۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۰۶ ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶ دسته: انرژی، دومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

انرژی، پیش نیاز رشد اقتصادی ملت ها محسوب می شود، از این رو به موازات رشد جمعیتی کشورها و همچنین توسعه اقتصادی آنها، نیاز به انرژی نیز بیشتر خواهد شد. این امر کشورها را بر آن داشته است تا در گام نخست، تولید منابع داخلی خود را برای دستیابی به خودبسندگی انرژی افزایش دهند. ایران نیز سرشار از منابع انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر است و باید در این جهت قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد به سبب ماهیت نظام اسلامی و چالش های آن با نظام سلطه، ما امروز در یک میدان وسیعى در مقابله‌ى با جبهه‌ى دشمن قرار گرفته‌ایم؛ اقتصاد کشوری که دارای جهان‌بینی خاصی است و این جهان‌بینی با منافع ابرقدرت‌های روز دنیا در تضاد است، اقتصاد خاصی خواهد بود، چرا که دشمنی‌ با چنین کشوری پایدار بوده و در هر دوره‌ای به شکلی بروز می‌یابد.

از این روی باید همه راهبردها و سیاست‌های کشوری مثل ایران به گونه‌ای طراحی شود که از کیان آن در برابر تهدیدها حفاظت کند، جمهوری اسلامی ایران که همیشه در معرض دشمنی‌ قرار داشته و در برابر آنها مقاومت کرده است باید اقتصادی متناسب با این وضع داشته باشد که از آن به اقتصاد مقاومتی تعبیر می‌شود.

انرژی، پیش نیاز رشد اقتصادی ملت ها محسوب می شود، از این رو  به موازات رشد جمعیتی کشورها و همچنین توسعه اقتصادی آنها، نیاز به انرژی نیز بیشتر خواهد شد. این امر کشورها را بر آن داشته است تا در گام نخست، تولید منابع داخلی خود را برای دستیابی به خودبسندگی انرژی افزایش دهند.

ایران نیز سرشار از منابع انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر است و باید در حوزه انرژی، سیاست‌های راهبردی خود را به سمت و سوی تعدد و تنوع در استفاده از انرژی‌های روز جهان سوق دهد، ما امروز باید فکر روزى را بکنیم که کشور ما نفت نداشته باشد؛ اگر نکنیم، آن روزى که نفت تمام می شود، ما نیستیم، اما اثر سوء این عمل ما آن روز خواهد بود.

وابستگی اقتصاد ما به نفت یک میراث شوم صد ساله و یک نقطه ضعف اساسی است، که در این رویارویی و این نبرد اقتصادی دشمن بصورت جدی بر روی آن حساب باز کرده است،  راهبرد و استراتژی ما در زمینه انرژی باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی تدوین گردد تا در کنار فائق آمدن بر این نقاط ضعف، مسیر رشد و بالندگی را نیز در پیش بگیریم.

این مقاله توسط ارسلان ظاهری در دومین همایش اقتصاد مقاومتی با موضوع نفت و انرژی در بهمن ماه ۱۳۹۱ ارائه شده است.

دانلود از لینک زیر:

لزوم تدوین استراتژی انـرژی بر مبنای اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.