داریوش باقرجوان مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به عمر بالا و کمبود اتوبوسهای بین شهری گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس در جادههای کشور تردد میکنند. از این تعداد ۶۳۰۰ دستگاه عمر بالای ۱۴ سال دارند و به همین دلیل، امکان تردد در مسیرهای بلند را ندارد.
کمبود ۶ هزار دستگاه اتوبوس برای مسیرهای بیش از ۳۰۰ کیلومتر
وی با تاکید بر اینکه براساس استانداردهای جهانی میانگین عمر ناوگان مسافری بین شهری، ۹ سال است، گفت: بالابودن عمر این ناوگان توان عملیاتی مسافربری جادهای را پایین آورده است. زیرا اکنون با کمبود ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس در مسافتهای بلند و متوسط بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر مواجه هستیم.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: با وجود این محدودیتها، امسال ۸۰ درصد افزایش تقاضا در بخش جابجایی مسافر داشتیم که توانستیم بخش عمده این تقاضا را به جز در مسافتهای طولانی یا ایام پرترافیک سال مانند تعطیلات عیدفطر، پاسخ دهیم.
باقرجوان با اشاره به مزایای زیست محیطی، کاهش خطرات جادهای و مقرون به صرفه بودن جابجایی مسافر از طریق وسایل حمل و نقل عمومی از جمله ناوگان اتوبوسی بین شهری، افزود: با توجه به شمار اتوبوسهای موجود کشور، در حال حاضر تنها پاسخگوی حداکثر ۴۰ درصد جابجایی هستیم. اما اگر بخواهیم این سهم را به ۷۰ درصد برسانیم باید حداقل شش هزار دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان کشور افزوده شود.
ناوگان اتوبوس بین شهری، طی ۵ سال نوسازی میشود
وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که ناوگان مورد نیاز را با تکیه بر توان تولیدی داخل کشور تامین کنیم، تصریح کرد: امسال قرارداد خرید ۶۰۰ دستگاه اتوبوس بین شهری بین سازمان راهداری با شرکتهای خودروساز منعقد شده و قرار است این تعداد تا پایان سال تحویل شود. طی شش سال گذشته نه تنها شرکتهای خودروساز داخلی اتوبوس تولید نکردند، بلکه امکان واردات نیز نداشتیم. اما امیدواریم که امسال بتوانیم بخشی از نیاز را از طریق شرکتهای خودروساز خارجی تامین کنیم.
باقرجوان برنامه پنجساله تامین ناوگان حمل و نقل مسافری بین شهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به سن بالای ناوگان این بخش، قرار است طی پنج سال آینده تمامی اتوبوسهای بالای سن میانگین نوسازی شود.
انتهای پیام/ حمل و نقل