۲۲ اسفند ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۳۸۵۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ دسته: حمل و نقل، مسکن کارشناس: حسین جعفری حقگو
۰

مطالعات نشان می‌دهد که دسترسی به ایستگاه‌های حمل‌ونقلی، معیاری مهم برای مسافران در انتخاب سیستم‌های حمل‌ونقل روزانه برون‌شهری و انجام سفری راحت است. این معیار با مشخصه‌هایی مانند «نزدیکی به مناطق مسکونی و تجاری، اتصال چندوجهی، همگرایی با برنامه‌ریزی کاربری زمین، دسترسی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، تسهیلات پارکینگ، امکانات رفاهی مسافران و ویژگی‌های ایمنی و امنیتی» ارزیابی می‌شود. نتیجه مقایسه این مشخصه‌ها برای مسیر تهران پرند نشان می‌دهد قطار حومه‌ای نسبت به مترو وضعیت مناسب‌تری از نظر دسترسی راحت‌تر به ایستگاه حمل‌ونقلی دارد.

مسیر اقتصاد/ نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مسافران به ترتیب پنج معیار هزینه بلیط، دسترسی، سرعت، راحتی و ایمنی را با اهمیت بالا در انتخاب نوع سیستم حمل‌ونقل روزانه برون‌شهری ارزیابی کرده‌اند. دسترسی‌پذیری ایستگاه‌های حمل‌ونقل حومه‌ای برای تشویق استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کاهش وابستگی به خودروهای شخصی بسیار مهم است. ایستگاه‌ها با طراحی مناسب و دسترسی آسان می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر جذابیت و سهولت استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی داشته باشند.

مشخصه‌های ارزیابی دسترسی به ایستگاه حمل‌ونقل ریلی کدام‌اند؟

برخی ویژگی‌های کلیدی که برای سنجش دسترسی‌پذیری ایستگاه‌های مترو و قطار حومه‌ای است در ادامه اشاره شده است:

نزدیکی به مناطق مسکونی و تجاری: این مفهوم به طراحی و مکان‌یابی ایستگاه‌های قطار اشاره دارد که باید به گونه‌ای باشد تا افراد ساکن در مناطق مسکونی و کارمندان یا مشتریان مناطق تجاری بتوانند به راحتی از سیستم استفاده کنند.

اتصال چندوجهی: هدف این ویژگی، ترکیب و ادغام انواع مختلف حمل‌ونقل (ریلی، اتوبوس، تاکسی، خودروی شخصی، دوچرخه و حتی پایانه‌های هوایی) جهت فراهم‌کردن گزینه‌های جایگزین سریع و بدون دردسر برای حرکت میان نقاط مختلف در یک ایستگاه است.

همگرایی با برنامه‌ریزی کاربری زمین: ایستگاه‌های حمل‌ونقلی باید با تلاش‌های برنامه‌ریزی کاربری زمین ادغام شوند و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (TOD) و توسعه ترکیبی با تراکم بالا  در اطراف ایستگاه‌ها را برای به حداکثر رساندن ظرفیت مسافر و ایجاد جوامع پررونق و قابل پیاده‌روی، ترویج دهند.

دسترسی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران: ایستگاه‌های قطار باید به گونه‌ای طراحی شوند که مسیرهای امن و کاربردی برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران فراهم شود.

تسهیلات پارکینگ: ایستگاه‌ها معمولاً دارای بخش‌های پارکینگ برای خودروها و دوچرخه‌ها هستند تا مسافران بتوانند وسیله نقلیه خود را پارک کرده و با حمل و نقل ریلی ادامه مسیر دهند.

امکانات رفاهی مسافران: ایستگاه‌ها باید مجهز به امکاناتی مانند صندلی‌ها، سایبان‌ها، غرفه‌های فروش بلیت، سرویس‌های بهداشتی، آب‌سردکن‌ها، فروشگاه‌های کوچک، آسانسور و رمپ برای افراد کم‌توان باشند که تجربه سفر را برای مسافران لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر کند.

ویژگی‌های ایمنی و امنیتی: تجهیزات و طراحی ایستگاه‌ها و قطارها مانند نصب سیستم‌های روشنایی مناسب، دوربین‌های نظارتی، ماموران امنیتی، علائم ایمنی، سیستم‌های ضدسرقت یا ضد رفتارهای خرابکارانه، باید به گونه‌ای باشد که از جان و دارایی افراد حفاظت کند و محیطی ایمن برای سفر ایجاد کند.

افزایش مسافران حمل‌ونقل عمومی با دسترسی آسان به ایستگاه‌های حومه‌ای

با در نظر گرفتن ویژگی‌های گفته شده، می‌توان مقایسه‌ای بین دو سیستم ریلی قطار و مترو برای مسیر تهران پرند، مطابق با جدول ذیل انجام داد:

دسترسی به ایستگاه

 

بنابراین با توجه به مشخصه‌های اصلی «نزدیکی به مناطق مسکونی و تجاری»، «اتصال چندوجهی» و «همگرایی با برنامه‌ریزی کاربری زمین» جدول مقایسه مشخصه‌ دسترسی به ایستگاه حمل‌ونقل ریلی تهران-پرند، قطار حومه‌ای در مقایسه با مترو وضعیت بهتری در تأمین سفر راحت با دسترسی آسان برای مسافران دارد.

منبع:

جعفری حقگو، حسین، (۱۴۰۳)، گزارش پژوهشی «مقایسه سامانه‌های حمل‌و‌نقل حومه‌ای ریلی تهران-پرند از منظر اقتصادی و عملکردی»، تهران، اندیشکده اقتصاد مقاومتی

جعفری حقگو، حسین، (۱۴۰۳)، گزارش پژوهشی «ابعاد و مشخصه‌های حمل و نقل روزانه برون‌شهری در کلان‌شهر تهران»، تهران، اندیشکده اقتصاد مقاومتی

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.