۰۷ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۰۰۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ دسته: کشاورزی
۰

رجبی پور معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب های شور کشور با ابراز تاسف از برخی اظهارات غیرعلمی در خصوص ماهی تیلاپیا، گفت: ماهی تیلاپیای تولید شده در داخل بسیار باکیفیت است.

فرهاد رجبی پور معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب های شور کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص آخرین وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: متاسفانه مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در ایران با دلایلی غیرعلمی و غیرکارشناسی به تشویش اذهان عمومی می پردازند و با هر روشی تلاش دارند تولید ماهی تیلاپیا در ایران را مضر جلوه دهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی اشتغالزایی در صنعت تیلاپیا گفت: صنعت تیلاپیا نیز چون سایر تولیدات نیاز به سرمایه گذاری و اشتغالزایی دارد ولی چون سازمان شیلات و نهادهای تابع، زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستند طبعا متولی تولیدند و نه اشتغال، اما با این وجود با توجه به منابع موجود برای پرورش و فرآوری ماهی تیلاپیا پیشنهاداتی در خصوص اشتغالزایی داده شده است.

معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان با بیان اینکه ماهی تیلاپیای تولید شده در داخل کشور بسیار باکیفیت است، گفت: فیله این ماهی را که از چین وارد می شود به دلیل این که مورد تایید سازمان دامپزشکی است و از طریق مبادی رسمی باشد بی کیفیت نمی دانم.

ثابت نبودن نرخ ارز مهمترین مشکل صادرات آبزیان

رجبی پور در خصوص صادرات محور بودن تولید تیلاپیا گفت: متاسفانه در کشور همیشه مشکل نرخ ارز وجود داشته است و تا به سرانجام مطلوبی نرسد، بسیاری از تولیدات ما در بازار جهانی مشکل قیمتی خواهند داشت؛ اگرچه امید داریم در خصوص تیلاپیا در صورت تولید انبوه و با عنایت به قیمت واقعی دلار کاملا به این مهم برسیم.

معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب های شور کشور در پاسخ به سوالی در خصوص این که چگونه می توانیم با هزینه های بالای تولید ماهی و عدم نظارت کافیِ دامپزشکی در مزارع پرورش، ماهی با کیفیت برای صادرات تولید کنیم، گفت: قطعا می توانیم با رعایت یک سری اصول فنی و علمی به تولید آن بپردازیم و از این طریق به بازارهای جهان صادرات داشته باشیم.

تولید زیرزمینی ماهی تیلاپیا اهرمی برای اعطای مجوز به تولید داخلی نیست

وی در پایان در خصوص تولید زیرزمینی ماهی تیلاپیا در کشور گفت: من و همکارانم تولید زیر زمینی ماهی تیلاپیا در سراسر کشور را تایید نکرده و نخواهیم کرد و به هیچ عنوان آن را اهرمی برای اعطای مجوز به تولید داخلی نمی دانیم بلکه آن را فاجعه می دانیم و فکر می کنیم تولید زیرزمینی معلول مدیریت بد است.

رجبی پور افزود: در صورتی که به بخش خصوصی مجوز داده می شد، تولید کنندگان غیرقانونی به حاشیه رانده می شدند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.