مسیر اقتصاد/ صنعت تجهیزات مخابراتی حوزهای فناوری محور به حساب میآید که بخش عمده هزینه شرکتهای آن از فرآیندهای تحقیق و توسعه ناشی میشود. به همین دلیل مسیر توسعه این صنعت همواره به سوی ایجاد قطبهای انحصاری فناوری و تامینکنندگان معدود در دنیا بوده است که ورود شرکتهای کوچک و متوسط به این حوزه را دشوار میسازد.
اما برخی کشورها به دلایل مختلفی همچون ارزش افزوده بالای این صنعت، دسترسی به بازارهای بزرگ، نیروی انسانی متخصص و الزامات سیاسی و امنیتی از فرصتهای مختلف برای راهاندازی و تقویت یک بخش توانمند داخلی در حوزه تجهیزات مخابراتی خود حمایت می کنند.
جهش فناوری در کشورها چگونه ایجاد میشود؟
یکی از این فرصتها تغییر نسل و جهشهای فناوری به حساب میآید؛ زیرا از یک سو بازارهای داخلی و خارجی جدیدی برای حضور این شرکتها فراهم میشود و از سوی دیگر در شروع تغییر نسل فناوری فاصله اندکی بین شرکتهای کوچک و بزرگ در فناوریهای نوظهور وجود دارد. لذا شرکت های نوپا در صورت ارائه سریع محصولات جدید به بازار میتوانند به رقابت با برندهای بزرگ جهانی بپردازند و از بازارهای جهانی نیز سهمی تصاحب کنند.
رشد روزافزون تقاضا در زیربخشهای صنعت مخابرات سبب تحولات پیدرپی در این صنعت شده است؛ به نحویکه امروزه سرویسهای قدیمی انتقال صوت در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان سرویس اصلی شبکههای مخابرات و تبدیل به شبکههای یکپارچه و تمام IP هستند. در این شرایط اغلب شرکتهای مخابراتی برای ادامه حیات در حال تغییر زیرساختهای خود برای ارائه سرویس های جدید و متنوع نظیر تماسهای تصویری، خدمات ارزش افزوده و سرویسهای ویدئویی هستند.
«تغییر نسل شبکه مخابرات» فرصت ویژه ارتقاء توان تولیدکنندگان داخلی
زیرساخت شبکه مخابرات ایران نیز از این تغییرات مستثنی نیست و شبکه مخابرات ایران در حال حرکت به سوی یک شبکه یکپارچه مبتنی بر پروتکل IP میباشد که حوزه ارتباطات ثابت و سیار را یکپارچهتر خواهد نمود.
در همین راستا شرکت مخابرات ایران، در یک پروژه ۵ ساله از سال ۹۵ مهاجرت به سوی نسل جدید شبکه های مخابراتی یا NGN/IMS به عنوان جایگزین شبکه های سوئیچ دیجیتال را آغاز کرده است. همچنین در نسل جدید شبکهها در حوزه دسترسی فیبر نوری و فناوری G-pon به عنوان جایگزین سیم مسی توسعه خواهند یافت و در حوزه انتقال و ارتباطات در مسافتهای طولانی شبکه نیز نسل جدید تجهیزات انتقال نوری با ظرفیتهای بسیار بالا که اختصارا DWDM نامیده میشوند، در حال جایگزینی با نسلهای قدیمیتر تجهیزات انتقال شبکه مخابرات هستند.
این تغییر نسل فناوری در تجهیزات شبکههای مخابراتی کشور علاوه بر ایجاد بازار داخلی در ابعاد حداقل یک میلیارد یورو، میتوانست فرصت مغتنمی برای تولیدکنندگان داخلی جهت جبران عقب ماندگی های فناورانه ایجاد کند، که البته تاکنون به دلیل عدم توجه به صنعت تجهیزات داخلی مخابرات، بخش چشمگیری از این بازار در اختیار تامین کنندگان خارجی قرار گرفته است.
با این وجود همچنان با یک برنامه ریزی و حمایت مناسب میتوان از فرصت باقیمانده برای احیا تولیدکنندگان و صنعت تجهیزات مخابراتی داخلی بهره جست. حمایتهایی که بسیاری از کشورهای صاحب برند در حوزه تجهیزات مخابرات نظیر چین و شرکت هوآوی با موفقیت آن را تجربه نمودهاند و کشورهایی نظیر هند نیز در حال پیادهسازی آن در صنعت تجهیزات مخابراتی خود هستند.
انتهای پیام/ تولید و اشتغال