به گزارش مسیر اقتصاد مدت زمان سیر کالا یکی از عوامل اصلی تشکیلدهنده هزینههای حمل و نقل و قیمت نهایی کالا در جهان است. بررسیها نشان میدهد کندی جریان عبور کالا از مرزهای تجاری علت اصلی بالا بودن زمان حمل بینالملل در ایران است. کندی جریان عبور کالا از مرزهای تجاری، علت اصلی بالا بودن زمان حمل بینالملل در ایران بوده که بر اساس برآوردها درمورد صادرات و واردات به ترتیب ۸ و ۱۶ برابر کشورهای توسعه یافته است. بر اساس بررسیهای صورت گرفته میزان خسارت ناشی از معطلی ناوگان حمل بار در مرزهای تجاری، سالانه ۴.۵ میلیارد دلار است که اثر خود را به صورت افزایش قیمت کالاها نشان میدهد. در این راستا «رسانه مسیر اقتصاد» به منظور واکاوی بهتر ابعاد این مسئله نشستی رسانهای با موضوع «بررسی علل توقف طولانی مدت کالا و ناوگان در مرزها»، با همکاری خانه اندیشهورزان ایران برگزار میکند. این نشست با هدف ایجاد بستر گفتگو و تعامل میان کارشناسان و صاحبنظران حوزه حمل و نقل و حمل بار جادهای در جهت افزایش آگاهی و ارتقای دانش تخصصی پژوهشگران و سیاستگذاران و بهبود کیفیت تصمیمگیری در کشور متناسب با مختصات اقتصاد ایران، طراحی شده است.
رویکرد نشستهای مسیر اقتصاد، سیاستپژوهی و عملیاتپژوهی است و این رسانه به عنوان مرجع تصمیمسازان اقتصاد ایران، در هر نشست یک موضوع محوری را مدنظر قرار میدهد.
بررسی علل توقف طولانی مدت کالا و ناوگان در مرزها
این نشست به محور علل توقف کالا و ناوگان در مرزها که مسئلهای اختلافی بین کارشناسان است، اختصاص دارد. میزبان این نشست خانه اندیشهورزان ایران خواهد بود.
در این نشست، خانم سروین مولایینسب کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس، آقایان رسول کرمی کارشناس دفتر ترانزیت سازمان راهداری و امیر منصوری عضو هیئت مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی ایران حضور خواهند داشت. لازم به ذکر است این نشست به صورت زنده از کانال روبیکای مسیر اقتصاد پخش خواهد شد. rubika.ir/masireqtesad
پوستر برگزاری این نشست که در تاریخ سهشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ الی ۱۶ برگزار میشود، در زیر قابل رویت است:
انتهای پیام/ حمل و نقل
سلام علیکم ،عدم مدیریت متقابل،توازی عرضه وتقاضا، وثبت سفارشهای غیر پیش بینی شده و عدم بکارگیری کنوانسیونهای تسهیل گر
سلام
بحث بسیار ارزشمندی هست.
ممنون از طرح موضوع و مواجه علمی، پژوهشی
تشکر از زحمات اتاق فکر و همراهان
خوش نظر، کارشناس حوزه حمل ونقل ریلی