به گزارش مسیر اقتصاد شرکت دنا قطعه به عنوان تولید کننده سیستم تعویض دنده، قطعات و مجموعه های فلزی و فلزی-پلیمری با فرآیندهای پرس کاری، ماشینکاری، تزریق پلاستیک، عملیات حرارتی، پوشش دهی، جوشکاری و مونتاژ به عنوان یکی از قطعه سازان بزرگ گشور فعالیت می کند.
خودکفایی در تولید قطعات موتور و گیربکس
مشتریان عمده شرکت دنا قطعه شامل شرکت های ساپکو، سازه گستر، مگا موتور، دینا پارت، ایدکو پارس، رینگ سازی، نیرو محرکه، چرخشگر، ایدم و … می باشند. این شرکت قطعه ساز در جهت خودکفایی قطعات ذیل از سال ۱۳۶۸ فعالیت می کند؛ این قطعات عبارتند از: سیستم تعویض دنده، انواع پولی، انواع قطعات جلوبندی، انواع خارفنری و سوپاپ، انواع دنده کیلومتر خودرو و …
به منظور بررسی مشکلات کنونی این شرکت قطعه سازی و اتفاقاتی که در آینده نه چندان دور پس از تحریم های آمریکا در صنعت خودرو رخ خواهد داد، گفتگویی با مهندس علیرضا میرزایی مدیر بازرگانی شرکت دنا قطعه صورت گرفت.
میرزایی با اشاره به طرح ۲۰ ماده ای انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور گفت: پس از اعمال تحریم های صنعت خودرو از نیمه مرداد ماه بایستی راهبرد اصلی حمایت از افزایش داخلی سازی صنعت خودرو باشد.
وی با بیان اینکه این شرکت در راستای افزایش داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا نظیر ماهک تعویض دنده و میله کنترل بلند خودروها موفق بوده است، گفت: قطعات خودرو حدود ۵۵ درصد قیمت خودرو را شامل می شود و در صورتیکه بسیاری از قطعات و مجموعه های اصلی خودرو خودکفا شوند، قیمت تمام شده خودرو کمتر خواهد شد.
عدم اتخاذ سیاست مناسب برای افزایش داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا
مدیر بازرگانی شرکت دنا قطعه با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگانی توانایی تولید قطعات گیربکس نظیر خارسوپاپ را دارند، گفت: تأمین کنندگان خودروسازان بزرگ نظیر ساپکو و سازه گستر سایپا این قطعه را به طور کل از خارج تأمین می کنند.
وی با بیان اینکه بازگشت تحریم های آمریکا سبب می شود تا خودروسازان در تأمین این قطعات با مشکل مواجه شوند، گفت: سوال اصلی اینجاست که چرا در مدت سالیان اخیر با وجود ظرفیت قطعه سازان در این قطعات خودکفا نشده ایم.
میرزایی با استقبال از راه اندازی سامانه ای به منظور شناسایی توانایی قطعه سازان در داخلی سازی قطعات وارداتی گفت: در صورتیکه اطلاعات تأمین کنندگان قطعات به صورت شفاف در این سامانه اعلام شود، امکان ارتقاء داخلی سازی در قطعات وارداتی فراهم خواهد شد.
مدیر بازرگانی شرکت دنا قطعه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه دسته دنده کابلی خودروهای داخلی به طور کل وارداتی است، گفت: شرکت دنا قطعه در سال ۸۴ به عنوان اولین تولید کننده این مجموعه خودرو قراردادی را با شرکت ساپکو منعقد نمود.
وی با بیان اینکه زیرساخت داخلی سازی در بسیاری از قطعات با ارزش افزوده بالا فراهم است، گفت: قرارداد تولید این مجموعه اصلی خودرو ضمانت اجرایی نداشت و در حال حاضر این قطعه از طریق بازارهای خارجی تأمین می شود.
کاهش ۲۵ درصدی فروش قطعات خودرو با آغاز تحریم های سال ۹۱
میرزایی در ادامه گفت: همزمان با آغاز تحریم های صنعت خودرو در سال ۹۱ و کاهش تیراژ خودروسازان، فروش شرکت دنا قطعه ۲۵ درصد کاهش یافت.
وی افزود: علت اصلی کاهش تیراژ خودروسازان در آن سال ها این بود که وابستگی هر چند جزئی به بعضی قطعات وارداتی خط تولید را با مشکل مواجه کرده بود؛ این در حالی است که زیرساخت داخلی سازی این قطعات حداقل از ۶ سال قبل تر از آن فراهم بود.
افزایش قیمت مواد اولیه داخلی
میرزایی با بیان اینکه اکثر مواد اولیه مورد نیاز شرکت دنا قطعه از بازارهای داخلی تأمین می شود، گفت: انواع ورق با ضخامت های مختلف، انواع لوله و انواع میلگرد داخلی در چند ماهه اخیر افزایش قیمت چشمگیری داشته اند و این سبب شده تا هزینه تولید قطعه سازان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه مواد پلیمری به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز شرکت دنا قطعه از بازارهای وارداتی تأمین می شود، گفت: با آغاز تحریم های جدید صنعت خودرو (تحریم مواد اولیه) این شرکت نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
لازم به ذکر است بعضی از مواد اولیه قطعه سازان نظیر مواد پلیمری از طریق بورس کالا عرضه می شود. با نظارت درست می توان مواد پلیمری را از بازارهای داخلی تأمین نمود.
سالها زحمت کشیدیم و توانستیم یک قطعه از گیربکس را تولید کنیم؛ با بهترین کیفیت و قیمت ارزانتر نسبت به واردات؛ ولی سایپا و ایران خودرو از ما نخریدن ... این همه رانت بهشان داده شده حتی حاضر نیستن یک کم از تولیدکنندگان زیرمجموعه شون حمایت کنند