۰۳ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۲۶۵۸ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

طی چند دهه گذشته و به واسطه افزایش نقش گاز در سبد انرژی مصرفی در آمریکا، دولت این کشور‌ در کنار بخش خصوصی، نگاه متفاوتی به جایگاه گاز طبیعی در رشد و پیشرفت اقتصادی دارد. به همین دلیل، دولتمردان آمریکایی علاوه بر ایجاد بسترهای اولیه مانند هنری هاب و بسترهای ثانویه مانند بورس نیویورک و بورس شیکاگو برای معامله و مشخص شدن قیمت گاز طبیعی، اقدام به تنظیم‌گری و استفاده از گاز طبیعی به عنوان ابزاری در راستای توسعه صنعتی کرده اند.

مسیر اقتصاد/ آمریکا طی سال‌های اخیر به واسطه افزایش سهم گاز در سبد انرژی مصرفی خود، به یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در جهان تبدیل شده است. «تولید برق و گرمایش» یکی از مهم‌ترین مصارف گاز طبیعی در آمریکا شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۲ این بخش حدود ۳۸ درصد از کل مصرف گاز طبیعی ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص داد.

آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است

در کنار این موضوع که آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز طبیعی جهان است، یکی از بزرگ‎‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان نیز شناخته می‌شود. آمریکا به واسطه افزایش تولید گاز شیل و رشد شرکت‌های بخش خصوصی فعال در زمینه تولید و توزیع گاز طبیعی، توانست به بزرگ‌ترینِ تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان تبدیل شود که همین موضوع، آورده اقتصادی زیادی برای این کشور به همراه داشته است. در نمودار زیر، آمار تولید و مصرف گاز طبیعی در آمریکا ارائه شده است.

وجود بازارهای رقابتی؛ مزیت مهم آمریکا برای مشخص شدن قیمت گاز طبیعی

در آمریکا، قیمت گاز طبیعی به صورت عرضه_تقاضا بین خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. قیمت گاز طبیعی در هنری هاب[۱] آمریکا به عنوان مرجعی برای مشخص شدن قیمت گاز طبیعی در سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در این‌جا لازم است به آن اشاره شود، این است که هنری‌هاب محل شکل گرفتن بازار برای عرضه و تقاضای گاز طبیعی در مقیاس کلان است.

تولیدکنندگان گاز طبیعی در مرحله اول، اقدام به عرضه و انتقال گاز از طریق خطوط لوله به هنری هاب نموده و سپس با استفاده از روش رقابت گاز با گاز (GOG[۲])، قیمت گاز طبیعی مشخص می‌شود. در مرحله بعد، خریداران گاز طبیعی در مقیاس‌های بزرگ، اقدام به عرضه گاز از بستر بورس نیویورک یا سایر بازارهای مالی در مقیاس‌های کوچک به پتروشیمی‌ها، شرکت‌های توزیع‌کننده محلی، نیروگاه‌ها و سایر صنایع عمده می‌کنند و به این ترتیب قیمت خرده فروشی کشف می‌شود. در نمودار زیر، قیمت گاز طبیعی در بخش‌های مختلف مصرف‌کننده آمریکا نشان داده شده است.

قیمت گاز طبیعی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی آمریکا محسوب می‌شود

بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ قیمت حقیقی[۳] گاز طبیعی برای مصارف صنعتی در آمریکا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و این کاهش هزینه‌های انرژی برای مصارف صنعتی، منجر به خارج شدن صنعت این کشور از رکود اقتصادی و رشد مبتنی بر توسعه صنعتی در آن‌ سال‌ها شده است.[۴]

«قیمت گاز طبیعی» لنگر رشد اقتصادی آمریکا

طی چند ماه اخیر نیز به واسطه کاهش قیمت گاز طبیعی در آمریکا، این مزیت برای صنایع به وجود آمده است تا بتوانند با توجه به کاهش بهاء تمام شده تولید، سهم بازار بیشتری در بازارهای بین‌المللی داشته باشند و رقابت‌پذیری خود را افزایش دهند؛ به عنوان نمونه، صنعت پتروشیمی آمریکا به واسطه کاهش قیمت گاز طبیعی و کاهش بهاء تمام شده تولید، با رشد سودآوری مواجه شده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنعت بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

پی‌نوشت:

[۱]  Henry Hub

[۲]  Gas on Gas Competition

[۳]  Real Price

[۴]  The Impacts of Lower Natural Gas Prices on Jobs in the US Manufacturing Sector

منبع:

گزارش پژوهشی اندیشکده اقتصاد مقاومتی با موضوع «بررسی الگوی قیمت‌گذاری گاز طبیعی ایران و جهان»

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.