۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۵۴۰ ۰۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت
۰

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در ۳ گزارش سیاستی به بررسی عملکرد، ابعاد و ساختار نهادهای متولّی پیشرفت در ۳ کشور هند، روسیه و ترکیه پرداخت.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی با انتشار ۳ گزارش سیاستی، عملکرد نهادهای مرتبط با پیشرفت و توسعه در کشورهای هند، روسیه و ترکیه را مورد بررسی قرار داد.

بررسی مسیر توسعه کشورها نشان می دهد که در فرآیند تصمیم گیری و برنامه ریزی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی،‌ دولت ها همواره از یک یا چند مجموعه و نهاد به عنوان بازوی تشخیص، تصمیم، اجرا، ارزیابی و اصلاح کمک گرفته اند.

فعالیت این نهادها شامل ارائه بسته های سیاست گذاری، گزارش های سیاستی، برگزاری همایش و نشست های علمی، ارائه گزارش های روزانه، ماهانه و سالانه، شرکت در جلسات دولت، مجلس و وزارتخانه ها، ایجاد هماهنگی های بین نهادی، تدوین برنامه های اجرایی، پیگیری اقدامات اولویت دار، ارزیابی و اصلاح امور و … است که استفاده از آن، دولت را در مسیر درست هدایت می کند.

این نهادها در کشورهای مختلف اشکال گوناگونی دارند؛ در بعضی کشورها مانند هند و روسیه به عنوان یک اتاق فکر، در بعضی کشورها مانند چین در ساختارهای فراوزارتخانه ای و در برخی دیگر از کشورها مانند ترکیه به عنوان یک وزارتخانه فعال هستند. تأمین بودجه این نهادها نیز بسته به نوع ساختار آن نهاد و همچنین ساختار کشور، متفاوت است.

نیتی آیوگ در هند

یکی از این نهادهای مطرح در چند سال اخیر مؤسسه ملی تحول هند (نیتی آیوگ) بوده است. این اتاق فکر فعالیت خود را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. هدف این نهاد کمک به دولت در سیاست گذاری ها، کاهش فقر، حل مشکلات روستائیان، توانمندسازی زنان، تحقق امنیت غذایی، شفافیت در ساختار دولت و در نهایت پیشرفت کل کشور بوده است.

عمده مأموریت های مؤسسه ملی تحول هند که توسط دولت به این نهاد محول شده است عبارتند از تدوین سیاست های بلندمدت اقتصادی و اجتماعی، ارائه تحقیقات و گزارش های اقتصادی و هماهنگی بین وزارتخانه ها و نهادهای دولتی.

بررسی ها نشان می دهد مؤسسه ملی تحول هند که ریاست آن بر عهده نخست وزیر این کشور است، در چهارمین سال فعالیت خود با تدوین مدل های اقتصادی، ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات اجتماعی، نظارت بر روند برنامه های در حال اجرا، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و کمک به دولت در سیاست گذاری، موفقیت های متعددی داشته است. به عقیده کارشناسان و مسئولین هندی، این نهاد توانسته موجب حرکت درست و سریع تر این کشور در مسیر توسعه شود.

گزارش سیاستی شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در خصوص این نهاد از اینجا قابل دریافت است.

مرکز تحلیلی روسیه

یکی از اتاق های فکر دولتی که در چند سال گذشته توانسته با عملکرد دقیق و کارشناسی خود اثرگذار باشد، مرکز تحلیلی روسیه است. این نهاد در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عضو دارد و با تهیه و انتشار گزارش های تحلیلی و تخصصی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه، دولت را در یافتن مسیر بهینه سیاست گذاری کمک می‌کند.

مرکز تحلیلی روسیه با برگزاری همایش ها، نشست های علمی، تهیه و تدوین پیش نویس قوانین و همکاری با نهادهای علمی، پیشرفت کشور را دنبال می کند. طبق بررسی های صورت گرفته توسط مراکز تحقیقاتی معتبر، این نهاد در بین هزاران اتاق فکر در دنیا رتبه ۱۷ ام را کسب کرده است.

با توجه به عملکرد قابل قبول این نهاد، تاکنون نهادهای دولتی و وزارتخانه ها و همچنین دهها سازمان داخلی و خارجی، ارائه گزارش در مورد حوزه های کاری خود و بررسی مسائل و مشکلات روز کشور را از مرکز تحلیلی روسیه
تقاضا نموده اند. بررسی آخرین گزارش این نهاد در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که مرکز تحلیلی روسیه ۲۲۲ نشست کارشناسی برگزار نموده و همچنین ۳۲۱ گزارش تحلیلی و ۸۳۹ گزارش و برنامه درخواستی را تهیه و منتشر کرده و مورد تایید دولت روسیه نیز قرار گرفته است.

مرکز تحیلی روسیه بخش قابل توجهی از بودجه خود را از دولت دریافت می کند؛ اما با اینکه وابستگی زیادی به بودجه دولت دارد، تاکنون به هیچ ارگان و دستگاهی اجازه دخالت در فرایند گزارش نویسی خود را نداده است.

گزارش سیاستی شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در خصوص این نهاد از اینجا قابل دریافت است.

وزارت توسعه در ترکیه

در ترکیه چنین ماموریتی توسط «وزارت توسعه» دنبال می شود. این وزارتخانه شامل بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، تحقیقاتی،‌ نظارتی و روابط خارجی است که هرکدام از این بخش ها زیر گروه های خاص خود را دارند و وظیفه هرکدام به صورت جداگانه مشخص شده است.

این وزارتخانه همچنین متولی طراحی چندین نوع برنامه از جمله برنامه های بلندمدت، میان مدت، سالانه و برنامه های اقتصادی و اصلاحاتی در ترکیه است. جدیدترین برنامه وزارت توسعه ترکیه برنامه دهم توسعه بوده که با اهداف مشخص کمی و کیفی تدوین و تصویب شده است.

وزارت توسعه ترکیه با دارا بودن ۲۶ سازمان توسعه منطقه ای و محلی در ۸۱ استان این کشور، دستاوردهای بزرگی همچون تدوین برنامه مرکز مالی بین المللی استانبول، پیگیری پروژه آب آشامیدنی و زیرسازی فاضلاب، تدوین برنامه حمایت از رشد شهری و طراحی برنامه حمایت اجتماعی را در کارنامه خود داشته است.

گزارش سیاستی شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در خصوص این نهاد از اینجا قابل دریافت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.