۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۹۷۸ ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حضور فعالی در کشورهای محور مقاومت از جمله عراق و سوریه دارد، گفت: اما باوجود قرابت فرهنگی و سیاسی، هنوز برنامه مشخصی برای شناسایی دقیق ظرفیت‌های اقتصادی و توسعه تجارت با این کشورها تدوین نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از بازار کشورهای عراق و سوریه به ظرفیت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها پرداخته شد.

لزوم شناسایی فرصت‌های توسعه روابط تجاری با عراق و سوریه

در این نشست روح الله متفکر آزاد دبیر هیئت رئیسه مجلس و نائب رئیس فراکسیون حمایت از محور مقاومت و آزادی قدس شریف گفت: باوجود حضور فعالانه جمهوری اسلامی ایران در کشورهای محور مقاومت از جمله عراق و سوریه، آگاهی به ظرفیت‌های بسیار آن‌ها و وجود قرابت فرهنگی و تمدنی، اما همچنان طرح اجرایی مشخصی در خصوص همکاری‌های اقتصادی و توسعه تجارت با این کشورها وجود ندارد.

وی افزود: سوالات کلیدی بسیاری در خصوص این موضوع مطرح است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: چگونه می‌توان از همکاری‌های سیاسی، نظامی و امنیتی در توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با این کشورها استفاده کرد؟ الگوی مناسب توسعه تجارت میان کشورهای محور مقاومت چیست؟ همکاری یکپارچه و متقابل کشورهای محور مقاومت چه الزاماتی دارد و چگونه محقق می شود؟ چگونه می‌توان با تعریف نقش‌های متناسب هرکدام از کشورها، تامین نیازهای اساسی کشورهای محور مقاومت با مشارکت و همکاری حداکثری خود کشورها صورت گیرد؟ رفع نیاز به امنیت غذایی و امنیت انرژی پایدار، زیرساخت مالی و صندوق تامین مالی مشترک، تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای، تسهیل قواعد تجاری و ترانزیتی و همکاری مشترک در پروژه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی چگونه به تقویت اقتصاد محور مقاومت منجر می‌شود؟ نهاد متولی توسعه تجارت با کشورهای محور مقاومت چه وظایفی بر عهده دارد؟

سرمایه‌گذاری ایران در عراق و سوریه چه مزایا و موانعی دارد؟

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل ظرفیت‌های اقتصادی بالا از جمله فضای بازسازی پس از جنگ، زمین های مستعد کشاورزی فراوان و … مقصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه‌های مختلف هستند. شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای منطقه و مزیت‌های بلندمدت آن، نقش ویژه‌ای در رونق تولید بنگاه‌های اقتصادی داخلی خواهد داشت.

وی افزود: در این میان نیز پرسش‌هایی در رابطه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای منطقه مطرح است که از آن جمله می‌توان به مواردی اشاره کرد از جمله: الگوی بهینه و ملاحظات مشارکت ایران در بازسازی کشورهای منطقه چیست؟ فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای اولویت در این کشورها کدام است؟ حضور کشورهای خارجی در سرمایه‌گذاری و بازسازی کشورهای منطقه به چه صورت است؟ آیا رقیب ایران به شمار می‌روند یا اینکه می‌توان همکاری مشترک نیز تعریف کرد؟ و اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت بدهی‌های این کشورها به ایران در قالب سرمایه‌گذاری استفاده نمود؟

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.