۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۸۷۷ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بانکداری کارگزاری بین المللی کنونی که مبتنی بر سیستم سوئیفت عمل می‌کند، پرداخت ها را پیچیده و هزینه بر کرده است. ظهور فناوری جدید بلاک چین این امکان را فراهم نموده است که پرداخت‌های بین المللی به طور مستقیم و بدون وابستگی به سوئیفت انجام شود. سیستم‌های پرداخت مبتنی بر بلاک چین به دلیل نداشتن مرکزیت تحت نظارت شخص ثالث، در عین ساده سازی معاملات، امکان ایجاد محدودیت بر روابط بانکی را نیز از بین می‌برد.

به گزارش مسیر اقتصاد فناوری بلاک چین نحوه انجام معاملات و انتقال وجه بین المللی را دستخوش تغییرات بزرگی کرده است. این فناوری طی سال های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده و فراتر از ارزهای دیجیتالی از قبیل بیت کوین درخشیده است.

بانکداری کارگزاری معاملات بین المللی را پیچیده کرده است

این فناوری راهکاری برای طرفین معامله فراهم می کند که بدون اینکه شخص ثالثی در انجام آن دخالت داشته باشد، توافقات لازم صورت بگیرد. در حال حاضر زیرساخت نظام مالی بین المللی به گونه ای است که فرآیند پرداخت و انتقال وجه بین بانک های بین المللی به طور متوسط حداقل سه روز به طول مینجامد.

امروزه انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر در نقاط مختلف جهان، بایستی برای رسیدن به مقصد خود از یک سازوکار واسطه ای پیچیده عبور کند. این سیستم واسطه ای طیفی از بانک های کارگزار تا سرویس ها و سیستم های انتقال وجه را شامل می شود.

بانکداری واسطه ای بستری برای اعمال تحریم های مالی و بانکی

به عنوان مثال اگر پول از یک حساب در بانک یونی کردیت ایتالیا بخواهد به بانک وِلز فارگو در آمریکا منتقل شود، این انتقال وجه باید از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت عبور کند. از آنجا که ممکن است دو بانک آمریکایی و ایتالیایی گفته شده، روابط کارگزاری مستقیمی با یکدیگر نداشته باشند، آن ها باید از طریق سیستم سوئیفت یک بانک کارگزاری را که هر دو نزد آن حساب دارند را انتخاب کنند.

فرآیند مذکور برای بانک های سطح پایین تر به مراتب پیچیده تر و پر هزینه تر است. از طرفی ممکن است به دلیل محدودیت هایی از قبیل تحریم های مالی و بانکی، امکان استفاده از سوئیفت یا برقراری روابط کارگزاری ایجاد نشود که این خود می تواند مشکلات بزرگتری در فرآیند انتقال وجه بین المللی ایجاد کند.

هزینه و زمان معاملات بین المللی در قالب نظام مالی کنونی بالاست

این روند ایجاد ارتباط میان بانک ها در عین اینکه مدت معاملات را طولانی می کند، هزینه های پرداختی به بانک های واسطه جهت انجام خدمات مالی را نیز بالا می برد. در این فرآیند هر بانک کارگزار یک دفتر حسابداری جداگانه برای خود دارد. این بدان معناست که حساب های مختلف در پایان روز باید با یکدیگر تطبیق داشته باشند.

شبکه سوئیفت، هیچ انتقال وجهی انجام نمی دهد، بلکه فقط پیام های مالی مرتبط با دستورات پرداخت را ارسال می کند. وجه واقعی در اصل از طریق سیستم های واسطه منتقل می شود. در این میان هر واسطه، هزینه مختص خود را از معاملات دریافت می کند.

بلاک چین جایگزین مناسب سوئیفت جهت رفع پیچیدگی مبادلات جهانی

بلاک چین که به عنوان یک دفتر کل توزیع شده ای از معاملات عمل می کند، می تواند وضعیت گفته شده در مورد بانکداری واسطه ای را حل کند. به جای استفاده از سوئیفت برای تطبیق هر کدام از دفاتر مربوط به مؤسسات مالی و بانک ها، یک بلاک چین بین بانکی می تواند سوابق معاملات را به صورت عمومی و شفاف نگهداری کند.

این بدان معنی است که به جای اینکه به شبکه ای از سیستم های مالی و بانک های واسطه ای تکیه شود، معاملات به طور مستقیم بر روی یک بلاک چین عمومی انجام می شود. علاوه براین بلاک چین این امکان را فراهم می کند که معاملات به جای تسویه در روزهای بعد، در هنگام پرداخت و در لحظه تسویه شود.

غیرمتمرکز بودن مزیت بلاک چین نسبت به سوئیفت

این شبکه پرداختی بین المللی جدید، هزینه های بالای شبکه بانکداری واسطه ای بین المللی را کاهش می دهد. به عنوان نمونه ای موفق از شبکه های پرداخت بین المللی مبتنی بر بلاک چین می توان به شبکه ریپل اشاره کرد. این شبکه پرداختی با استفاده از فناوری بلاک چین راهکارهای پرداختی و تسویه ای جدید ارائه می دهد.

برخلاف پیام های سوئیفت که یک طرفه و تحت مرکزیت خاصی قرار دارند، پیام های بلاک چین دوطرفه بوده و بدون حضور شخص ثالث، امکان مشاهده برای دو طرف معامله را دارد. در نتیجه در قالب این فناوری امکان سوء استفاده از اطلاعات مالی نیز از بین می رود.

منبع: سنترال بنک اینسایتس yon.ir/ksXsJ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.