۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۳۰۸ ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

در رتبه بندی ۱۰ شرکت دولتی بزرگ دنیا بر اساس دارایی، چین با ۵ شرکت بزرگ بیشترین جایگاه را دارد اما در جایگاه بعدی بر خلاف تصور رایج نقش شرکت‌های آمریکایی پررنگ است و ۳ شرکت، از جمله ۲ شرکت صدر لیست، متعلق به آمریکا است.

به گزارش مسیر اقتصاد «موسسه مالی ثروت مستقل» که یک نهاد خصوصی است، به صورت مرتب نسبت به بررسی و رتبه بندی شرکت ها و بخش های مختلف اقتصادی می پردازد. یکی از رتبه بندی های این موسسه، رتبه بندی شرکت های دولتی بر اساس دارایی است.

حضور پررنگ چین در رتبه بندی شرکت های دولتی

در این رتبه بندی همان طور که قابل پیش بینی است، چین نقش پررنگی دارد و از میان ۱۰ شرکت بزرگ، ۵ شرکت متعلق به چین است. در جایگاه بعدی اما بر خلاف تصورات، آمریکا با ۳ شرکت قرار می گیرد و فرانسه و کانادا نیز هر یک با یک شرکت در لیست ۱۰ شرکت بزرگ این رتبه بندی، حضور دارند.

معرفی ۱۰ شرکت دولتی بزرگ بر اساس دارایی

۱- فَنی مِی (Fannie Mae): این شرکت آمریکایی در حوزه تسهیلات رهنی مسکن فعالیت دارد و از سال ۱۹۳۸ و در خلال رکود بزرگ شکل گرفت. مقر این شرکت در واشگتن قرار دارد و در سال ۲۰۱۹ سود خالص ۱۴.۲ میلیارد دلاری داشته است.

۲- فِردی مَک (Freddie Mac): این شرکت آمریکایی در حوزه تسهیلات مسکن فعالیت دارد و از سال ۱۹۷۰ شکل گرفت و مقر آن در ویرجینیا قرار دارد. شرکت فردی مک در سال ۲۰۱۸ سود خالص ۹.۲۳۵ میلیارد دلاری داشته است.

۳- شرکت ملی نفت چین (CNPC): این شرکت چینی در حوزه نفت و گاز فعالیت دارد و از سال ۱۹۸۸ شروع به کار کرده و مقر آن در شهر پکن قرار دارد. شرکن ملی نفت چین در سال ۲۰۱۹ سود خالص ۱۰.۵ میلیارد دلاری داشته است.

۴- ئی دی اف (EDF): این شرکت فرانسوی در حوزه تولید و توزیع برق فعالیت دارد و از سال ۱۹۴۶ شکل گرفته و مقر آن در پاریس قرار دارد. شرکت برق فرانسه در سال ۲۰۲۰ سود خالص ۴.۴۳ میلیارد دلاری داشته است.

۵- شرکت وام مسکن کانادا (CMHC): این شرکت کانادایی در حوزه تسهیلات مسکن فعالیت دارد و از سال ۱۹۴۶ فعالیت خود را شروع کرده است و مقر آن در شهر اوتاوا قرار دارد. شرکت وام مسکن کانادا در سال ۲۰۲۰ سود خالص ۱.۷ میلیارد دلاری داشته است.

۶-  شرکت ارتباطات سیار چین (China Mobile): این شرکت چینی در حوزه ارتباطات فعالیت دارد و از سال ۱۹۹۷ فعالیت خود را شروع کرده است و مقر ان در شهر پکن قرار دارد. شرکت ارتباطات سیار چین در سال ۲۰۱۹ سود خالص ۱۶.۷۸ میلیارد دلاری داشته است.

۷- شرکت ساخت و ساز راه آهن چین (China Railway Construction Corporation): این شرکت چینی در حوزه پیمانکاری راه آهن فعالیت دارد و از سال ۱۹۴۸ فعالیت خود را آغاز کرده است و مقر آن در شهر پکن قرار دارد. شرکت راه آهن چین در سال ۲۰۱۷ سود خالص ۲.۶۵ میلیارد دلاری داشته است.

۸- شرکت ساخت و ساز ارتباطات چین (CCCC): این شرکت چینی در حوزه ساخت و ساز ارتباطات فعالیت دارد و از سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را شروع کرده و مقر آن در شهر پکن قرار دارد. شرکت ساخت و ساز ارتبطات چین در سال ۲۰۲۰ سود خالص ۳.۰۸ میلیارد دلاری داشته است.

۹- شرکت راه آهن چین (CREC): این شرکت چینی در حوزه ساخت و ساز زیرساخت های راه آهن فعالیت دارد و از سال ۲۰۰۷ فعالیت آن شکل گرفته است و مقر آن در شهر پکن قرار دارد. شرکت راه آهن چین در سال ۲۰۲۰ سود خالص ۴.۲۷ میلیارد دلاری داشته است.

۱۰- شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC): این شرکت آمریکایی در حوزه بیمه سپرده های بانکی فعالیت دارد و از سال ۱۹۳۳ فعالیت خود را آغاز نموده است و مقر آن در شهر واشنگتن قرار دارد. شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا در سال ۲۰۲۰ سود خالص ۷.۱ میلیارد دلاری داشته است.

در ۱۰ شرکت بزرگ دولتی بر اساس دارایی، بخش مالی و انرژی نقش مهمی را به خود اختصاص داده اند و در جایگاه بعدی شرکت های حوزه زیرساختی و ارتباطات قرار دارد.

در رتبه بندی ارائه شده نکته قابل توجه قرار گرفتن ستاد اجرایی فرمان امام از ایران در جایگاه هفدهم بزرگترین شرکت های دولتی و حاکمیتی است.

منبع: موسسه مالی ثروت مستقل

انتهای پیام/ حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.