۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۹۴۶ ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

واگذاری هر پروژه عمرانی به بخش خصوصی به طور متوسط ۲۶.۷ درصد هزینه‌های دولت را بابت پروژه مورد نظر کاهش می‌دهد. همچنین در پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی استفاده از روش «قرارداد عملکرد محور» ضمن کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های دولت باعث افزایش کیفیت پروژه و تسریع در تکمیل آن می‌شود که این امر نیز در بلندمدت کاهش بیشتر هزینه‌های دولت را درپی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مشارکت عمومی-خصوصی در پروژه‌های عمرانی به خصوص در زیرساخت های حمل و نقل می تواند سودآوری قابل توجهی را نصیب کشور و بخش خصوصی کند.

بررسی ها نشان می دهد زمانی که پروژه توسط بخش خصوصی و با همکاری دولت تکمیل و مورد بهره برداری قرار می گیرد، ۲۶.۷ درصد هزینه ها کاهش پیدا می کند. در واقع می توان این گونه بیان کرد که واگذاری هر پروژه به بخش خصوصی به طور متوسط، کاهش ۲۶.۷ درصدی هزینه های دولت را در پی دارد.

با این حال محیط سیاسی که کشور در آن قرار دارد و ظرفیت های حقوقی و اقتصادی جز پیش نیازها و الزامات موفقیت در تکمیل پروژه‌های عمرانی با روش PPP است.

کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های عمرانی دولت با روش قرارداد عملکرد محور

اما در برخی مواقع همانند زمان احداث و تکمیل پروژه ممکن است با توجه به اینکه تامین مالی دوره احداث توسط دولت صورت می گیرد، بخش خصوصی دقت کافی در مخارج و هزینه های صورت گرفته را نداشته باشد و حتی ممکن است هزینه های بیشتری را به دولت تحمیل کند. از این رو در زمان احداث و تکمیل پروژه های عمرانی با بودجه دولت روش «قرارداد عملکرد محور[۱]» یا PBC پیشنهاد می شود.

گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که روش های سنتی تامین مالی دولت در پروژه های عمرانی منسوخ شده است و اکثر کشورها به سمت روش «قرارداد عملکرد محور» تمایل پیدا کرده اند. در روش PBC برای تکمیل هریک از پروژه های عمرانی شاخص های تعریف می شود و پرداختی به پیمانکار بر اساس سطح پیشرفت پروژه و شاخص های تعریف شده صورت می گیرد.

دو مزیت اصلی استفاده از روش «قرارداد عملکرد محور»

یکی از مهمترین مزایای روش PBC، ترغیب پیمانکار به افزایش کیفیت پروژه تحویل داده شده و تسریع در تکمیل آن است. همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته، به علت افزایش کیفیت پروژه بر اساس شاخص های تعریف شده در قرارداد PPP، در بلند مدت نیز باعث کاهش هزینه های دولت می شود.

بنابراین توصیه می شود در زمان انعقاد قرادادهای مشارکت عمومی-خصوصی شاخص های پیشرفت پروژه تعریف شود و بر اساس آن پرداختی به پیمانکار صورت گیرد. بررسی کشورهای مختلف نشان می دهد که استفاده از روش عملکرد محور در مقایسه با روش های تامین مالی سنتی دولت، باعث کاهش ۱۰ تا ۴۰ درصدی هزینه های احداث و تکمیل پروژه های عمرانی می شود.

پینوشت:

[۱] (Performance-Based Contracting (PBC

منبع: بانک جهانی yon.ir/2s8nL

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.