۰۱ اسفند ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۲۷۴۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰ دسته: مسکن
۰

ابوالفضل نوروزی کارشناس مسکن، تفکیک وزارت راه و شهرسازی را بی‌فایده دانست و گفت: تفکیک وزارت راه و شهرسازی یکی از بی‌راهه‌هایی است که تنها وزارتخانه را یک سال از امور جاری عقب می‌اندازد. او با اشاره به درهم‌تنیدگی حمل و نقل و مسکن تاکید کرد: سیاست‌گذاری متمرکز برای این دو حوزه ضروری است و تفکیک در سطح ستادی مشکلات اجرایی ایجاد می‌کند. نوروزی پیشنهاد داد: به جای تفکیک، وزارتخانه باید به سمت حکمروایی، رگولاتوری و ریل گذاری حرکت کند و از تصدی‌گری اجتناب کند.

تفکیک وزارت راه و شهرسازی موضوعی است که اخیرا با روی کار آمدن دولت چهاردهم دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. در این رابطه نیز طرحی از سوی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

تفکیک وزارت راه و شهرسازی بی‌راهه است و وزارتخانه را عقب می‌اندازد

کارشناسان و مسئولان نظرات متفاوتی درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی دارند. در این راستا ابوالفضل نوروزی کارشناس مسکن در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: با توجه به تجربه کار در وزارت راه و شهرسازی و از نظر کارشناسی باید عرض کنم، تفکیک وزارت راه و شهرسازی، یکی از بی راهه‌هایی است که هیچ فایده‌ای ندارد و فقط و فقط یکسال وزارتخانه را از امور جاری و عادی عقب می‌اندازد.

حمل و نقل و حوزه مسکن و شهرسازی درهم تنیدگی بسیاری دارند

وی افزود: از نظر محتوایی حمل و نقل و حوزه مسکن و شهرسازی درهم تنیدگی بسیاری دارند مدیر این وزارت‌خانه می‌تواند از اشتراک این دو به نحو احسن استفاده کند. به همین دلیل در بسیاری از کشورها، وزارت زیرساخت داریم که چند وزارتخانه تجمیع شده است. اصولاً موضوع شهرسازی حمل و نقل پایه یکی از مفاهیم جدید در حوزه حکمرانی است.

این کارشناس مسکن ادامه داد: علاوه بر این، وزارتخانه راه و شهرسازی جهت چابک سازی باید به سمت حکمروایی و رگولاتوری و ریل گذاری حرکت کند و از تصدی‌گری اجتناب کند و با ریل گذاری و مقررگذاری صحیح امور را به مردم و بخش خصوصی و تعاونی ها واگذار کند. اگر این وزارتخانه بخواهد تصدی گری و پیمانکار داری کند به ده وزارتخانه هم تبدیل شود باز هم کم است.

وی افزود: همچنین بزرگ کردن دولت و ایجاد یک وزارتخانه جدید با سیاست های کلی نظام و برنامه هفتم مغایر است. چند سال بعد باز یک گروهی می‌آیند و تجمیع را مطرح می‌کنند. جهت اطلاع، در حوزه صنعت و معدن و تجارت در طول سالیان قبل ۱۲ بار این وزارتخانه تجمیع و تفکیک شده است.

سیاستگذاری و راهبری حوزه راه و مسکن باید متمرکز باشد

نوروزی در بیان راهکارهای حل مشکلات مدیریتی در وزارتخانه راه و شهرسازی گفت: می‌توان برخی اصلاحات مدیریتی و ساختاری داخلی در وزارت راه و شهرسازی انجام داد؛ مثلا شرکت های شهرهای جدید در استان‌ها را در شرکت مادر تخصصی کشوری ادغام کرد که سطوح اضافی حذف شود.

وی افزود: حتی می‌توان تفکیک حوزه راه و مسکن را به جای تفکیک در راس هرم که جای سیاست گذاری و ریل گذاری است در حوزه عملیات در استان ها انجام داد و دو اداره کل استانی راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل داد.

نوروزی تاکید کرد: اگر حوزه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل متمرکز در راس وزارتخانه که می‌خواهد سیاستگذاری و مقررگذاری کند،  راهبری شود، برای هر دو حوزه مفید خواهد بود. در استان و صف هم تفکیک در حد اداره کل جدا ولی ذیل یک راهبری کلی و یک وزارتخانه انجام می‌شود. ولی اگر این دو حوزه در ستاد و صف کاملا تفکیک شود و در دو وزارتخانه مختلف راهبری ستادی و صف و عملیات بخواهد صورت بگیرد مشکلات زیادی در حوزه اجرا ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.