۲۲ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۹۱۲ ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

ارتباط بین «مالیات»، «رشد اقتصادی»، «توسعه انسانی» و «رفاه» موضوعی است که مورد مطالعه و بررسی کارشناسان قرار گرفته است. این پژوهش‌ها ثابت می‌کند که رشد و توسعه پایدار، مبتنی بر مالیات است و دولت‌های رفاه، سیاست مالیاتی پایدارتری را با وضع مالیات‌های بالاتر و همچنین ثبت ارزش‌های بزرگ‌تری از رشد اقتصادی و توسعه انسانی اعمال می‌کنند.

مسیر اقتصاد/ بررسی ادبیات موضوع ارتباط میزان پرداخت مالیات با رشد اقتصادی، نشانگر مجموعه‌ای از نظرات متناقض در این باره است. در مواجهه با این نتایج و نظرات متنوع و متناقض، نویسندگان یک گزارش کارشناسی انگیزه یافتند تا رابطه بین سطح مالیات، رشد اقتصادی و توسعه انسانی را در کشورهای مختلف اروپایی با تمرکز بر کشورهای توسعه یافته و نوظهور تحلیل کنند تا تشخیص دهند که آیا مالیات در این زمینه تاثیر مثبت دارد یا خیر و آیا یکی از مهمترین ابزارهایی است که رشد و توسعه را تضمین کند؟

مطالعه تاثیر مالیات بر رشد و رفاه بر روی دو دسته از کشورها 

مطالعات قبلی با تمرکز بر روابط بین مالیات‌ها، رشد و رفاه، دسته‌های بزرگی را که شامل کشورهای توسعه‌یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه است، تحلیل می‌کردند، در این تحقیق، این دو دسته مجزا تحلیل شده است. در یک دسته کشورهای توسعه‌یافته که مشخصه اصلی آن‌ها درآمدهای مالیاتی بالا و تولید ناخالص داخلی بزرگ سرانه است و دسته دیگر کشورهای نوظهور، به ویژه کشورهای کمونیستی سابق از اروپای مرکزی و شرقی است.

تفاوت‌ کشورها در ساختار مالیاتی تأثیرات متنوعی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. در حالی که ثروتمندترین کشورهای اروپایی بالاترین درآمد مالیاتی را از مالیات بر درآمد افراد و شرکت ها به دست می آورند، با استفاده از مالیات تصاعدی، کشورهای اروپای شرقی (CEE) نرخ های مالیاتی ثابت را به ویژه از نظر درآمد شرکت ها و افراد اعمال می کنند. تجزیه و تحلیل این پژوهش نشان خواهد داد که آیا دولت رفاه خاص کشورهای توسعه یافته، که در آن مالیات ها بالا است، توسعه انسانی پایدار همراه با رشد اقتصادی قابل توجه را تعیین می کند یا خیر؟

مالیات به کمک رشد اقتصادی می‌آید

این مقاله با استفاده از تحلیل علیت گرنجر و با تمرکز بر رشد اقتصادی و توسعه انسانی به عنوان مؤلفه های رفاه، بینش های جدیدی را در مورد تأثیر مالیات بر دولت رفاه بررسی می کند. علاوه بر این، علیت گرنجر به پرسش پاسخ می‌دهد که آیا یک رابطه علی دو طرفه بین مالیات ها، رشد و توسعه انسانی وجود دارد یا خیر؟ این تجزیه و تحلیل بر اساس یک مطالعه مقایسه‌ای بین بخشی از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی (CEE) و ثروتمندترین کشورهای اروپایی، طی دوره ۱۹۹۵-۲۰۱۵ است.

سطح توسعه اقتصادی نتایج این واقعیت را تأیید می کند که مالیات ها از رشد اقتصادی حمایت می کنند، اما تأثیر آنها بر توسعه انسانی نسبتاً محدود است. با این حال، در کشورهایی با HDI بالاتر، انتظار می رود درآمد مالیاتی در بلندمدت، افزایشی و بالا باشد.

این مطالعه تأیید می کند که مالیات ابزار مهمی برای دولت ها است و باید در رشد اقتصادی از آن استفاده کرد. علاوه بر این، مالیات‌ها ارتباط نزدیکی با رفاه دارند، زیرا شهروندان کشورهایی که ارزش HDI بالایی دارند، احتمالاً در طول زمان مالیات بیشتری را پرداخت می‌کنند. بنابراین، اصلاحات مالیاتی عملی باید متضمن تعادل بین برابری و استاندارد زندگی مناسب باشد که از امید به زندگی، افزایش درآمدهای مالیاتی و کارایی حمایت کند.

