به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت دیروز در کمیتهی کارشناسی شورای عالی صادرات غیر نفتی با اشاره به رشد ۶.۵ درصدی صادرات غیر نفتی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ اظهار داشت: اساسیترین موضوع در صادرات، مبحث توسعۀ بازار است، بازار عراق نیز از مهمترین بازارهای هدف صادراتی ما است که سال گذشته نزدیک به ۶.۵ میلیارد دلار صادرات به آن صورت گرفته است.
وی سامان دادن به کیفیت کالاهای ایرانی در عراق، چگونگی تمرکز بر ثبات حضور و توسعۀ نفوذ در بازار عراق را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اهمیت محوریت و تمرکز تصمیمسازی در مورد بازار عراق، نحوۀ تعامل و هماهنگی با مقامات عراقی، نظارت بر کیفیت کالاهای ایرانی، پیگیری توسعۀ روابط بانکی و فرهنگسازی استفاده از محصولات با کیفیت ایرانی در بازار عراق باید مورد توجه دستگاههای ذیربط باشد.
در ادامۀ این جلسه، حسینی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در تشریح برنامههای این سازمان جهت حضور فعال در بازار عراق اظهار داشت: با شناسایی فرصتهای بازار عراق اقدام به برنامهریزی و بسترسازی جهت حضور فعالان صادراتی در آن کشور کردهایم و ۱۳ پروژه شامل برنامهریزی به منظور حضور در پروژه های بزرگ و متوسط بازسازی عراق، مطالعه و بررسی توجیه اقتصادی پروژههای صنایع ساختمانی و صنایع سبک، پروژۀ پیوند ظرفیتهای صنعتی ایران و عراق، پروژۀ کشت فراسرزمینی و حضور در پروژه کشاورزی و شیلات عراق، نظارت و کنترل کیفیت کالاها و خدمات صادراتی ایران به عراق تعریف نمودهایم.
وی در ادامه افزود: همچنین پروژۀ حضور خردهفروشی در بازار عراق، عراقشناسی، مشارکت در نمایشگاههای داخلی، برگزاری همایشهایی برای تقدیر از پیشگامان و افراد موفق در عرصۀ تجارت با عراق و تلاش برای انتقال تجربیات آنان به دیگران، برگزاری تورنمنت یا جشوارههای فرهنگی به منظور تعمیق ارتباطات با استفاده از هنرمندان و ورزشکاران ایرانی محبوب در عراق و برگزاری جشنوارههای فروش در شهرهای مختلف عراق از دیگر پروژههای اتاق مشترک ایران و عراق خواهد بود.