۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۳۴۸ ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: مالیات
۰

مالیات بر املاک (property tax) در جمهوری هند به صورت سالانه و یا به طور نیمه سالانه اخذ می‌شود. کلیه املاک و مستغلات مشهود، خانه فرد، ساختمان اداری و املاکی که وی به دیگران اجاره داده است، مشمول این مالیات می‌شوند. این مالیات توسط دولت محلی یا شهرداری دریافت می‌شود و از منابع درآمدی آنها به شمار می‌رود. از طرفی در جمهوری هند مالیات سالانه خودرو که بر مبنای مالکیت خودرو تعریف شده باشد، وجود ندارد و مالیات مشابهی به نام مالیات جاده جایگزین آن است.

مسیر اقتصاد/ مالیات در هند توسط دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی اخذ می‌شود. برخی از مالیات‌های جزئی نیز توسط مقامات محلی مانند شهرداری‌ها و دولت محلی اخذ می‌شود. از جمله مالیات‌هایی که توسط شهرداری‌ها یا دولت‌های محلی اخذ می‌شود، مالیات سالانه املاک است. از خودرو نیز مالیات بر دارایی گرفته نمی‌شود.

مالیات سالانه املاک یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری‌ها

مالکیت املاک صرفاً با پرداخت هزینه یکباره حاصل نمی­شود. مالک مجبور است به پرداخت مداوم و هرچند ناچیز ادامه دهد تا همچنان از این مالکیت برخوردار باشد. از جمله چنین هزینه­‌هایی که خریداران مسکن باید مرتباً متحمل شوند تا از مزایای دارایی غیرمنقول خود بهره­‌مند شوند، مالیات بر املاک (property tax) است.

این مالیات یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری است. نهاد محلی شهرداری خدمات مهمی مانند نظافت منطقه، تأمین آب، نگهداری جاده‌های محلی، زهکشی و سایر امکانات شهری را ارائه می‌دهد. مالیات بر املاک به  شهرداری‌ها اجازه می‌دهد تا برای تأمین بودجه کلیه خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمد کسب کنند.

مسئولیت پرداخت مالیات بر املاک همیشه به عهده مالک است. همچنین عدم پرداخت مالیات بر املاک می‌تواند به دولت محلی یا شهرداری این حق را بدهد که از دسترسی دادن به خدمات اساسی مانند اتصالات آب و برق خودداری کند. از طرفی مالیات بر دارایی باید پرداخت شود زیرا رسید مالیات می‌تواند یک سند اصلی برای اثبات مالکیت املاک در زمان اختلاف یا در هنگام استفاده از وام‌های مسکن باشد.

چه عواملی در تعیین میزان مالیات سالانه املاک نقش دارند؟

برخی از املاک مانند املاک دولت مرکزی و نیز اماکن مذهبی از مالیات بر املاک معاف هستند. این مالیات ممکن است از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت باشد. عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارد که میزان مالیات املاکی که باید پرداخت شود را تعیین می‌کند، از جمله: موقعیت مکانی ملک، اندازه ملک، نوع ملک (نوع کاربری)، ملک در حال ساخت باشد یا آماده برای خرید (آماده برای سکونت)، جنسیت صاحب ملک (ممکن است برای صاحبان زن تخفیف در نظر گرفته شود)، سن صاحب ملک (ممکن است تخفیف‌هایی برای افراد مسن وجود داشته باشد)، امکانات مدنی که توسط شهرداری در محل ارائه می‌شود.

مسئولین در سراسر کشور مجازات‌هایی را برای تأخیر در پرداخت مالیات املاک اعمال می‌کنند. بسته به شهری که که ملک در آن است، بین ۱٪ تا ۲٪ از مبلغ پرداختی به عنوان جریمه ماهانه، تعیین می‌شود. همچنین تأخیر طولانی مدت در پرداخت‌ها ممکن است مسئولین را مجبور کند تا ملک شما را مصادره کنند و آن را بفروشند تا ضرر و زیان را جبران کنند.

روش‌های محاسبه مالیات سالانه املاک در هندوستان

به طور کلی در هند از سه روش اصلی برای محاسبه مالیات بر املاک استفاده می‌شود:

۱) سیستم ارزش سرمایه: این روش توسط مقامات شهرداری پایتخت مالی هند (بمبئی) دنبال می‌شود. طبق این سیستم، مالیات به عنوان «درصدی از ارزش بازار» ملک اخذ می‌شود. ارزش بازار ملک سالانه توسط دولت ایالتی تعیین می‌شود و در بستر‌های عمومی  منتشر می شود و در درجه اول به موقعیت ملک بستگی دارد.

