۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۰۱۲ ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۱

با توجه به وجود حدود ۵ میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور، اگر هر خودرو به جای ۱۰ لیتر از بنزین مورد نیاز خود، از CNG استفاده کند، روزانه از مصرف ۵۰ میلیون لیتر بنزین جلوگیری می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس داده‌های «گزارش چشم انداز انرژی شرکت بریتیش پترولیوم در سال ۲۰۱۷ (BP)» ایران با ۳۳.۵ تریلیون مترمکعب، بیشترین مقدار ذخایر تثبیت شده گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد.[۱] با این وجود از حدود ۱۸ میلیون خودرو در کشور تنها حدود ۵ میلیون خودرو گازسوز هستند. [۲]

امروزه در جهان از گاز طبیعی (CNG)  به عنوان سوختی پاک و با نام  «سوخت سبز» یاد می شود[۳] . از آنجا موضوع آلودگی هوا در بسیاری از کشورهای صنعتی و در حال توسعه، یک چالش مهم و اساسی است، بسیاری از این کشورها به منظور مقابله به سمت استفاده از CNG به عنوان سوخت بخشی از ناوگان حمل و نقل خود حرکت کنند.

زیرساخت های صنعت CNG  در کشور کاملا فراهم است

تاکنون ۲۴ هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های CNG در کشور هزینه شده است و زیرساخت‌های این صنعت به صورت کامل در داخل فراهم است. صنعت CNG در مواردی همچون تولید مخزن و ورقه آن به خودکفایی صد در صدی رسیده است. تکنولوژی این صنعت در کشور پیشرفته است. صادرات مخزن، تجهیزات جایگاه و صادرات تکنولوژی و فناوری این صنعت سبب شده است ایران در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.[۴]

در حال حاضر روزانه ظرفیت توزیع بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب گاز CNG برای خودروها در جایگاه های عرضه سوخت کشور وجود دارد. CNG این پتانسیل را دارد که سهم خود در سبد سوختی مردم از ۲۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش دهد. اما از این ظرفیت ۴۰ میلیون متر مکعبی، تنها حدود ۲۱ میلیون مترمکعب مورد استفاده قرار می گیرد و به عبارتی نیمی از ظرفیت CNG کشور بلا استفاده است.[۵]

با توجه به وجود حدود ۵ میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور، اگر هر خودرو به جای ۱۰ لیتر از بنزین مورد نیاز خود، از CNG استفاده کند، روزانه از مصرف ۵۰ میلیون لیتر بنزین جلوگیری می‌شود. با این حال در شرایط فعلی روزانه به جای ۱۹ میلیون لیتر بنزین از CNG استفاده می‌شود.[۶]

با وجود تمام مزایایی که برای CNG ذکر شد، اما همچنان شاهد آن هستیم که استفاده از این سوخت در کشور رونق چندانی ندارد، به طوری که بر اساس آمارها، تنها ۲۰ درصد از میزان مصرف سوخت کشور به CNG اختصاص دارد.

قیمت بالای CNG عامل اصلی عدم اقبال عمومی به این سوخت

علل متعددی را برای عدم رونق استفاده از CNG می توان برشمرد، اما بی شک قیمت نسبتا بالای CNG اصلی ترین عامل است. با وجود دارا بودن بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان، ایران گرانترین قیمت CNG در جهان را داراست![۷]

همچنین با توجه به تورم عمومی کشور و ثابت بودن قیمت بنزین، قیمت نسبی بنزین در کشور کاهش پیدا کرده است و بنابراین از مزیت ارزان بودن CNG کاسته شده است.

سال گذشته مسئولین شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و دبیرخانه صنعت CNG برای رفع این مشکل با ارسال نامه به هیات دولت ضمن بیان بالا بودن قیمت نسبی CNG، درخواست کردند که قیمت این سوخت به صورت درصدی (بین ۲۰ تا ۲۵ درصد) از قیمت بنزین محاسبه شود تا همواره مزیت ارزان بودن آن نسبت به بنزین حفظ شود.

ابتدا به نظر می رسید که هیات دولت با این پیشنهاد موافقت کند؛ اما کمی بعد و با عدم موافقت مجلس برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷، هیات دولت اعلام کرد که تغییری در قیمت CNG داده نمی شود.

مسئولین دولت باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که با کاهش قیمت CNG شاید در کوتاه مدت درآمد دولت از محل فروش این سوخت کاهش پیدا کند، اما در دراز مدت و با افزایش اقبال عمومی به استفاده از این سوخت، علاوه بر کاهش مصرف بنزین و کاهش هزینه های دولت از این محل و ایجاد فرصت صادرات بنزین، فواید دیگری نظیر کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، ایجاد حاشیه امنیت در تامین سوخت مورد نیاز کشور با تنوع بخشی به سبد سوخت و در مجموع افزایش درآمدهای عمومی دولت برای کشور حاصل می شود.

پینوشت:

[۱] مهرنیوز، کد خبر: ۴۰۱۵۳۶۶

[۲] خبرگزاری آنا، کد خبر: ۲۹۹۸۸۴

[۳] همان

[۴] خودروکار، کد خبر: ۱۲۴۳۷

[۵] تابناک، کد خبر: ۷۳۱۶۶۷

[۶] خودروکار، همان

[۷] تابناک، همان

  1. با سلام. به نظرم اصلی ترین عامل خود سی ان جی هست و نه قیمتش. در واقع اشکالاتی که مردم میگیرند از قبیل اینکه گاز خشکه و موتور را داغون میکنه و غیره گواه بر این موضوعه. ممنون

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.