۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۷۶۱ ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ دسته: حمل و نقل، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

طبق گفته وزیر دارایی هند پروژه‌های عمرانی این کشور با بودجه دولت امکان اجرایی شدن ندارند و از این رو این کشور استفاده از ظرفیت قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی را در دستور کار قرار داده است. بر این اساس قرار است پروژه‌های ریلی هند تا پایان سال ۲۰۳۰، به ارزش ۱۱.۷ میلیارد دلار، با سرمایه‌های مردمی احداث شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مسیر اقتصاد/ هند به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین میزان مشارکت عمومی خصوصی را دارد قرار است تا پایان سال ۲۰۳۰ تمام پروژه های ریلی خود را از طریق مشارکت عمومی خصوصی و با سرمایه های مردمی اجرایی کند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ بانک جهانی ۷۳۰ میلیارد دلار ارزش پروژه هایی بوده است که تاکنون توسط این کشور با مدل مشارکت عمومی خصوصی و همچنین سرمایه های مردمی تکمیل و اجرایی شده است. طبق گفته وزارت دارایی این کشور در سال ۲۰۱۸، ۱۷۵۶ پروژه توسط مشارکت عمومی خصوصی اجرایی شده است.

توسعه کشور و کاهش کسری بودجه دولت با مشارکت عمومی خصوصی

با توجه به نیاز بالای این کشور به سرمایه گذاری در زیر ساخت، مودی نخست وزیر این کشور مشارکت عمومی خصوصی را در پروژه های عمرانی به منظور دستیابی به این هدف و توسعه اقتصادی و عمرانی جز برنامه های اولویت دار دولت قرار داده است.

طبق گفته مقامات دولت هند واگذاری این پروژه ها با روش مشارکت عمومی خصوصی می تواند کمک زیادی به توسعه عمرانی و اقتصادی کشور و همچنین کاهش کسری بودجه کند.

تکمیل ۱۱.۷ میلیارد دلار پروژه ریلی در هند با سرمایه‌های مردمی

وزیر دارایی این کشور معتقد است که : «تکمیل پروژه های عمرانی نه تنها با بودجه دولت قابلیت اجرایی شدن ندارد بلکه به ۱۰ سال زمان احتیاج دارد. از این رو قرار بر ان شده است که تمامی پروژه های ریلی این کشور بر اساس مشارکت عمومی خصوصی و با استفاده از سرمایه های مردمی تا سال ۲۰۳۰، واگذار، احداث و مورد بهره برداری قرار گیرد».

بر اساس گزارش ها، پروژه های ریلی هند تا سال ۲۰۳۰ به بالغ بر ۱۱.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که قرار است در قالب قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی و با استفاده از سرمایه های مردم این کشور اجرایی گردند.

افزایش ۲.۹ درصدی نرخ رشد اقتصادی با واگذاری پروژه های عمرانی ریلی

در دهه گذشته بیش از ۳۸ درصد و در دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد پروژه های عمرانی هند با بودجه دولت تکمیل شده است که  باعث افزایش ۲۴ درصدی هزینه های دولت از سال ۲۰۱۳ شده بود.

طبق بررسی های صورت گرفته شده تکمیل پروژه های عمرانی در بخش ریلی، با توجه به درآمد های جا به جایی کالا و مسافر موجب رشد ۲.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی هند در سال های پیش رو خواهد شد. طبق گفته دولت هند قرارشده است به منظور این واگذاری ها یک نهاد رگولاتور ایجاد شود و به صورت کامل این کار را پیگیری کند و نظارت بر ان را نیز برعهده داشته باشد.

پراساد گادکاری[۱] کارشناس حوزه سرمایه گذاری زیر ساخت در هند معتقد است گرچه در این کشور برخی پروژه های عمرانی به علت ریسک بالا و نبود مشوق های سرمایه گذاری نیمه تمام باقی مانده است. اما این اقدام دولت می تواند با طراحی مناسب یک پروژه و نظارت مستمر، میزان مشارکت عمومی خصوصی و استفاده از ظرفیت سرمایه های مردمی را تحت تاثیر قرار دهد.

پینوشت:

[۱] Prasad Gadkari

منابع:

پایگاه  yon.ir/nbnXR / business standard

پایگاه  yon.ir/zotY1 / express  financial

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.