۰۱ آبان ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۳۶۹۰ ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

حسن مهربانی یگانه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با تأکید بر حمایت از شرکت‌های زنجیره‌ای تولید مرغ برای کاهش قیمت‌ها و توسعه صنعت افزود: با وجود اینکه برخی اقدامات دولت‌ها مانع رشد این زنجیره‌ها شده است، دولت باید از شکل‌گیری و گسترش شرکت‌های زنجیره‌ای حمایت کند.

حسن مهربانی یگانه، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگو با مسیراقتصاد درباره وضعیت بازار مرغ اظهار داشت: قیمت مرغ در بازار تحت تأثیر نوسانات فصلی و میزان جوجه‌ریزی قرار دارد؛ در شرایط فعلی ایران قیمت گوشت قرمز ده برابر گوشت مرغ است، در حالی که در کشورهای پیشرفته این نسبت حدود سه است. به همین دلیل، مردم به گوشت مرغ به‌عنوان منبع اصلی پروتئین حیوانی روی می‌آورند.

دخالت دولت در تنظیم بازار گوشت مرغ مانع گسترش زنجیره‌ها شده است

حسن مهربانی یگانه در ادامه به چالش‌های پیش‌ِ روی شرکت‌های زنجیره‌ای اشاره کرد و گفت: شرکت‌های زنجیره‌ای مرغ گوشتی که به صورت عمودی از مرغ مادری تا توزیع را شامل می‌شوند، در ایران از سال ۱۳۸۸ شروع به شکل‌گیری کردند. این زنجیره‌ها با توان مدیریتی و سرمایه‌گذاری بالا می‌توانند نقش مهمی در توسعه صنعت مرغداری داشته باشند و حتی در مدیریت جوجه‌ریزی نیز پیش‌بینی پذیرتر کارکنند، اما دخالت‌های دولت در بازار، از جمله کنترل قیمت‌ها و ایجاد محدودیت‌های بی‌جا برای این شرکت‌ها، مانع گسترش زنجیره‌ها شده است.

نیاز به حمایت دولت به جای دخالت در بازار

وی در پایان تصریح کرد: دولت به‌جای دخالت مستقیم در بازار، بهتر است از شرکت‌های زنجیره‌ای تولید مرغ حمایت کند و از کنترل قیمت فاصله بگیرد. حمایت از این شرکت‌های زنجیره‌‌ای می‌تواند به توسعه صنعت و کاهش قیمت‌ها کمک کند و به نفع مصرف‌کنندگان و اقتصاد کشور باشد. به همین دلیل، ضروری است دولت ضمن کاهش دخالت‌های مستقیم، مسیر را برای رشد شرکت‌های زنجیره‌ای هموار کند.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.