۰۶ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۹۹۱ ۰۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به منظور تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، لازم است اقشار مختلف مردم، تولیدکنندگان و مسئولین دستگاه های دولتی و حاکمیتی عزم جدی داشته باشند و به وظایف خود در این راستا عمل نمایند.

مسیر اقتصاد/ رهبر معظم انقلاب در سخنان آغاز سال جدید، شعار سال جاری را «حمایت از کالای ایرانی» نام نهادند. ایشان مخاطبان شعار سال را مسئولین، مردم و تولیدکنندگان دانسته اند که لازم است با اقدامات خود از تولید با کیفیت کالای ایرانی حمایت نمایند.

سال ۱۳۹۷ «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد

اما هریک از اقشار جامعه چه نقشی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی دارند؟

خرید با تعصب کالای تولید داخل، سهم مردم در حمایت از کالای ایرانی

چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود اشاره کردند، سهم مردم در حمایت از کالای ایرانی، خرید با تعصب کالاهایی است که در داخل کشور تولید شده و برای کارگر ایرانی اشتغال ایجاد نموده است.

رهبر انقلاب: با تعصب به دنبال کالای ایرانی بگردید

در حال حاضر بخش زیادی از کالاهای با کیفیت تولید داخل، تنها به دلیل عدم اقبال از سوی مردم در انبارهای تولیدکنندگان انباشت شده است.

از طرف دیگر درحال حاضر امکان تولید داخلی بسیاری از محصولاتی که از طریق واردات تأمین می شود، وجود دارد و چنانچه تولیدکنندگان از به فروش رفتن محصولات با کیفیت در بازار داخلی اطمینان داشته باشند، به طور قطع میزان تولید داخلی محصولات نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

تولید محصول با کیفیت، وظیفه تولیدکنندگان ایرانی

از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز موظفند حرکت مردم به سمت خرید محصولات ایرانی را با تولید محصولات با کیفیت پاسخ دهند؛ چراکه تولید محصول فاقد کیفیت، مردم را در حرکت به سمت حمایت از کالای ایرانی ناامید خواهد کرد.

سرمایه داران نیز می توانند با سرمایه گذاری در فعالیت های تولیدی و قانع شدن به سود مناسب اما حداقلی این بخش، سهم خود را در قبال حمایت از کالای ایرانی بپردازند.

در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان داخلی، کمبود نقدینگی عنوان شده است؛ از این رو حرکت سرمایه گذاران به سمت فعالیت های تولیدی، رونق قابل توجهی در بخش تولید ایجاد خواهد کرد.

مسئولین بیشترین سهم را در حمایت از کالای ایرانی دارند

اما بدون شک در حمایت از کالای ایرانی، بیشترین سهم برعهده مسئولین دولتی، قانونگذاران مجلس و مسئولین دستگاه قضایی است.

دستگاه های حاکمیتی در وهله اول موظف هستند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از محصولات تولید داخلی تأمین نمایند؛ این اقدام به ایجاد انگیزه بیشتر در بین مردم منجر می شود و یک گام بلند در راستای حمایت از کالای ایرانی محسوب می گردد.

از طرف دیگر لازم است شرایط حاکم بر کشور به نحوی تغییر یابد که موانع بخش تولید مرتفع و از این بخش به روش های مختلف حمایت گردد. اقدامات زیر از جمله مواردی هستند که برای حمایت از کالای ایرانی ضروری است و بدون عزم جدی مسئولین دولت و دیگر دستگاه های حاکمیتی امکان پذیر نخواهد بود:

  • مبارزه هدفمند و همه جانبه با قاچاق کالا؛
  • مدیریت واردات کالا به کشور به منظور افزایش هزینه واردات کالاهای دارای مشابه داخلی؛
  • بهبود و سهولت فضای کسب و کار؛
  • جهت دهی منابع بانکی به سمت تأمین مالی فعالیت های تولیدی و لوکوموتیوهای اقتصادی؛
  • تسهیل در تأمین مالی فعالیت های تولیدی با استفاده از سرمایه های خرد مردم؛
  • حمایت از صادرات محصولات تولید داخل و رفع موانع صادراتی؛
  • کاهش سوددهی بخش های موازی تولید از طریق ابزارهای مالیاتی همچون مالیات بر عایدی سرمایه؛
  • بهبود وضعیت نظام توزیع کالا در کشور به منظور کاهش هزینه مبادله؛
  • حمایت هوشمندانه از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در بخش تولید

بنابراین همانطور که از مردم انتظار می رود با تعصب به خرید کالای ایرانی اهتمام ورزند و از تولیدکنندگان انتظار می رود کالای خود را با کیفیت تولید نمایند، از مسئولین کشور و دستگاه های دولتی و حاکمیتی نیز انتظار می رود برای تحقق موارد فوق بکوشند و در سال جاری برنامه های اولویت داری در این راستا طراحی و اجرا نمایند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.