۰۳ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۵۵۵۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ دسته: مسکن کارشناس: حسین جعفری حقگو
۰

اتصال پرند به شبکه متروی تهران و قطارهای حومه‌ای امکان سفری سریع، ایمن و ارزان را فراهم کرده است. با وجود هزینه‌های بالای احداث، سیستم‌های ریلی به دلیل ظرفیت، سرعت، ایمنی و اطمینان‌پذیری بالا از کارآمدترین روش‌های حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شوند. از نظر فنی، امتداد متروی درون‌شهری از نوع ریل سوم به حومه‌ها مناسب نیست و چالش‌های ایمنی، هزینه، آسیب‌پذیری آب‌وهوایی و محدودیت سرعت را به همراه دارد.

مسیر اقتصاد/ عملکرد سکونتی شهر پرند موجب شده است تا روزانه سفرهای بسیاری بین پرند و کلان‌شهر تهران یا شهرهای اطراف آن به قصد اشتغال، خرید، تفریح و غیره انجام شود. حمل‌و‌نقل روزانه برون‌شهری یکی از روش‌های حمل‌و‌نقل عمومی است که می‌تواند سفری سریع، ایمن و ارزان را برای مسافران روزانه تامین نماید.

سیستم‌های ریلی برون‌شهری؛ کارآمدترین گزینه حمل‌ونقل

امروزه توجه زیادی به ساخت و توسعه سیستم‌های ریلی شهری و برون شهری می‌شود. با توجه به جدول زیر مهمترین عامل محدود کننده به کارگیری این سیستم‌ها، هزینه بسیار بالای احداث آن‌هاست. با وجود این، سیستم‌های ریلی از نظر سرعت، ظرفیت، ایمنی و اطمینان پذیری جزو کارآمدترین سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی درون و برون‌شهری محسوب می‌شوند، چرا که قادرند در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی مسافران روزانه را به مقصدهای نسبتا دوری انتقال دهند.

در ادامه ویژگی‌های سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی رایج شامل مترو (در داخل محدوده شهرها) و قطار برون‌شهری (در حومه‌ شهرها) و نقاط ضعف و قوت هر کدام در جدول زیر مقایسه شده است:

به دلیل محدودیت در افزایش سرعت و شتاب‌گیری اولیه، معمولا سیستم تغذیه قطار برون‌شهری از نوع برق بالاسری یا دیزلی و سیستم تغذیه مترو از نوع ریل سوم طراحی و اجرا می‌شود.

سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی روزانه برون‌شهری پرند کدام‌اند؟

در حال حاضر شهر پرند به شبکه قطارهای حومه‌ای و شبکه متروی تهران متصل است. سیستم تغذیه قطار حومه‌ای از نوع دیزلی و سیستم تغذیه مترو از نوع ریل سوم است. شکل زیر جانمایی شهرها و دهستان‌ها در محدوده پیرامونی قطار حومه‌ای و موقعیت ایستگاه‌های تهران، پرند و سایر ایستگاه‌های واقع در محدوده حوزه‌های شهری اسلامشهر، رباط کریم، نسیم شهر، گلستان و نصیرشهر را نشان می‌دهد.

همچنین در شکل زیر شبکه خطوط مترو در حال بهره‌برداری تهران-پرند نشان داده شده است. در این خط ۶ ایستگاه طراحی شده است که ۴ ایستگاه در حال بهره‌برداری است.

چالش‌های امتداد مترو به روش ریل سوم به حومه‌ها

برای اتصال شهر پرند به تهران، در حال حاضر دو سیستم ریلی مترو و قطار حومه‌ای در دسترس است که ارزیابی فنی توسعه همزمان این دو سیستم ضروری است. با این حال، گسترش خطوط مترو تهران به مناطق حومه‌ای به دلیل استفاده از ریل سوم با ولتاژ بالا (۷۵۰ ولت DC) از نظر فنی مناسب نیست و چالش‌هایی همچون مشکلات ایمنی، آسیب‌پذیری در برابر شرایط آب و هوایی، هزینه‌های بالا به دلیل نیاز به پست‌های برق متعدد و محدودیت سرعت را به همراه دارد.

بنابراین از لحاظ فنی، توسعه مترو با سیستم برق‌رسانی ریل سوم گزینه‌ای مناسب برای دسترسی بهینه مناطق حومه‌ای به کلان‌شهر تهران محسوب نمی‌شود. در نتیجه گزینه مناسب حمل‌ونقل ریلی برای دسترسی مسافران روزانه پرند به کلان‌شهر تهران قطار حومه‌ای است.

منبع:

گزارش پژوهشی «مقایسه سامانه‌های حمل‌و‌نقل حومه‌ای ریلی تهران-پرند از منظر اقتصادی و عملکردی» اندیشکده اقتصاد مقاومتی

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.