۲) سیستم ارزش واحد منطقه: این سیستم توسط شهرداری‌های دهلی، کلکته، بنگالورو، پاتنا و … استفاده می‌شود. طبق این روش، مالیات از ارزش به ازای هر واحد ساخته شده از ملک اخذ میشود، به این معنی که به ازای هر واحد، بازده مورد انتظار ملک را از نظر موقعیت مکانی، قیمت زمین و کاربری در نظر می‌گیرند. پس از محاسبه قیمت هر واحد، برای تعیین مبلغ نهایی مالیات در کل مساحت ساخته شده ملک ضرب می‌شود.

۳) سیستم ارزش سالانه اجاره یا سیستم ارزش‌گذاری : «حیدرآباد» و «چنای» برخی از شهرهایی هستند که برای محاسبه مالیات بر دارایی از این روش پیروی می‌کنند. طبق این روش، مالیات بر ارزش اجاره سالانه ملک محاسبه می‌شود.

ارزش اجاره لزوماً درآمد اجاره واقعی نیست که بابت اجاره ملک پرداخت می­‌شود بلکه ارزشی است که بر اساس اندازه و موقعیت ملک، شرایط محل، مجاورت با بناها، امکانات و … توسط مقامات شهرداری مشخص می‌­شود.[۱]

مالیات سالانه خودرو در جمهوری هند

در جمهوری هند مالیات سالانه خودرو که بر مبنای مالکیت خودرو تعریف شده باشد، وجود ندارد. در این کشور مالیات جاده[۲] از وسایل نقلیه موتوری اخذ می‌­شود. این مالیات معمولاً در زمان ثبت نام یکبار پرداخت می­‌شود، اما برای وسایل نقلیه تجاری به صورت سالانه باید پرداخت شود.

مالیات جاده

مالیات جاده مالیاتی است که برای استفاده از وسیله نقلیه در جاده­‌های هند پرداخت می‌­شود. هر وسیله نقلیه موتوری که در هند خریداری می­‌شود باید مالیات جاده‌­ای یا مالیات وسایل نقلیه موتوری بپردازد تا بتواند در جاده­‌های هند رانندگی کند. درآمدی كه دولت از طريق ماليات جاده جمع مي­كند، برای گسترش راه‌­های جاده‌­ای، نگهداری راه­‌های موجود و ارتقای آنها در صورت نياز استفاده مي­شود. این مالیات یک مالیات مهم برای حفظ زیرساخت‌­های کشور هند است.

مالیات جاده برای هر نوع وسیله نقلیه­‌ای که در هند خریداری می­شود، پرداخت می­شود. با این حال مقدار مالیات به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از ظرفیت موتور وسیله نقلیه، ظرفیت نشستن وسیله نقلیه، سن وسیله نقلیه، وزن وسیله نقلیه، سوخت مورد استفاده وسیله نقلیه، ایالتی که وسیله نقلیه در آن ثبت شده است، استفاده در نظر گرفته شده از وسیله نقلیه؛ یعنی اینکه آیا این وسیله نقلیه شخصی است یا تجاری، کلاس وسیله نقلیه خریداری شده – وسیله نقلیه کشاورزی، وسیله نقلیه صنعتی، دو چرخ، چهار چرخ و …، تاریخ ثبت نام و تاریخ خرید.

مالیات جاده زمانی پرداخت می‌­شود که وسیله نقلیه در RTO[۳] ثبت شده باشد. این اتفاق معمولاً هنگام خرید وسیله نقلیه برای اولین بار رخ می‌­دهد. با این حال، اگر افراد به ایالت دیگری منتقل شوند و بخواهند از وسیله  نقلیه خود در ایالت جدید استفاده کنند، باید مالیات جاده آن ایالت را دوباره پرداخت کنند. این مالیات معمولاً یکبار و در زمان ثبت نام دریافت می‌­شود؛ اما به عنوان نمونه در برخی موارد مانند وسایل نقلیه تجاری به صورت سالانه دریافت می‌­شود.[۴]

پینوشت:

[۱] هندوستان تایم

[۲] Road Tax

[۳] دفتر منطقه‌­ای حمل و نقل که عموماً به عنوان RTO شناخته می­شود، دفتر دولت هند است که صدور مجوز رانندگی و ثبت نام وسیله نقلیه را بر عهده دارد.

[۴] www.turtlemint.com/road-tax-india

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.