۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۴۹۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: رحیم خدابخشی
۰

بر اساس پیش بینی ها امکان وقوع خشکسالی در سال ۲۰۲۲ زیاد است که می‌تواند باعث کاهش تولید و افزایش قیمت مواد غذایی را درپی داشته باشد. به همین دلیل کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده محصولات کشاورزی، به منظور تامین امنیت غذایی خود اقدام به کاهش صادرات و افزایش ذخیره سازی محصولاتی نظیر گندم کرده‌اند که زنگ خطری برای کشورهای واردکننده محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی شرایط تولید محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد میزان تولید و عرضه محصولاتی نظیر غلات به دلیل وقوع خشکسالی در کشورهای بزرگ تولیدکننده کاهش یافته است. کاهش عرضه جهانی محصولات در کنار شیوع بیماری کرونا باعث افزایش جهانی قیمت بسیاری از محصولات شده است.

طبق گزارش فائو قیمت مواد غذایی در یک سال اخیر افزایش ۳۳ درصدی داشته است که یکی از بالاترین جهش قیمت‌ها در ۴۰ سال گذشته محسوب می‌شود. غلات نیز در سال گذشته افزایش قیمت بالایی را تجربه کردند؛ به عنوان مثال قیمت هر تن گندم از ۱۸۵ به بیش از ۳۰۰ دلار رسید. همچنین قیمت محصولاتی نظیر ذرت و جو طی دو سال اخیر رشد حداقل ۴۵ و ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

کاهش جهانی تولید غلات و پیش بینی افزایش مجدد قیمت ها در سال ۲۰۲۲

طبق نظر کارشناسان، خشکسالی در سال ۲۰۲۲ بار دیگر تولید جهانی محصولات کشاورزی را تحث تاثیر قرار می دهد و این مسئله باعث کاهش جهانی تولید غلات علی الخصوص گندم و افزایش قیمت آن ها خواهد شد.

بررسی گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد احتمال خشکسالی و کاهش میزان تولید در مراکز اصلی تولید غلات در سال جاری مانند غرب کانادا، جنوب غربی آمریکا، گندم زارهای روسیه، شمال شرقی چین، آمریکای جنوبی، جنوب برزیل، جنوب پاراگوئه و شرق آرژانتین و استرالیا بسیار بالا است.

افزایش ذخیره سازی گندم کشورها به دلیل شیوع خشکسالی و کرونا

همانطور که مشخص است خشکسالی در سال ۲۰۲۲ می‌تواند امنیت غذایی جهان علی الخصوص کشورهای واردکننده را به دلیل کاهش عرضه محصولات کشاورزی با مخاطره روبرو کند و باعث افزایش مجدد قیمت غذا در این کشورها شود. در این راستا بسیاری از کشورها برای تامین گندم مورد نیاز خود از هم اکنون به ذخیره‌سازی بیشتر این محصول روی آورده‌اند.

به عنوان مثال چین طی سال‌های اخیر ذخایر غذایی خود را به بالاترین سطح در تاریخ خود رسانده است و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ذخایر جهانی گندم، ذرت و برنج را در اختیار دارد. از طرفی در روزهای اخیر آرژانتین صادرکننده بزرگ غلات در جهان، صادرات گندم و ذرت را متوقف کرده است. وزارت کشاورزی این کشور ادامه صادرات را منوط به بررسی مجدد نیاز داخل و تامین امنیت غذایی کشور دانسته است.

همچنین در سال جاری آمریکا ذخایر گندم خود را به بیش از ۱۶ میلیون تن افزایش داده است؛ از طرفی روسیه نیز در صادرات گندم خود محدودیت‌هایی اعمال کرده است و در مجموع کاهش ۳۷ درصدی صادرات گندم نسبت به سال قبل را به ثبت رسانده است.

لزوم برنامه ریزی دولت برای خودکفایی مجدد در تولید گندم

بررسی شرایط تامین غلات نظیر گندم در ایران نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر کشور شرایط مناسبی برای تامین این محصولات ندارد و به شدت به واردات این محصولات متکی شده است. به عنوان مثال ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم در جهان بود که در سال جاری به دلیل تعیین نادرست قیمت این محصول توسط دولت، مجبور به واردات ۹ میلیون تن شده است.

افزایش وابستگی به واردات گندم و دیگر محصولات در شرایطی که بسیاری از کشورها برای جلوگیری از نوسانات قیمت غذا اقدام به محدود کردن صادرات خود می‌کنند تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

به همین منظور نیاز است دولت با اتخاذ تصمیمات درست نظیر تعیین درست قیمت خرید تضمینی گندم و برنامه ریزی مناسب برای تولید زمینه خودکفایی در این محصول اساسی را فراهم سازد.

منبع: سایت خبری راشاتودی

لینک [۱]

لینک [۲]

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.