۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۹۳۲ ۰۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در کشور چین بر اساس میزان «داخلی سازی» خودروها، تعرفه واردات قطعات به صورت پلکانی وضع می شود. این اقدام برای تشویق خودروسازان به افزایش داخلی سازی محصولاتشان انجام شده است. همچنین خودروسازانی که میزان «داخلی سازی» محصولات خود را افزایش ندهند، شامل جریمه های سنگین می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد از اقدامات مهمی که می تواند موجب رونق صنایع خودرو در سراسر جهان شود، داخلی سازی قطعات خودرو است.

میزان «ساخت داخل» خودروهای ایرانی دقیق نیست

در همین راستا چین به منظور افزایش بهره وری صنعت خودرو، استراتژی های مختلفی را جهت افزایش داخلی سازی خودروها و کاهش واردات قطعات خودرو انجام داده است.

سرمایه گذاری مشترک با شرکای خارجی عامل افزایش داخلی سازی خودروها

چین در اوایل سال ۱۹۸۰ میلادی استراتژی خود را از تولید خودروهای تجاری به تولید انواع خودروها اعم از سواری و سنگین تغییر داد.

بعدها در سال ۱۹۸۴ میلادی خودروسازان چینی در قالب طرح های سرمایه گذاری مشترک با شرکای خارجی، تحول جدیدی را در صنعت خودروی این کشور محقق نمودند.

این اقدام خودروسازان چینی سبب شد تا میزان «داخلی سازی» محصولات چینی افزایش یابد. در واقع چین، یک استراتژی متفاوتی برای توسعه صنعت خودرو کشورش در نظر گرفت که عنوان آن «افزایش داخلی سازی خودروهای تولیدی در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک با شرکای خارجی» بود.

عدم تحقق اهداف صادراتی با اجرای طرح سرمایه گذاری مشترک

هر چند این استراتژی صنعت موجب شد تا داخلی سازی محصولات چینی افزایش یابد؛ اما از معایب بزرگ آن این بود که صنعت خودروی چین در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک وابسته به فناوری خارجی شد و اهداف صادراتی خودروسازان چینی محقق نشد.

یکی از دلایل عدم موفقیت خودروسازان چینی در توسعه صادرات، تکیه به منابع فناوری شرکای خارجی بود. خودروسازان خارجی پلتفرم‌های قدیمی خود را برای توسعه محصولات با برند چینی در اختیار شرکای چینی‌شان قرار می‌دادند در حالی‌که خودشان از فناوری به روز بهره می‌بردند. به این ترتیب محصولات چینی هرگز قادر به رقابت با نمونه‌های خارجی نبودند.

لازم به ذکر است در کشور چین به دلیل وجود تقاضای مازاد بازار خودرو و کمبود عرضه شرکت های خودروسازی و رقابت پذیری پایین بین شرکت های مختلف خودروسازی، خودروسازان امکان اتخاذ سیاست های صنعتی مختلف را دارند.

تعیین میزان داخلی سازی خودروها در چین توسط شرکت وابسته به وزارت صنعت

میزان ارزش افزوده یک کالا در هر کشور تحت عنوان «عدد ساخت داخل» آن محصول بررسی می شود و این عدد به درصد بیان می گردد. در واقع ارزش افزوده هر خودرو برابر است با قیمت فروش هر خودرو منهای قیمت مواد اولیه و قطعات آن.

در کشور چین یک موسسه تحقیقاتی که وابسته به وزارت صنعت و ماشین سازی این کشور است، وظیفه تعیین میزان «داخلی سازی» خودروها را بر عهده دارد. در واقع گروهی از تکنسین های این مرکز تحقیقی میزان داخلی سازی خودروها را بر اساس رابطه گفته شده در بالا محاسبه می نمایند.

تعیین تعرفه پلکانی واردات قطعات خودرو بر اساس میزان داخلی سازی

دولت چین بر اساس میزان داخلی سازی خودروها تعرفه پلکانی واردات قطعات خودرو (قطعات CKD) وضع کرده است. این اقدام چین در راستای تشویق سازندگان خودرو به افزایش داخلی سازی خودروها انجام شده است.

در همین راستا خودروسازانی که اقدام موثری در افزایش داخلی سازی محصولات خود انجام ندهند، جریمه می شوند. لازم به ذکر است میزان این تعرفه پلکانی تا سه سال اول تولید برای خودروها ۵۰ درصد است. پس از سال چهارم میزان این تعرفه پلکانی بر اساس میزان «داخلی سازی» خودروها تعیین می شود.

اگر خودروسازی پس از سال چهارم تولید، حداقل داخلی سازی ۴۰ درصد را برای محصولات خود ایجاد نماید، از تخفیف تعرفه واردات قطعات ویژه ای برخوردار می شود. با این روش خودروساز چینی شانگ های در قالب طرح سرمایه گذاری مشترک با فولکس-واگن توانست تا میزان داخلی سازی محصولات خود را به ۶۰ درصد برساند.

این تعرفه پلکانی واردات قطعات خودرو CKD در جدول ذیل آمده است.

منبع: میت اجوکیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.