در بازار کنیا مشغول فعالیت هستند و بیش از ۱۳۰ هزار شغل برای مردم این کشور ایجاد کرده اند.
توسعه حضور چین در آفریقا در قالب جاده ابریشم چین
یکی از برنامههای محوری چین در طول بیش از یک دهه اخیر، توسعه حضور این کشور در قاره آفریقاست؛ اما این کشور برخلاف دوره حضور استعماری کشورهای غربی در دهههای پیشین، همکاریهای اقتصادی و تجاری را به عنوان ابزاری برای ورود به کشورهای آفریقایی انتخاب کرده است.
حضور چین در آفریقا موجب میشود این کشور بتواند با صرف هزینه و زمان کم به منابع طبیعی و انرژی این قاره دسترسی پیدا کند و از طریق توسعه زیرساختهای کشورهای آفریقایی، این کشورها را از نظر سیاسی و اقتصادی به خود وابسته نماید.
از این رو حضور چین در آفریقا به طور گستردهای مورد مخالفت کشورهای توسعه یافته غربی قرار گرفته است. این کشورها معتقدند چین عصری نوین از استعمار را در قاره آفریقا آغاز کرده است.
منابع:
راشاتودی plink.ir/ICKXU
شینهوا plink.ir/DOplU
انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل