فارغ از تخلفات محرز و فساد موجود در پرونده تامین مالی ساخت ایرانمال، این پروژه یکی از مصادیق هدایت غلط منابع بانکی است که نه تنها به سمت تولید نرفته است بلکه همین مال ها نیز عموما در رکود و بلا استفاده ماندهاند. محمد امینی رعیا کارشناس مسائل پولی و بانکی معتقد است هزینه ۱۷ هزار میلیارد تومانی ساخت ایرانمال، دو برابر مبلغ مورد نیاز ساخت پروژه استراتژیک راه آهن چابهار-سرخس است که درآمدزایی ایران از مسیر ترانزیت کالا در کریدور شمال-جنوب را به شدت افزایش میدهد و اشتغال گستردهای در شهرهای شرقی ایران ایجاد میکند.