۲۵ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۸۸۸ ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، قاچاق کالا و ارز کارشناس: مهدی قربانیان
۰

گزارش سنگاپور به گروه ویژه اقدام مالی نشان می‌دهد که با وجود «رکود در سطح صنعت»، «تبانی طرفین تجاری» اتفاق افتاده است. این تبانی با استفاده از «بیش اظهاری یا اظهار نادرست ارزش کالاهای صادر شده» و با دریافت «اعتبار تجاری و تأمین مالی تجاری» و «تنزیل مطالبات از شرکت فاکتورینگی»، ارتکاب جرم قاچاق یا پول‌شویی مبتنی‌بر تجارت انجام شده است.

مسیر اقتصاد/ مبارزه با «پولشویی مبتنی‌بر تجارت»[۱] یا قاچاق کالا و ارز با استفاده از رویکردهای مخاطره‌محور و بر اساس «شاخص‌های مخاطره»[۲] بهترین راهکار پیشنهادی از نظر «گروه ویژه اقدام مالی»[۳] است. این گروه بهترین روش برای نشان دادن شیوه‌های ساده و پیچیده پولشویی مبتنی‌بر تجارت را بررسی مطالعات موردی بین کشورها می‌داند و از این مطالعات برای درک آخرین شیوه‌های عملیاتی و شیوه‌های مورد استفاده برای قاچاق و پولشویی مبتنی‌بر تجارت و همچنین احصاء «شاخص‌های هشدار» استفاده می‌کند.

«شیوه قاچاق» و «شاخص‌های هشدار قاچاق» در مطالعات موردی سنگاپور

مطالعات موردی گزارش شده توسط کشور سنگاپور در ۲ بخش ارائه می‌شود. بخش اوّل شامل شیوه پولشویی مبتنی‌بر تجارت یا قاچاق در چندین مرحله ساده است و بخش دوّم فهرستی از شاخص‌های هشدار یا پرچم‌های قرمز که می‌تواند از مطالعه موردی استنباط شود گنجانده شده است.

شیوه پولشویی مبتنی‌بر تجارت در مطالعه موردی سنگاپور

مطالعه موردی سنگاپور، سوء استفاده از تجارت بین‌المللی برای دستیابی کلاهبردارانه به وجوه بانک‌ها و شرکتی فاکتورینگی[۴] و پولشویی از طریق کانال‌های تجاری را نشان می‌دهد. با اتکا به مبادلات فرامرزی، فریب دادن بانک‌ها و شرکت فاکتورینگی آسان شد؛ زیرا معمولاً تأیید اصالت طرف دیگر مبادلات تجاری بین‌المللی دشوار است.

علاوه‌بر این، با استفاده از تأمین‌کنندگان و مشتریان همدست، کل حرکت کالاهای اظهارات نادرست کاملاً تحت کنترل شخص اصلی یعنی مدیرعامل شرکت سنگاپوری بود و بنابراین برای ۶ سال از تشخیص فرار کرد. کانال‌های تأمین مالی تجارت[۵] بانک، اعتبار تجاری[۶]، حسابداری باز[۷] و فاکتورینگ همگی برای گردش وجوه استفاده شدند.

«ترتیبات تجاری و مالی» در مطالعه موردی گزارش شده توسط سنگاپور مراحل زیر است:

