۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۱۲۰ ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۴

امارات یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، به دلیل شرایط جغرافیایی نامناسب فاقد زمین های مستعد کشاورزی است. با این وجود دولت این کشور برای کاهش وابستگی به واردات، بهبود ضریب خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی، برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است. سرمایه گذاری ۲۷۲ میلیون دلاری دولت در پیشرفت فناوری های کشاورزی یکی از این موارد است.

به گزارش مسیر اقتصاد امارات متحده یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که بیش از ۹۰ درصد غذای مصرفی خود را از طریق واردات تامین می کند. وابستگی بیش از اندازه غذای این کشور به واردات مسئولین حکومتی این کشور را مجبور به برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات کشاورزی کرده است.

کمتر از ۱ درصد از کل مساحت ۸۳ هزار کیلومتری امارات قابلیت کشت محصولات کشاورزی دارد و سراسر این کشور را بیابان های بی آب و علف پوشانده است. شهرهای راس الخیمه، فجیره و العین از مناطق مستعد برای تولید محصولات کشاورزی هستند.

مهم ترین محدودیت های تولید محصولات کشاورزی در بسیاری از مناطق این کشور مربوط به کمبود منابع آبی، شوری خاک و هزینه زیاد برای مقابله با آفت های کشاورزی است.

افزایش زمین های زراعی در امارات با برنامه ریزی دولت

تامین امنیت غذایی در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد از غذای مردم امارات به واردات وابسته است یکی از اولویت های مهم حکومت امارات متحده عربی طی سال های اخیر بوده و در این راستا تعداد مزارع کشاورزی در امارات طی سال های اخیر از ۴ هزار به ۳۵ هزار افزایش یافته است.

همچنین وسعت زمین های زراعی در این کشور به حدود ۸۰ هزار هکتار می رسد. اما تمامی تلاش های صورت گرفته برای رونق بخش کشاورزی و افزایش زمین های زراعی در این کشور تاکنون کافی نبوده است. بیشتر تولیدات بخش کشاورزی امارات در حال حاضر مربوط به بخش های شیلات و ماهیگیری است که سهم فعالیت های مرتبط با این بخش نیز در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۳ درصد است.

استفاده از کشت هیدروپونیک برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی امارات

اما دولت امارات برای تامین امنیت غذایی برنامه های مهمی را طی سال های اخیر اجرا کرده است تا از این طریق بتواند تا طی سال های آینده نیاز غذایی خود به واردات را حدود ۴۰ درصد کاهش دهد. به همین منظور برنامه های مختلفی در خصوص کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، فناوری های بهینه آبیاری و تولید محصولات مقاوم با شرایط خاک این کشور اجرا شده است.

دولت امارات با استفاده از فن آوری هیدروپونیک اقدام به ایجاد شرایطی برای برخی از مزارع کرده است تا مصرف آب را بیش از ۷۰ درصد کاهش دهد. در این روش هزینه استفاده از سموم برای دفع آفات نیز کاهش می یابد. طبق اعلام دولت امارات اکنون حدود ۸۷ مزرعه کشاورزی در این کشور مجهز به این روش کشت شده اند.

هیدروپونیک یا «آب‌کشت» درواقع گونه‌ای از کشت گیاهان است که در آن با حذف خاک، پرورش گیاه در آب انجام شده و املاح و مواد مغذی نیز به‌صورت کنترل شده به گیاه داده می‌شود.

سرمایه‌گذاری امارات در بخش کشاورزی با هدف تامین امنیت غذایی

اخیرا دولت امارات برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی اقدام به سرمایه گذاری ۲۷۲ میلیون دلاری برای ارتقا فناوری در توسعه مزارع کشاورزی کرده است. سرمایه گذاری حمایتی دولت امارات به منظور تبدیل شدن بیابان های بی آب و علف این کشور به زمین های زراعی انجام می شود.

این کشور برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی همچنین اقدام به ساخت زمین های زراعی به صورت عمودی کرده است. پیش بینی می شود با ساخت این زمین های زراعی، تولیدی معادل با یک زمین کشاورزی ۹۰۰ هکتاری (۹ میلیون متر مربع) به دست آید.

هدف از این اقدامات دولت امارات دسترسی بهتر به محصولات کشاورزی، خودکفایی در تولید غذای مردم و کاهش واردات محصولات غذایی است.

منابع:

رویترز yon.ir/7ET22

سی ان ان yon.ir/iG1OU

گلف نیوز yon.ir/mQvXp

سایت رسمی دولت امارات yon.ir/8EwhG

خلیج تایمز yon.ir/MXNjD

انتهای پیام/اقتصاد بین‌الملل

  1. سلام من چطور میتونم تولیدات خودم رو به کشورای عربی صادر کنم، تولیدی کارتن مقوايی دارم، کارتن فلفل دلمه و گوجه گیلاسی و.... ویا کارگاهمو انتقال بدم و اونجا مشغول به کار بشم؟؟؟ ۰۹۱۳۹۳۱۵۸۴۲

    ۰۱
  2. سلام من تولید کننده هستم در زمینه کشت هیدروپونیک
    چطوری می تونم با کشور امارات ارتباط برقرار کنم برای اجرایی طرح هیدروپونیک در این کشور

    ۰۲
    • سلام من شغل خودم صادرات هندوانه B32هست و با وجود اینکه ارتباط های زیادی دارم ولی متاسفانه فقط در بحث هندوانه می تونم وقت بذارم در کل شما اگر محصولات درجه یک داشته باشید من می تونم شما رو به شیخ ابوحد معزفی کنم
      شماره خودم رو میذارم پیام بدید من شماره رو ارسال کنم البته قبلش هماهنگی های لازم رو انجام میدم
      ۰۹۳۸۸۸۸۳۵۸۶

      ۰۱

  3. سلام.بنده تولید کننده عسل هستم
    آیا به نظر شما فروش عسل طبیعی در دبی یا امارات چطور هست اگه اطلاعاتی دارید ممنون میشم راهنماییم کنید.

    ۲۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.