۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۴۰۱ ۰۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت آفریقای جنوبی به دنبال توسعه صنعت خودرو طی ۱۵ سال آینده است و برای این هدف، برنامه ریزی ویژه ای را در دستور کار قرار داده است. افزایش ۵۵ درصدی داخلی سازی، ایجاد زنجیره تأمین رقابت پذیر در صنعت خودرو و تولید خودروهای با فناوری سوخت نوین از جمله برنامه های دولت آفریقای جنوبی در این طرح است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آفریقای جنوبی برنامه ریزی مدونی برای توسعه و افزایش سرمایه گذاری در صنعت خودرو این کشور در نظر گرفته است. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته دولت این کشور به دنبال آن است تا طی ۱۵ سال آینده مدل های جدیدی از محصولات را روانه بازارهای داخلی و صادراتی نماید.

توسعه صنعت خودرو با ارائه محصولات با فناوری سوخت نوین

طرح جامع دولت آفریقای جنوبی شامل توسعه محصولات با فناوری سوخت نوین است. دولت این کشور به دنبال این است تا طی ۲۰ سال آینده خودروهای برقی، هیبریدی، هیدروژنی و خودران را در بازارهای داخلی و صادراتی گسترش دهد. همچنین این کشور در پیروی از کشورهای توسعه یافته که استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی را محدود کرده اند، به دنبال این است تا تولید این محصولات را محدود نماید.

در حال حاضر صنعت خودرو آفریقای جنوبی حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد و با اجرایی این طرح کلان این میزان افزایش خواهد یافت.

الزامات صادراتی شرط توسعه صنعت خودرو آفریقای جنوبی

صادرات خودرو و قطعات که ارزش افزوده بالایی را برای کشورها ایجاد می نماید، از برنامه های دولت آفریقای جنوبی طی ۲۰ سال آینده است. در واقع دولت آفریقای جنوبی الزامات صادراتی را برای خودروسازان کشورش در نظر گرفته است.

از آنجا که قطعات خودرو ارزش افزوده قابل توجهی در صنعت خودرو ایجاد می کند؛ لذا دولت آفریقای جنوبی در طرح توسعه ای صنعت خودرو برنامه های مدونی برای صادرات قطعات خودرو به سایر کشورها در نظر گرفته است. در واقع دولت این کشور علاوه بر اینکه به دنبال افزایش داخلی سازی محصولات تولیدی در این کشور است، به چشم اندازهای صادراتی آن نیز می اندیشد.

لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۷ میزان تولید خودرو در آفریقای جنوبی به ۶۰۱ هزار دستگاه رسید. همچنین میزان صادرات خودرو در این سال حدود ۳۳۸ هزار دستگاه بود. میزان سرمایه گذاری که این کشور در صنعت خودرو در سال ۲۰۱۷ کرده است، حدود ۲ میلیارد دلار است.

افزایش ۵۵ درصدی داخلی سازی با اجرا شدن طرح توسعه صنعت خودرو

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط یک موسسه معتبر در آفریقای جنوبی، میزان عمق ساخت داخل خودروهای تولیدی در این کشور از ۴۶ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳۸.۷ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. در طی این چهار سال میزان واردات قطعات خودرو به آفریقای جنوبی روند افزایشی داشت. بنابراین این کاهش ۱۸ درصدی میزان داخلی سازی خودروها، دولت آفریقای جنوبی را مجاب کرد تا در طرح توسعه صنعت خودرو چشم اندازی به منظور ارتقاء داخلی سازی خودروهای تولیدی در نظر گیرد.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته دولت آفریقای جنوبی شرط تولید خودرو در طی برنامه توسعه ای صنعت خودرو این کشور را افزایش داخلی سازی خودروها به ۶۰ درصد را در نظر گرفته است. در واقع در این طرح توسعه ای الزامات افزایش ۵۵ درصدی داخلی سازی محصولات تولیدی گنجانده شده است.

با این اقدام دولت آفریقای جنوبی، علاوه بر اینکه قیمت خودروها کنترل می شود و هزینه تولید نیز کاهش می یابد، از ظرفیت قطعه سازان داخلی این کشور استفاده می شود.

در همین راستا تجربه کشورهای نظیر ترکیه نیز این موضوع را تأیید می کند. این کشور از بزرگترین صادرکنندگان قطعات خودرو به جهان می باشد و تراز ارزی در بخش قطعات خودرو در این کشورها متعادل است.

تولید ۱.۴ میلیون خودرو تا سال ۲۰۳۵

بر اساس محاسبات این موسسه معتبر در آفریقای جنوبی با افزایش ۵۵ درصدی میزان داخلی سازی خودروهای تولیدی در آفریقای جنوبی، ظرفیت تولید قطعه سازان حدودا دو برابر می شود. همچنین پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۵، تیراژ تولید خودروسازان به ۱.۴ ملیون دستگاه خودرو برسد.

تأمین کنندگان درجه پایین چالش اصلی توسعه صنعت خودرو آفریقای جنوبی

زنجیره تأمین رقابت پذیر یعنی تمام اجزای مختلف درگیر در صنعت خودروسازی از قطعه سازی تا لجستیک است که باید در تأمین زنجیره هر بخش دارای نمره کیفی مشخص باشد. در واقع برای توسعه صنعت خودرو یک کشور بایستی کل زنجیره تأمین متوازن باشد.

زنجیره تأمین صنعت خودرو در کشور آفریقای جنوبی هم اکنون با چالش هایی مواجه است؛ چرا که تأمین کنندگان درجه دوم و سوم (Tier 2 and Tier 3) دچار عقب ماندگی در فناوری و تولید محصولات هستند.

در شرایط فعلی تأمین کنندگان درجه اول (Tier1) عمده قطعات محصولات تولیدی در آفریقای جنوبی را فراهم می کنند. دولت مردان آفریقای جنوبی در برنامه توسعه ای صنعت خودرو تمهیداتی در این زمینه اندیشیده اند. تجربه کشورهای موفق در این زمینه نیز نشان می دهد که بایستی قطعه سازان کوچک به منظور افزایش داخلی سازی با قطعه سازان بزرگ ادغام شوند.

منبع: اینجیرینگ نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.