۰۳ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۷۲۳ ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید
۰

هند قصد دارد با سرمایه‌گذاری ۳.۲ میلیارد دلاری، ۱۲ شهر هوشمند صنعتی در ده ایالت مختلف بسازد. هدف از این طرح، افزایش صادرات به ۲ هزار میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ و ایجاد بیش از ۴ میلیون شغل است. این شهرها با زیرساخت‌های پیشرفته و امکانات تولید، محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ و کوچک فراهم خواهند کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر ۲۶۸ میلیارد روپیه (معادل ۳.۲ میلیارد دلار)، طرح ساخت ۱۲ شهر هوشمند صنعتی را تصویب کرد. این پروژه که طی سه سال آینده در ده ایالت مختلف این کشور اجرا خواهد شد، به عنوان محرکی برای دستیابی به هدف صادراتی ۲ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته شده است.

هند با شهرهای هوشمند، مقصد جدید سرمایه‌گذاری

مراكز جدید به عنوان شهرهای هوشمند سبز توسعه خواهند یافت، جایی که واحدهای مسکونی و تجاری در کنار هم وجود خواهند داشت. این شهرها بر اساس مفهوم «پلاگین و بازی» ساخته خواهند شد که تضمین می‌کند زیرساخت‌های پیشرفته، تولید و اکوسیستم لجستیکی برای امکان راه اندازی عملیات صنعتی کارآمد وجود دارد.

شهرهای هوشمند بخشی از برنامه توسعه کریدور صنعتی ملی (NICDP) هستند. دهلی نو از طریق این برنامه قصد دارد شهرهای صنعتی آینده‌نگر ایجاد کند که بتوانند با بهترین مقاصد تولید و سرمایه‌گذاری در جهان رقابت کنند. در مجموع، از این برنامه انتظار می‌رود که ۳۲ پروژه در چهار مرحله توسعه یابد.

دهلی نو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با قرار دادن هند به عنوان یک بازیگر قوی در زنجیره‌های ارزش جهانی، NICDP زمین‌های آماده‌شده توسعه‌یافته را برای تخصیص فوری فراهم خواهد کرد و سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی را قادر می‌سازد تا واحدهای تولیدی خود را در هند به راحتی راه‌اندازی کنند.»

شهرهای هوشمند، محرکی برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی

وزارت بازرگانی و صنعت هند اعلام کرده است که شهرهای صنعتی هوشمند در مناطق کلیدی از جمله راجپورا-پاتیالا در پنجاب، دیگی در ماهاراشترا، پالاکاد در کرالا، آگرا و پرایاگراج در اوتر پرادش و جودپور-پالی در راجستان واقع خواهند شد. دهلی نو انتظار دارد که این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری‌های حدود ۱.۵۲ تریلیون روپیه (۱۸ میلیارد دلار) را از صنایع بزرگ و همچنین صنایع کوچک، متوسط و خرد جذب کنند و می‌توانند ۱ میلیون شغل مستقیم و ۳ میلیون شغل غیرمستقیم ایجاد کنند.

علاوه بر توسعه منطقه‌ای، پیش‌بینی می‌شود شهرهای هوشمند به هند در افزایش صادرات کالاهای صنعتی خود کمک کنند. در سال مالی ۲۴-۲۰۲۳، این کشور رقم صادراتی رکوردشکن ۷۷۸ میلیارد دلار را ثبت کرد که نیمی از آن خدمات (۳۴۱ میلیارد دلار) ارائه شده عمدتاً توسط صنعت فناوری اطلاعات بود. در همان زمان، صادرات کالا از ۴۵۱ میلیارد دلار به ۴۳۷ میلیارد دلار کاهش جزئی داشت.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، این توسعه را «بسیار مهم» خواند و تاکید کرد که آن «رشد را افزایش می دهد و برای بسیاری از مردم اشتغال ایجاد می کند.»

ابتکار عمل هند برای بهبود زیرساخت‌ها و کیفیت زندگی در مناطق شهری

در سال‌های اخیر، هند چندین ابتکار برای تقویت تولید و بهبود زیرساخت‌ها و کیفیت زندگی در مناطق شهری که شاهد افزایش چشمگیر جمعیت خود هستند، به کار برده است. جمعیت شهری از سال ۱۹۵۱ افزایش شش برابری را تجربه کرده است و طبق آخرین سرشماری از ۶۲ میلیون نفر به ۳۷۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ رسیده است. بر اساس آخرین سرشماری، تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، ۵۹۰ میلیون نفر در شهرهای هند زندگی خواهند کرد که بیش از کل جمعیت ایالات متحده است.

منبع: راشا تودی

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.