۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۹۲۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ دسته: حمل و نقل
۰

ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بیان اینکه هنوز ذوب آهن اصفهان به ظرفیت حداقلی در تولید ریل نرسیده، گفت: شرط ما در مذاکرات با ذوب آهن این بود که محصول نهایی تایید شده UIC60 را ببینیم و بعد قرارداد منعقد کنیم.

به گزارش مسیر اقتصاد جبار علی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه آهن دیروز در نشست خبری ای که در نمایشگاه حمل و نقل برگزار شد درباره اولویت وزارت راه در مورد تهیه ریل از خارج یا استفاده از تولید داخل گفت: توسعه ریلی کشور نظیر آب جاری است و نمی‌توان مانع حرکت آن شد. ذوب آهن اصفهان را برای تولید ریل قبول داریم و مشتاقیم که این اتفاق رخ دهد زیرا از نظر زمان و هزینه به نفع ما است.

هنوز ذوب آهن ریل تولید نکرده است

جبار علی ذاکری گفت: هنوز ذوب آهن اصفهان به ظرفیت حداقلی در تولید ریل هم نرسیده و مشکلات اولیه تولید دارد که امیدواریم این مشکلات کاهش یابد.

وی با بیان این که ارتباط تنگاتنگی با کارخانه ذوب آهن در حوزه تولید ریل داریم،‌ گفت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ذوب آهن قرارداد ساخت ۴۰ هزار تن ریل دارد.

ذاکری به توافق اولیه شرکت ساخت با ذوب آهن برای تولید ۲۵ هزار تن ریل اشاره کرد و گفت: شرط ما این بود که محصول نهایی تایید شده UIC60 را ببینیم و بعد قرارداد منعقد کنیم.

وی ادامه داد: مقدمات کار برای تولید ریل در داخل با استفاده از شمش فولادی هند و روسیه که برای تسهیل در تولید ریل داخل است انجام شده است.[۱]

وضعیت مبهم تولید ریل UIC60

اواخر شهریور سال جاری، ذوب آهن در حالی از تولید انبوه ریل U33 خبر داد که همچنان ریل پیشرفته UIC60 که نیاز اصلی شبکه ریلی کشور بوده و برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت مناسب است، در داخل کشور تولید نمی شود.

مطابق سند چشم انداز بیست ساله در افق ۱۴۰۴، کشور باید از ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی برخوردار باشد. در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد و نیاز به احداث ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید وجود دارد.

برای احداث این مقدار خط ریلی جدید به واردات ۱.۷ میلیون تن ریل نیاز است که باعث خروج حدود ۱.۷ میلیارد دلار ارز از کشور خواهد شد.

تعمیر و نگهداری خطوط موجود نیز نیازمند ریل  است که این مسئله باعث خواهد شد در افق ۱۴۰۴ بیش از ۲ میلیارد دلار خرید ارزی ریل انجام گیرد.

بنابراین لازم است مسئولین ذوب آهن و راه آهن هر چه زودتر برای تولید ریل UIC60 تدبیری بیندیشند تا بیش از این، منابع ارزی برای واردات ریل از کشور خارج نشود و تولید داخلی نیز در این حوزه رونق گیرد.

پینوشت:

[۱]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۶۰۹۲۸۰۰۰۹۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.