درآمد مالیاتی در کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالاتر بیشتر پرداخت می‌شود

مطالعات تجربی، از جمله این مورد، ثابت می کند که مالیات تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد و رفاه شهروندان دارد. اگرچه تأثیر فوری نوسانات درآمدهای مالیاتی نسبتاً محدود است، تأثیرات میان مدت تا بلندمدت بر رشد تولید ناخالص داخلی آشکار است.

با اشاره به تأثیر مالیات بر توسعه انسانی، به نظر می‌رسد که فقط سهم‌های تأمین اجتماعی تأثیر فوری بر HDI در کشورهای CEE دارد، اما صرف‌نظر از کشور مورد تجزیه و تحلیل، شهروندان سالم‌تر و تحصیل‌کرده‌تر با استاندارد زندگی مناسب، مالیات بیشتری در کشورهای CEE پرداخت خواهند کرد.

نکته جدید این پژوهش این است که مفهوم ترکیبی رشد و توسعه کمی و کیفی (به ترتیب از طریق رشد اقتصادی و HDI) را به کار گرفته شده است و بر تأثیر مالیات‌ها فراتر از اقتصاد، بر شهروندان تأکید می‌کند که نشان‌دهنده دولت رفاه است.

رشد و توسعه پایدار مبتنی بر مالیات است

این مطالعه ثابت می کند که بین کشورهای مورد تجزیه و تحلیل، به ویژه در کوتاه مدت تفاوت وجود دارد. از مجموع درآمدهای مالیاتی، درآمد، سود و سرمایه بیشترین تأثیر را بر تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی در کشورهای CEE دارد. در همان کشورها، افزایش رشد اقتصادی همچنین باعث افزایش سطح مالیات های اخذ شده از درآمد، سود، سرمایه و دارایی می شود.

این نتایج نشان می دهد که رشد اقتصادی ممکن است مبتنی بر سیاست های مالیاتی باشد. با این حال، سیاست‌گذاران باید در نظر داشته باشند که افزایش مالیات‌ها در بلندمدت اثر می‌گذارد و باید توسط رفاه شهروندان حفظ شود. مالیات دهندگانی که سالم تر، تحصیلکرده تر و دارای استاندارد زندگی متوسط یا بالاتر از متوسط هستند، مایلند مالیات بیشتری بپردازند.

این ثابت می‌کند که رشد و توسعه پایدار، همانطور که پیش‌بینی می‌شود، مبتنی بر مالیات است، و دولت‌های رفاه سیاست مالیاتی پایدارتری را با وضع مالیات‌های بالاتر و همچنین ثبت ارزش‌های بزرگ‌تری از رشد اقتصادی و توسعه انسانی اعمال می‌کنند. این نتایج مشابه نتایجی است که نشان می‌دهد ارزش‌های بالاتر رشد و توسعه اقتصادی ممکن است با ارتقای نرخ‌های مالیاتی بالاتر و حتی پیشرفت مالیاتی بالاتر محقق شود.

شهروندان مایل به پرداخت مالیات بالاتر برای کیفیت زندگی بهتر هستند

علاوه بر این، به نظر می رسد در کشورهای CEE، کمک های اجتماعی پرداخت شده ارزش های HDI را افزایش می دهد، زیرا امنیت اجتماعی و ثبات اقتصادی عوامل ضروری برای کیفیت زندگی هستند. این در تضاد با سایر مطالعات انجام شده در کشورهای در حال توسعه است که نشان می دهد یک سیستم مالیاتی خوب سیستمی است که کارفرمایان را در مالیات بر نیروی کار درگیر نکند.

با این حال، شهروندان مایل به پرداخت مالیات بالاتر برای کیفیت زندگی بهتر هستند. نتیجه اصلی این مطالعه این است که تا زمانی که سیاست‌های مالیاتی در اجرای نرخ‌های مالیاتی بالا توسط دولت‌هایی که سرمایه‌گذاری بیشتری در سیستم‌های آموزشی و بهداشتی انجام می‌دهند، خدمات بهتری به شهروندان ارائه می‌شود که رفاه جامعه و رشد پایدار را در دراز مدت تضمین می‌کند.

منبع:

How Taxes Relate to Potential Welfare Gain and Appreciable Economic Growth?, Finance Department, Faculty of Economics and Business Administration, West University of Timisoara, 300115 Timisoara, Romania

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.