۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۳۳۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹ دسته: کشاورزی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

در حالی که اتحادیه اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و در ایجاد یک خط انتقال پول میان کشورهای خود با ایران نیز اقدامی عملیاتی در دستور کار قرار نداده است، مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد ۴ میلیارد دلار از غلات و دانه‌های روغنی مورد نیاز ایران که از جمله محصولات غذایی اساسی حساب می‌شود، از اتحادیه اروپا تامین گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد عدم هماهنگی دستگاه‌های فعال در حوزه تجارت خارجی با سیاست های جمهوری اسلامی ایران سبب شده است که به جای هزینه دار شدن تحریم‌ علیه ایران، از متولیان و مجریان تحریم نیز حمایت شود.

پس از اعلام ۱۰ برابر شدن واردات سویا از آمریکا، حال پیشنهاد دیگری و این بار از جانب معاون وزارت کشاورزی ارائه شده که برخلاف امنیت غذایی کشور است.

پیشنهاد معاون وزارت کشاورزی برای واردات ۴ میلیارد دلار غذا از اتحادیه اورپا

مهرفرد معاون وزیر کشاورزی در همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی میان ایران و اتحادیه اروپا که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در تهران برگزار شد، گفت: در  ۳ قلم کالای ذرت، سویا و روغن خام ایران وارد کننده بزرگ است که ما می‌توانیم این محصولات را از اتحادیه اروپا وارد کنیم و با توجه به آب‌بر بودن، برنامه‌ای برای توسعه تولید آن در کشور نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: ۷۰ درصد جو مورد نیاز کشور نیز در داخل تولید می‌شود که می‌توانیم کسری تولید این محصول را نیز از اروپا وارد کنیم.[۱]

این اقلام حدود ۴ میلیارد دلار از واردات ایران را در سال ۱۳۹۶ تشکیل می‌دهد.[۲] همچنین این رقم بیش از سه برابر کل صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا بوده و به قدری بزرگ است که می‌توان امتیازات قابل توجهی در ازای آن از طرف مقابل طلب نمود.

با این وجود طرف اروپایی تنها تسهیل واردات ماهی قزل‌آلا، کشمش و اسب از ایران آن هم به شرط رعایت استانداردهای سختگیرانه اتحادیه و همچنین همکاری با ایران در بخش کشاورزی را به عنوان امتیازی که تمایل دارند به ایران بدهند، وعده داد.[۳]

این درحالیست که کل صادرات ماهی و کشمش و اسب توسط ایران به جهان در کل حدود ۴۰۰ میلیون دلار است[۴] که با ۴ میلیارد دلار امتیاز تجاری ایران به اتحادیه اروپا برابری نمی‌کند.

این مسئله با در نظر گرفتن این واقعیت که روسیه و چین از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان هستند[۵]، شکل بدتری به خود می‌گیرد؛ زیرا طبعا کشورهایی که در حمایت از مواضع ایران در جریان توافق برجام بیشتر فعال بوده و تلاش کرده اند، با این وضعیت نمی‌توانند به ایران به چشم شریکی قابل اعتماد نگاه کنند.

۱۰ برابر شدن واردات سویا از آمریکا، اقدامی دیگر برخلاف امنیت غذایی

این اتفاق تنها موردی نیست که اخیرا به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های عمل کننده در حوزه تجارت خارجی رخ داده است.

افزایش ۱۰ برابری واردات دانه سویا از آمریکا در شرایطی که این کشور از این ناحیه دچار آسیب شده و همزمان به دنبال اعمال فشار حداکثری بر ایران است، نمونه دیگری از ناهماهنگی‌ بین دستگاه‌ها است. [۶]

وزارت امور خارجه آمریکا مسئول تنظیم روابط تجاری با سایر کشورها

آمریکا از جمله کشورهایی است که مسئولیت تنظیم روابط تجارت خارجی خود را به وزارت امور خارجه خود محول کرده است. به همین جهت مشاهده می‌شود که این کشور در جهت نیل به اهداف اقتصادی خود از تمام ابزار سیاسی، امنیتی و اقتصادی بهره می‌برد. استفاده از ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی یکی از مهم ترین دلایل موفقیت آمریکا در عرصه تجارت خارجی محسوب می شود.[۷]

در ایران نیز ضروری است سیاست های تجاری کشور متناسب با سیاست های کلی نظام تنظیم گردد و یک نهاد این مسئله را هماهنگ نماید. طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ایران برای تجارت باید بر کشورهای منطقه تمرکز نماید و این مهم باید در برنامه ریزی های وزارت کشاورزی مدنظر قرار گرفته شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم؛ کد خبر: ۱۸۷۹۱۰۵

[۲] گمرک ایران

[۳] خبرگزاری تسنیم؛ کد خبر: ۱۸۷۹۱۴۱

[۴] گمرک ایران

[۵] استاتیستا، مرکز تجارت جهانی

[۶] مسیر اقتصاد؛ کد خبر: ۷۱۸۳۵

[۷] مسیر اقتصاد؛ کد خبر: ۵۴۲۳۶

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.