۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۸۹۸ ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در سال های اخیر فناوری های مبتنی بر بلاک چین در عرصه پرداخت های بین المللی ظهور کرده اند. یکی از آن ها سیستم پرداخت ریپل بوده که با رفع مشکلات سوئیفت، توانسته است مؤسسات مالی متعددی را به استفاده از خدمات خود جذب نماید. یکی از قابلیت های کاربردی پیام رسان مالی ریپل، امکان مبادله بدون واسطه ارزها با یگدیگر است که نیاز به حساب های بانکی متعدد در کشورهای مختلف را از بین می برد.

به گزارش مسیر اقتصاد ریپل در ابتدا با نام ریپل پِی و با هدف ایجاد یک سیستم تسویه ناخالص آنی راه اندازی شد. هدف ریپل ایجاد و راه اندازی سیستمی الکترونیکی به منظور تسویه مبالغ عمده که باید بسیار سریع بین بانک ها منتقل و سپس به حساب مقصد واریز شود، عنوان شده است.

حذف نقش شخص ثالث در انجام پرداخت ها در سیستم ریپل

ریپل برخلاف بیت کوین نیازی به استخراج کننده ها ندارد. بلکه ریپل از پایگاه داده های عمومی استفاده می‌کند و برای صحت عملکرد از توافق بین سرورها بهره ‌می برد. این سرورها می توانند متعلق به هر فرد یا نهادی مثل بانک ها باشند.

سازوکار ریپل که توکنی به همین نام هم دارد، از قابلیت انتقال مستقیم و فوری وجه بین دو مرکز برخوردار است. در این سیستم هر نوع از دارایی مثل پول، ارز دیجیتال و حتی طلا می تواند منتقل گردد. مزیت ریپل در نداشتن کارمزد و منتظر نماندن برای تأیید تراکنش توسط مراکز ثالث است.

با دانستن این که ریپل از سرورهای متصل به هم تشکیل شده است، این تصور ایجاد می شود که ریپل هم مثل بیت کوین از بلاک چین استفاده می کند اما در واقعیت این سرورها نقش رمزنگاری و مقایسه داده ها با یکدیگر را دارند تا یک توافق حاصل شود. بانک ها علاقه زیادی به ریپل دارند زیرا هدف اصلی ریپل انتقال مبالغ عمده بین بانک ها در سراسر جهان است.

سرعت ریپل به ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه افزایش می یابد

ریپل از ابتدای راه اندازی توانسته است بیش از ۳۵ میلیون تراکنش را بدون مشکل پردازش و نهایی کند. سیستم ریپل قادر است ۱۵۰۰ تراکنش را در ثانیه انجام دهد و در بروزرسانی آن تعداد تراکنش در ثانیه به ۵۰ هزار در ثانیه افزایش خواهد یافت. در مقایسه با بیت کوین با سرعت ۳ تا ۶ تراکنش در ثانیه و ارز دیجیتال اتریوم با سرعت ۱۵ تراکنش در ثانیه، مقدار زیادی است.

توکن ریپل که XRP نام دارد مبتنی بر بلاک چین است. اما این توکن مشابه بیت کوین یا اتریوم استخراج نمی شود، بلکه در همان ابتدا تعداد زیادی توکن ایجاد شده است، مشابه سهام شرکت ها که در ابتدای ورود به بازار سهام منتشر می شود. طبق برنامه ریزی صورت گرفته، ریپل ۱۰۰ میلیارد توکن ریپل منتشر می کند. این مقدار توکن قطعی نیست و در صورت نیاز تعداد بیشتری نیز در آینده عرضه خواهد شد.

استفاده از ارز دیجیتال ریپل مستقل از شبکه مربوط به انتقال های بین المللی آن است. با ارز دیجیتال ریپل می توان هزینه هر چیزی را پرداخت کرد اما در کنار این بانک ها برای انتقال های بین المللی ارزهایی مثل دلار یا یورو لزوماً نیازی به ارز دیجیتال ریپل ندارند.

شبکه ریپل نیاز به تعدد حساب های بانکی بین المللی را از بین می‌برد

آنچه به ریپل ارزش می دهد همان توانایی انتقال دارایی به همه نقاط جهان در کسری از ثانیه و بدون نیاز به توکن آن است. در این راستا شرکت ریپل چندین خبر از همکاری با بانک ها و شرکت های بزرگ مالی جهان را تا کنون اعلام کرده است. با نرم افزار ریپل که در اختیار بانک ها قرار داده می شود، انتقال سرمایه بسیار آسان تر می شود.

در مقابل این سیستم نوین، سیستم سوئیفت قرار دارد که پیچیدگی ها و دشواری های خودش را دارد، برای مثال برای استفاده از سوئیفت هر بانک باید حسابی در کشور مورد نظر داشته باشد؛ اما شبکه پرداختی ریپل اینگونه نیست و نیاز به داشتن حساب های بانکی بین المللی متعدد را از بین می برد.

افزایش اقبال کشورها به استفاده از سیستم های پرداخت غیرمتمرکز

شیوه های پرداخت کنونی به صورت متمرکز شده هستند و کشورها برای انجام پرداخت های خود نیاز به سیستم هایی دارند که انجام پرداخت ها و انتقال داده های مالی را از مسیر کشورهای خارج از معامله، انجام می دهد. این شیوه از پرداخت ها در عین اینکه هزینه و پیچیدگی مبادلات را به شدت افزایش می دهد، باتوجه به دخالت کشورها و بانک های ثالث در فرآیند پرداخت، امکان نظارت و کارشکنی در انجام معامله را نیز به دنبال دارد.

اتفاقاتی که در سال های اخیر در زمینه بهره برداری سیاسی کشورها از سیستم سوئیفت اتفاق افتاده است، بسیاری از بانک ها و کشورها را بر آن داشته است که با استفاده از سیستم های بانکی غیرمتمرکز و امن تر، معاملات مالی داخلی و بین المللی خود را از خطر تحریم و تهدید ایمن سازی نمایند.

منبع: کریپتو ویبِز yon.ir/jtysV

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.