۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۲۲۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ دسته: حمل و نقل
۰

عبدالله خانعلی دبیر اتحادیه کامیون‌داران یخچال‌دار کشور، دقیق نبودن آمار تریلر‌ها را یکی از آسیب‌های جدی حوزه حمل بار کشور دانست و افزود: این خلا اطلاعاتی در کنار نحوه صدور بارنامه برای کشنده تریلر به جای تریلی، موجب بروز مشکلات زیادی از جمله تحمیل هزینه مضاعف به راننده در صورت بروز حادثه، سرگردانی صادرکنندگان کالا، خالی ماندن ظرفیت ناوگان حمل و نقل سنگین و حمل بار با استفاده از تریلی‌های غیراستاندارد دست‌ساز شده است.

عبدالله خانعلی دبیر اتحادیه کامیون‌داران یخچال‌دار کشور، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به فعالیت شمار زیادی تریلر غیراستاندارد در کنار تریلر‌های استاندارد گفت: هیچ آمار دقیقی در خصوص تریلرها وجود ندارد و این مسئله آسیب جدی به امنیت و کیفیت حمل و نقل بار وارد آورده است. قیمت بالا از جمله دلایل استفاده از تریلی دست‌ساز و غیر استاندارد است. در حال حاضر خرید یک تریلی استاندارد که شامل کشنده و تریلر متصل و مرتبط به هم است، حدود سه میلیارد تومان هزینه‌بر است. در حالی‌که تریلی غیراستاندارد و دست ساز را با می‌توان به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان سرهم بندی کرد.

آمار دقیقی از کمیت و کیفیت تریلرها در حمل بار جاده‌ای وجود ندارد

این فعال بخش حمل و نقل ادامه داد: خلا اطلاعاتی تریلرها باعث شده است هر کدام از دستگاه‌های متولی یا شرکت‌های حمل و نقل براساس معیارهای خود، آمار مربوط به تریلرها را اعلام کنند. به عنوان مثال، سازمان راهداری براساس کشنده، آمار می‌دهد. در حالی‌که این معیار اشتباه است، زیرا یک کشنده می‌تواند به چندین تریلر متصل شود و یک تریلی را تشکیل دهد‌. این مسئله برنامه‌ریزی کلان برای مدیریت ناوگان حمل و نقل کشور را دچار مشکل می‌کند.

خانعلی افزود: یکی دیگر از مشکلات ناشی از نبودن آمار تریلرها در کشور، سرگردانی صادرکنندگان است. به عنوان مثال وقتی صادرکننده میوه و تره بار می‌خواهد محصولاتش را به خارج ارسال کند، نمی‌داند برای انتخاب و نوع کامیون و تریلی مورد نظر باید به کجا مراجعه کند که اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص دریافت نماید. به همین دلیل صادرکنندگان در بسیاری از موارد سراغ ناوگان ترکی، روسی و عراقی می‌روند.

در کشورهای توسعه‌یافته، شناسه تریلر نیز در بارنامه ثبت می‌شود

دبیر اتحادیه کامیون‌داران یخچال‌دار کشور در خصوص تجربیات کشورهای پیشرو در بخش حمل و نقل گفت: در کشورهای توسعه یافته شناسه تریلر نیز در بارنامه ثبت می‌شود. در حالی‌که در کشور ما این شیوه اجرا نشده است و بارنامه صرفا برای کشنده صادر می‌شود. بدین ترتیب اگر کشنده در طول مسیر به هر دلیل دچار آسیب و راننده مجبور شود بار را با کشنده دیگر به مقصد برساند، ناچار می‌شود مجددا بارنامه دریافت کند و ۱۰ درصد مبلغ نهایی حمل محموله را بابت کمیسیون و عوارض جابجایی کالا پرداخت کند. در چنین حالتی اگر راننده از تهیه بارنامه دوم امتناع و در عین حال تصادف کند، بیمه مسئولیتی نخواهد پذیرفت.

خانعلی سازمان راهداری را مسئول تهیه آمار جامع تریلرها و استاندارد کردن شیوه صدور بارنامه عنوان کرد و افزود: اگر بارنامه برای یک دستگاه تریلی استاندارد صادر شود، بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد؛ پیش‌نیاز این مهم هم آن است که ابتدا تریلرها پلاک‌گذاری شوند و شناسه مشخصی به هرکدام اختصاص داده شود و بعد از آن در بارنامه این شناسه آورده شود.

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.