۲۹ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۹۰۷ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، قاچاق کالا و ارز، مدیریت مخاطره در تجارت کارشناس: مهدی قربانیان
۰

گزارش هند به گروه ویژه اقدام مالی نشان می‌دهد که «یکسان بودن طرفین تجاری» به منظور قاچاق یا پولشویی مبتنی‌بر تجارت انجام می‌شود. همچنین «بیش اظهاری در ارزش» و «خلاف اظهاری با فقدان محموله» و «درآمد کلاهبردارانه از طرح پانزی» و «پیش‌پرداخت به روش حساب باز»، از جمله روش‌های ارتکاب جرم قاچاق یا پول‌شویی مبتنی‌بر تجارت بوده است.

مسیر اقتصاد/ مبارزه با «پولشویی مبتنی‌بر تجارت»[۱] یا قاچاق کالا و ارز با استفاده از رویکردهای مخاطره‌محور و بر اساس «شاخص‌های مخاطره»[۲] بهترین راهکار پیشنهادی از نظر «گروه ویژه اقدام مالی»[۳] است. این گروه بهترین روش برای نشان دادن شیوه‌های ساده و پیچیده پولشویی مبتنی‌بر تجارت را بررسی مطالعات موردی بین کشورها می‌داند و از این مطالعات برای درک آخرین شیوه‌های عملیاتی و شیوه‌های مورد استفاده برای قاچاق و پولشویی مبتنی‌بر تجارت و همچنین احصاء «شاخص‌ها هشدار» استفاده می‌کند.

«شیوه قاچاق» و «شاخص‌های هشدار قاچاق» در مطالعات موردی هند

مطالعات موردی گزارش شده توسط کشور هند در ۲ بخش ارائه می‌شود. بخش اوّل شامل شیوه پولشویی مبتنی‌بر تجارت یا قاچاق در چندین مرحله ساده است و بخش دوّم فهرستی از شاخص‌های هشدار یا پرچم‌های قرمز که می‌تواند از مطالعه موردی استنباط شود گنجانده شده است.

شیوه پولشویی مبتنی‌بر تجارت در مطالعه موردی هند

در مطالعه موردی هند، درآمد حاصل از طریق کلاهبرداری در یک طرح پانزی[۴] انجام شده که سپس از طریق صادرات تقلبی و جعلی پولشویی شده است. چنین درآمدی که حاصل از جرم بود از طریق نظام انتقال جایگزین[۵] به خارج از کشور منتقل شد. پول از طریق کانال‌های بانکی به عنوان درآمد صادراتی از خارج دریافت شد. رفت و برگشت پول و پولشویی آن از طریق پولشویی مبتنی‌بر تجارت رخ داد.

شرکت هندی شبکه‌ای از شرکت‌های وابسته را در بسیاری از حوزه‌های حاکمیتی خارج از کشور تأسیس کرده بود. در این مورد، در سمت تجاری، ارزش‌گذاری بیش از حد[۶] کالاهای صادراتی و خلاف اظهاری در محموله (بدون محموله) کالاها انجام شد. درآمد حاصل از جرم با استفاده از نظام انتقال جایگزین یا حواله[۷] به خارج از کشور منتقل شد و سپس رفت و برگشت از طریق نظام حسابداری باز[۸] رخ داد.

  1. شرکتی واقع در هند، مبلغ پیش‌پرداخت را از شرکتی واقع در حوزه حاکمیتی خارجی برای سفارش صادرات محموله‌های الماس دریافت کرد.
  2. شرکت هندی اسناد اظهارات نادرست و جعلی را به بانک ارائه کرد تا صادرات بیش از حد الماس را بدون انجام هیچ محموله‌ای نشان دهد.
  3. شرکت هندی برای ایجاد پوششی از اصالت[۹]، صورت‌حساب‌های خرید ساختگی را برای نشان دادن خریدهای محلی الماس ارائه کرد، در حالی که در واقع هیچ خرید الماسی انجام نشده بود.
  4. شرکت هندی از طریق ترتیبات تأمین مالی تجارت از طریق یک نظام حسابداری باز، پرداخت‌های صادراتی را از شرکت خارجی دریافت کرد.
  5. شرکت هندی از طریق یک طرح پانزی کلاهبردارانه، سپرده‌های نقدی قابل توجهی را در هند از عموم مردم با وعده بازدهی بالا دریافت کرده بود.
  6. شرکت هندی مبالغ هنگفتی از سپرده‌های عمومی را از طریق حواله (سیستم انتقال جایگزین) به شرکت خارجی منتقل کرد.
  7. شرکت هندی با دریافت ارزش مالی که از طریق حواله به خارج از کشور منتقل کرده بود به عنوان درآمد صادراتی، در رفت و برگشت زیاده‌روی کرد.
  8. جرایم مقدماتی کلاهبرداری، توطئه جنایی و جعل اسناد رخ داده است.

شاخص‌های هشدار قاچاق در مطالعه موردی هند

«شاخص‌های هشدار» احصاء شده در مطالعه موردی گزارش شده توسط هند موارد زیر است:

  1. صادرات کالا بدون خرید متناظر مواد خام یا کالاهای تمام شده انجام شده است.
  2. افزایش ناگهانی حجم صادرات توسط یک صادرکننده جدید رخ داده است.
  3. پیش‌پرداخت ورودی در مقابل صادرات بدون دلایل موجه انجام شده است.
  4. اسناد صادراتی که به درستی توسط آژانس تنظیم‌کننده صادرات تأیید نشده‌اند توسط بانک پذیرفته شده‌اند.

منبع:

گزارش «پول‌شویی مبتنی‌بر تجارت، گزارش APG»، گروه ویژه اقدام مالی، ۲۰۱۲

پینوشت:

[۱] Trade-Base Money Laundering

[۲] Risk Indicator

[۳] Financial Action Task Force

[۴] طرح پانزی یا Ponzi Scheme یک نوع کلاهبرداری مالی است که سرمایه‌گذاران را با وعده سودهای بالا فریب می‌دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره طرح پانزی به گزارش «بازی پانزی در اتقصاد چیست؟» خبرگزاری ایمنا مراجعه کنید.

[۵] Alternative Remittance System

[۶] Overvaluation

[۷] Hawala

[۸] حساب باز یا Open Accounting روش پرداخت بسیار ساده و راحتی است و نقش بانک محدود به انتقال پول به فروشنده و بنا به درخواست خریدار می باشد. اسناد حمل مستقیماً و نه از طریق سیستم بانکی به خریدار ارسال می‌شود. برای اطلاع بیشتر درباره فاکتورینگ گزارش بانکی‌پدیا «حساب باز» مراجعه کنید.

[۹] Authenticity

انتهای پیام تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.