۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۰۸۷ ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

در سیر تحول سیستم های پرداخت بین المللی، شرکت ریپل با ارائه یک ارز دیجیتالی مخصوص و همچنین سیستم پرداختی توزیع شده، شکل بانکداری بین المللی متمرکز و قدیمی را تغییر داده است. بستر ریپل این امکان را فراهم کرده است که ارزهای مختلف دیجیتالی و فیزیکی و سیستم های پرداختی جدید برای انجام معاملات به سهولت با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد در کنار اینکه جهان به سمت استفاده از بلاک چین و راهکارهای دیجیتالی شده برای انجام معاملات حرکت می کند، پلتفرم های بانکی قدیمی نیز رفته رفته طرافداران خود را از دست می دهند. در این سیر تحول تنها کسانی باقی خواهند ماند که بتوانند سیستم های پرداخت مؤثر برای انجام سریع و کم هزینه معاملات را ارائه دهند.

پلتفرم ریپل یکی از این سیستم های پرداختی بین المللی نوآورانه است که از سال ۲۰۱۲ شروع به شکل گیری و حیات نموده است. ریپل یک پروژه مبتنی بر نرم افزار آزاد است که به دنبال توسعه یک سیستم اعتباری مبتنی بر پارادایم معاملاتی دو به دو است. هر عضو شبکه ریپل به عنوان یک سیستم مبادلاتی (صرافی) محلی عمل می کند، به طوری که کل شبکه یک بانک دوجانبه توزیع شده را تشکیل می دهد.

به عبارتی دیگر، پلتفرم ریپل یک سرویس اجتماعی توزیع شده ای است که بر اساس اعتماد اعضای موجود در شبکه شکل گرفته است. به این ترتیب سرمایه های مالی بر اساس سرمایه های اجتماعی تعریف می شوند. لذا یک نسخه از شبکه ریپل را می توان متشکل از سیستم بانکی توزیع یافته توصیف کرد که در سیستم های پرداختی قدیمی، این سیستم بانکداری به صورت سلسله مراتبی تعریف شده است.

امکان ارتباط میان ارزهای مختلف در ریپل

برای شناخت جایگاه ریپل در جهان رمزها، باید سهم آن را در صنعت ارزهای دیجیتالی بررسی کرد. ریپل علاوه بر اینکه یک ارز دیجیتالی مشهور دارد که در کنار ارزهای مهمی از قبیل، بیت کوین و اتریوم قرار می گیرد، همچنین یکی از کارآمدترین شبکه های پرداخت برای انجام معاملات مالی بین المللی را نیز ایجاد کرده است.

فناوری ریپل بیشتر به دلیل سازوکار پرداخت دیجیتالی شناخته می شود و ارز دیجیتالی آن گستردگی چندانی ندارد. ارز دیجیتالی ریپل که XRP نام دارد در سال ۲۰۱۲ توسعه داده شده است. توابع ریپل در یک پلتفرم توزیع شده باعث انتقال وجه در هر شکلی از پول می شود. این سیستم به صورت منبع باز و دو به دو فعالیت می کند که می تواند با چندین ارز از قبیل ارزهای فیزیکی و دیجیتالی مانند دلار، یوآن، لایت کوین، بیت کوین و غیره و همچنین چندین معامله کننده کار کند.

ارجحیت ریپل بر سوئیفت در پیام رسانی مالی

برای اینکه سیستم پرداخت به خوبی کار کند، ریپل از یک ابزار به عنوان رابط میان دو طرف که مایل به انجام معامله هستند، استفاده می کند. این ابزار واسطه اعتباری است که مسئولیت ارسال و دریافت وجه به آدرس های مدیریت شده عمومی ریپل را به عهده دارد. هر شخصی می تواند بر اساس این ابزار یک دسترسی به ریپل ایجاد کند تا مبادلات ارزی مجاز را انجام دهد.

ارز دیجیتالی ریپل به عنوان پلی میان دیگر ارزهای دیجیتالی و ارزهای واقعی عمل می نماید و مبادلات میان انواع ارزها را تسهیل می کند. به تعبیر یکی از مدیران ریپل، ریپل ابزار ارتباطی میان سیستم های پرداختی گوناگون است که امروزه در حال شکل گیری است و امکان اتصال میان سیستم های پرداخت جدید را ایجاد می کند.

بسیاری از کاربران جامعه ارزهای دیجیتالی به ویژه کسانی که  در حوزه ارز دیجیتالی XRP که متعلق به ریپل است، فعالیت می کنند، طی چند ماه گذشته درباره احتمال همکاری میان ریپل و سوئیفت بحث کرده اند. اما ریپل با قاطعیت اعلام کرده است که هدفش جایگزینی با سیستم سوئیفت است و هیچگونه ادغامی با این سیستم را در دستور کار ندارد.

منبع: اسمارت اِریوم yon.ir/rjqXE

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.