  1. مدیرعامل شرکت سنگاپوری در یک بورس خارج از سنگاپور فهرست شده بود.[۸] شرکت سنگاپوری در تجارت تراشه‌های مدار مجتمع[۹] مشغول بود.
  2. در سال ۲۰۰۱، شرکت سنگاپوری به دلیل رکود صنعت، با مشکلات نقدینگی مواجه شد.
  3. مدیرعامل شرکت سنگاپوری با تأمین‌کننده واقع در خارج از کشور و مشتری برای توطئه در یک طرح کلاهبرداری همکاری کرد.
  4. تأمین‌کننده خارجی، کالاهای بی‌ارزشی را به شرکت سنگاپوری عرضه می‌کرد و در این مبادله صورت‌حساب‌هایی با قیمت بسیار بالا نیز صادر می‌کرد.
  5. شرکت سنگاپوری درخواست‌های اعتبار تجاری را به بانک‌دار سنگاپوری برای پرداخت ارزش صورت‌حساب به تامین‌کننده خارجی ارائه کرد.
  6. تامین‌کننده خارجی سپس وجوه مربوط به ارزش افزایش یافته را به مشتری منتقل کرد.
  7. شرکت سنگاپوری سپس این کالاهای بی‌ارزش را دوباره به مشتری با ارزش افزایش یافته فروخت.
  8. به منظور تحقق ارزش صورت‌حساب کالاهای فروخته شده به همدست خود یعنی مشتری قبل از پایان دوره اعتبار[۱۰]، شرکت سنگاپوری صورت‌حساب‌های صادر شده به مشتری را با نهاد فاکتورینگی تنزیل کرد.
  9. أخذ دریافتی توسط شرکت سنگاپوری سپس برای بازپرداخت اعتبار تجاری که از بانکدار خود دریافت کرده بود استفاده شد.
  10. مشتری هنگام سررسید دوره اعتبار، به شرکت فاکتورینگی پرداخت کرد.
  11. شرکت سنگاپوری و هم‌دست‌های تأمین‌کننده و مشتری خود از طریق این طرح، بانک‌های مختلف و یک شرکت فاکتورینگی را برای پرداخت وجوه فریب دادند.
  12. مدیرعامل شرکت سنگاپوری به دلیل نقش خود در فریب دادن بانکداران و شرکت فاکتورینگی، به اتهام کلاهبرداری متهم شد.
  13. مدیرعامل شرکت سنگاپوری همچنین از نظام تجارت بین‌المللی برای هدایت پرداخت‌ها از سنگاپور به شرکت سنگاپوری پس از یک سری خرید و فروش‌های ساختگی فرامرزی شامل همان کالاهای بی‌ارزش سوء استفاده کرده بود.

شاخص‌های هشدار قاچاق در مطالعه موردی سنگاپور

«شاخص‌های هشدار» احصاء شده در مطالعه موردی گزارش شده توسط سنگاپور موارد زیر است:

  1. اظهارات نادرست ارزش (ارزش‌گذاری بیش از حد) کالاها انجام گرفت.
  2. مجموعه مبادلات فرامرزی در همان کالاها بین شرکت‌های مرتبط بود.
  3. استفاده از شرکت‌های فاکتورینگی برای تأمین مالی مبادلات تجاری بین شرکت‌های مرتبط انجام شد.
  4. با وجود رکود در سطح صنعت، توانایی یک شرکت در تولید وجوه کلان از تجارت وجود داشت.
  5. پرداخت مستقیم از طریق حسابداری باز از بانک‌ها به تأمین‌کنندگان خارج از کشور بر اساس درخواست اعتبار تجاری تاجر داخلی انجام شد.

منبع:

گزارش «پول‌شویی مبتنی‌بر تجارت، گزارش APG»، گروه ویژه اقدام مالی، ۲۰۱۲

پی‌نوشت:

[۱] Trade-Base Money Laundering

[۲] Risk Indicator

[۳] Financial Action Task Force

[۴] فاکتورینگ یا Factoring یک شیوه تأمین مالی مبتنی‌بر قرارداد است که طی آن، بنگاه اقتصادی حساب‌های دریافتنی خود را طی یک قرارداد به یک نهاد مالی واگذار می‌کند و نهاد مالی نیز در مقابل یک یا چند مورد از خدمات از جمله ۱. پرداخت درصدی از مطالبات واگذار شده (تنزیل مطالبات) ۲. مدیریت حساب‌های دریافتنی ۳. وصول حساب‌های دریافتنی و ۴. پذیرش ریسک پرداخت حساب‌های دریافتنی توسط کارفرما به بنگاه ارائه می‌دهد. برای اطلاع بیشتر درباره فاکتورینگ گزارش ایبنا «همه چیز درباره فاکتورینگ» مراجعه کنید.

[۵] Trade Finance

[۶] Trade Credit

[۷] حساب باز یا Open Accounting روش پرداخت بسیار ساده و راحتی است و نقش بانک محدود به انتقال پول به فروشنده و بنا به درخواست خریدار می باشد. اسناد حمل مستقیماً و نه از طریق سیستم بانکی به خریدار ارسال می‌شود. برای اطلاع بیشتر درباره فاکتورینگ گزارش بانکی‌پدیا «حساب باز» مراجعه کنید.

[۸] Listed

[۹] Integrated Circuit Chips

[۱۰] credit period

انتهای پیام تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.