۲۹ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۹۷۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، قاچاق کالا و ارز، مدیریت مخاطره در تجارت کارشناس: مهدی قربانیان
۰

مطالعه موردی گزارش شده چین به گروه ویژه اقدام مالی نشان می‌دهد که «یکسان بودن طرفین تجاری» با ایجاد «شرکت‌های پوششی در حوزه‌های حاکمیتی مختلف» به منظور قاچاق یا پولشویی مبتنی‌بر تجارت انجام شده است. با استفاده از «جعل صورت‌حساب‌های تجاری و عدم تطابق اسناد» و با دریافت « اعتبار تجاری»، ارتکاب جرم قاچاق یا پول‌شویی مبتنی‌بر تجارت انجام شده است.

مسیر اقتصاد/ مبارزه با «پولشویی مبتنی‌بر تجارت»[۱] یا قاچاق کالا و ارز با استفاده از رویکردهای مخاطره‌محور و بر اساس «شاخص‌های مخاطره»[۲] بهترین راهکار پیشنهادی از نظر «گروه ویژه اقدام مالی»[۳] است. این گروه بهترین روش برای نشان دادن شیوه‌های ساده و پیچیده پولشویی مبتنی‌بر تجارت را بررسی مطالعات موردی بین کشورها می‌داند و از این مطالعات برای درک آخرین شیوه‌های عملیاتی و شیوه‌های مورد استفاده برای قاچاق و پولشویی مبتنی‌بر تجارت و همچنین احصاء «شاخص‌های هشدار» استفاده می‌کند.

«شیوه قاچاق» و «شاخص‌های هشدار قاچاق» در مطالعات موردی چین

مطالعات موردی گزارش شده توسط کشور چین در ۲ بخش ارائه می‌شود. بخش اوّل شامل شیوه پولشویی مبتنی‌بر تجارت یا قاچاق در چندین مرحله ساده است و بخش دوّم فهرستی از شاخص‌های هشدار یا پرچم‌های قرمز که می‌تواند از مطالعه موردی استنباط شود گنجانده شده است.

شیوه پولشویی مبتنی‌بر تجارت در مطالعه موردی چین

در مطالعه موردی چین، مشاهده می‌شود که تجارت فرامرزی توسط یک سندیکای جنایی[۴] برای انتقال ارزش بین شرکت‌های پوششی[۵] واقع در حوزه‌های حاکمیتی مختلف سوء استفاده شده است. از یک حوزه حاکمیتی که پناهگاه مالیاتی است برای بهره‌برداری از رژیم ضد پولشویی نه چندان سفت و سخت و پرهیز از تشخیص استفاده شد. ظاهراً تجارت بین‌المللی برای پنهان کردن تبانی بین شرکت‌های مرتبط واقع در حوزه‌های حاکمیتی مختلف ایجاد شد.

سازوکار تأمین مالی تجاری[۶] افزایش وام‌های بانکی (اعتبار تجاری[۷]) در برابر صورت‌حساب‌های جعلی می‌تواند به دلیل محدودیت‌های تأیید اعتبار تأمین‌کنندگان خارجی رخ دهد. انتقالات بانکی انجام شده به چنین تأمین‌کنندگان مرتبط منجر به ضرر بانک‌ها شد. بنابراین یک سندیکای جنایی می‌تواند در صورت عدم تأیید متقابل داده‌های تجاری و مالی، در پولشویی مبتنی‌بر تجارت شرکت کند.

  1. سندیکای جنایی، پایگاه منطقه‌ای[۸] در حوزه قضایی اوّل داشت.
  2. سندیکای جنایی یک شرکت پوششی را در یک حوزه قضایی که در واقع پناهگاه مالیاتی است ثبت کرد.
  3. سندیکای جنایی تعدادی شرکت‌های پوششی تأمین‌کننده را در حوزه قضایی دوّم و حوزه قضایی سوّم راه‌اندازی کرد.
  4. سندیکای جنایی حساب‌هایی را در بیش از ۱۰ بانک در حوزه قضایی اوّل افتتاح کرد و برای وام‌های با ارزش بالا درخواست داد.
  5. شرکت پوششی ادعا کرد که این شرکت با فعالیت‌های تجاری فرامرزی سروکار دارد و بنابراین کالاهایی را از شرکت‌های تأمین‌کننده در حوزه قضایی دوّم و حوزه قضایی سوّم خریداری کرد.
  6. شرکت پوششی با تکیه‌بر صورت‌حساب خریدهای انجام شده از حوزه‌های قضایی دوّم و سوّم، اعتبار تجاری از بانک‌های حوزه قضایی اوّل دریافت کرد.
  7. بانک‌های حوزه قضایی اوّل به درخواست شرکت پوششی، مستقیماً مبالغ وام را به حساب‌های بانکی شرکت‌های پوششی تأمین‌کننده در حوزه قضایی دوّم و حوزه قضایی سوّم واریز کردند.
  8. شرکت‌های پوششی تأمین‌کننده با دریافت وجوه، بلافاصله وجوه را از طریق یک مسیر پر پیچ و خم به شرکت پوششی و به حساب‌های دیگر تحت کنترل سندیکای جنایی منتقل کردند.
  9. شرکت پوششی از این وجوه برای بخشی از بازپرداخت وام‌ها استفاده کرد. چرخه مبادلات جعلی[۹]، وام‌های معوقه غیرعملکردی[۱۰] برای بانک‌های حوزه قضایی اوّل ایجاد کرد.

شاخص‌های هشدار قاچاق در مطالعه موردی چین

«شاخص‌های هشدار» احصاء شده در مطالعه موردی گزارش شده توسط چین موارد زیر است:

  1. استفاده از ساختار شرکتی شرکت‌های پوششی واقع در حوزه‌های قضایی مختلف انجام شده است.
  2. ثبت یک شرکت تجاری در یک پناهگاه مالیاتی حتی اگر کسب‌وکار آن مربوط به حوزه قضایی دیگری باشد.
  3. عدم تطابق بین اسناد تجاری مانند بارنامه، صورت‌حساب وارداتی، صورت‌حساب‌ها و اسناد تأمین مالی تجاری (درخواست‌های اعتبار تجاری) وجود دارد.
  4. پرداخت‌های مستقیم توسط بانک‌ها به تأمین‌کنندگان خارج از کشور که طرف‌های مرتبط هستند بدون تأیید کافی اصالت چنین تأمین‌کنندگانی و بدون تأیید معاملات تجاری انجام شده است.

منبع:

گزارش «پول‌شویی مبتنی‌بر تجارت، گزارش APG»، گروه ویژه اقدام مالی، ۲۰۱۲

پینوشت:

[۱] Trade-Base Money Laundering

[۲] Risk Indicator

[۳] Financial Action Task Force

[۴] Criminal Syndicate

[۵] Shell Company

[۶] Trade Finance

[۷] Trade Credit

[۸] Regional Base

[۹] Fake Transaction Cycle

[۱۰] Outstanding Non-Performing Loans

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.