۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۰۹۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ دسته: مالیات
۰

محمد رضا یزدی زاده عضو سابق کمیته اصلاح نظام مالیاتی، ضمن تاکید بر اهمیت مالیات علی الحساب گفت: مالیات علی الحساب حلقه مفقوده اجرای طرح‌های اطلاعات محور است و بدون این مالیات امکان دستیابی به یک سیستم اطلاعاتی پویا وجود ندارد.

 مالیات علی الحساب درهنگام واردات کالا به کشور در مبادی گمرکی اخذ می‌شود میزان این مالیات ۴ درصد کل ارزش گمرکی کالا و حقوق ورودی آن است. در این راستا دکتر یزدی زاده، اقتصاد دادن و عضو سابق کمیته اصلاح نظام مالیاتی درگفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر اهمیت مالیات علی الحساب گفت: این مالیات بخشی از تعهد وارد کننده است که می‌بایست قبل از ورود کالا در ازای خدمات انجام گرفته پرداخت کند.

مالیات علی الحساب حلقه‌ی مفقوده یک نظام اطلاعات مالی پویا

وی افزود: مالیات علی الحساب و الزام اجرای آن جزو بحث های ضروری و چند جانبه در حوزه مالیات است.روشی است که بسیاری از مشکلات مالیاتی را می‌تواند حل کند و طرح های برزمین مانده ای همچون سامانه جامع را به اتمام رساند.عدم وجود یک سیستم اطلاعاتی پویا و جامع جزو الزامات هر سازمان درآمدی است، درواقع علت برزمین ماندن برخی طرح های مالیاتی از جمله طرح جامع نیز نبود سیستم اطلاعاتی پویا است.مالیات علی الحساب درواقع حلقه مفقوده ی بین یک سازمان اطلاعاتی پویا و طرح های اطلاعات محور است.با استفاده از این مالیات می‌توان بانک اطلاعاتی را به روزرسانی و آماده‌ی انجام انواع خدمات کرد.بطور کلی می‌توان گفت بدون این مالیات امکان دستیابی به یک سیستم اطلاعاتی پویا ممکن نخواهد بود.

عدم اجرای مالیات علی الحساب عدالت مالیاتی را خدشه دار می‌کند

عضو سابق کمیته اصلاح نظام مالیاتی ادامه داد: نکته دوم با اجرای این طرح ما شاهد کاهش وقفه در وصول مالیات های مستقیم خواهیم بود، وقفه ای که با توجه به تورمی بودن فضای اقتصاد باعث کاهش ارزش بخشی از مالیات های مستقیم نسبت به مالیات های تکلیفی حقوق شود که این مهم عدالت مالیاتی را خدشه دار می کند.همچنین با استفاده از این مالیات می‌توان به حریم اقتصاد زیرزمینی وارد شد و با فرار مالیاتی مقابله کرد.نکته حائز اهمیت این است که برخی اجرای این قانون را منوط به اصلاح آن می‌دانند اما از نظر اینجانب قانون مذکور نیاز به اصلاح ندارد و یا اگر هم نیاز به اصلاح داشته باشد باید در اولویت اول اصلاحات کوتاه مدت باشد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.