محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص لغو مصوبه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده در ازای تولید محصولات پرمصرف گفت: با لغو این مصوبه شاهد تولید محصولات بی کیفیت در خودروسازی خواهیم بود و رقابت پذیری در صنعت خودرو کاهش می یابد.
منصوری با بیان اینکه خودروهای فرسوده به چالش بزرگی تبدیل شده و سلامتی مردم را به خطر می اندازد، گفت: بایستی دولت تسهیلات مناسب برای اسقاط خودروهای فرسوده اعطا نماید و تمهیدات لازم را برای افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده بیندیشد.
هزینه بالای تولید و قیمت زیاد خودرو مانع اسقاط خودروی فرسوده
منصوری ادامه داد: هزینه بالای تولید در داخل کشور منجر به قیمت بالای خودروهای ساخت داخل شده است، بنابراین تا زمانیکه این مشکل حل نشود و همچنان خودرو به عنوان کالای سرمایه ای محسوب شود، اسقاط خودروهای فرسوده روند رو به رشدی نخواهد داشت.
منصوری گفت: سوء مدیریت در صنعت خودروسازی و استفاده از مدیران نالایق در این صنعت منجر به افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل شده و راهکار اصلی برای افزایش اسقاط خودروهای فرسوده برخورد با اشتباهات مدیریتی در این صنعت است.
وی با اشاره به اینکه مصرف کننده بابت خرید خودروی داخلی پول زیادی پرداخت کرده و حاضر به اسقاط خودروی فرسوده نیست، گفت: با هزینه بالای تولید در کشور، مشکلات آلودگی هوا و مصرف بنزین حل نخواهد شد.
الزام واردات به شرط اسقاط خودروی فرسوده طرح اثرگذاری بوده است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه طرح اسقاط و واردات مصوبه خوبی بود، افزود: طرح مصوب اسقاط و واردات خودروهای خارجی منجر به افزایش آمار اسقاط خودروهای فرسوده شد و در راستای کاهش مصرف سوخت کارآمد بود.
منصوری گفت: دولت بایستی مانند طرح اسقاط و واردات، با اعمال سیاست های درست میزان اسقاط خودروهای فرسوده را افزایش دهد.